*

muziekfreak

• **
  • 74
  • Niet veel temelden!
John audio kwam en zag Muziekfreaks set..
« Gepost op: 10 februari 2018, 00:22:57 »
Voorwoord

Ik wilde deze recensie NIET maken, echter de beste man wilde zijn mening delen op de fora's incl het forum wat ik zo nu en dan bezoek.
Alles wat ik neer-pen zijn NIET mijn woorden mij die van de beste man. Ik heb onlangs een recensie gepost van zijn set POLKS en hoe het klinkt met open hart en oren wel-teverstaan. Echter ik heb inmiddels een tweede bezoek gedaan en zijn echte "main set" speakers beluistert. Ik zal dat binnekort ook posten met zijn toestemming, de bevindingen waren absoluut "amazing" tenoemen.

John op visite bij Muziekfreak

Deurbel gaat, en mijn 4 honden blaffen erop los zoals altijd irritant maar ze zijn waaks. Ik open de deur en waarschuw hem wederom dat de honden nogal opdringerig zijn. Zijn reactie "It's okay man, i can handle that with ease...bad sound i cannot" redelijk zenuwachtig open ik de deur wat verder en ze "Well i hope i did not invite you for nothing" een lach en stevige hand "Man you're my friend, it's never for nothing"

Erg bijzonder dat we zo hebben ontmoet eerlijk is eerlijk via een tweedehands site waar hij audio spul op verkoopt. En nu inmiddels een goede vriend geworden zonder audiofiel geneuzel of onzin praat spenderen we tijd. Hij repareert audio en is een gitarist en drummer dus heeft een muzikale instelling in het leven.

De set is minimaal

Hij loopt naar binnen en ziet de versterker gromt zelfs een beetje "Pioneer Elite, that's really good stuff but a HT amplifier for stereo mmmm"
Ik draai al enige tijd met bijzonder veel plezier mijn stereo en home theater met een Pioneer vsx84txsi deze zijn niet echt goedkoop tweedehands ebay al snel 1000usd. Maar daar heb je wel wat voor en dat bleek ook wel toen hij op de sweet spot ging zitten.

We draaide met deze amp op 2x Boston acoustics micro90pv subs die op 50hz crossover ingestelt staan. En de twee Boston acoustic VR40 speakers 3 weg speakers. Ik maakte ook duidelijk dat ik alles weergeef in STEREO en niet in een surround mode, qua bron maakte we gebruik van redelijk goede formaten en DSD (24bit 384 kHz audiofiel genoeg lijkt me) en spotify op extreme quality (320 kbps) wat echt goed tedoen is.

You're sh*ting me

Sorry voor het taalgebruik maar dat waren zijn eerste woorden nadat we de prachtig versie van Leonard Cohen- Blue raincoat (LIVE) versie ten einde kwam. Gedurende de hele track, wiebelde hij zijn hoofd een beetje naar links en rechts enz, en zei geen woord. Track was afgelopen en hij keek me aan "If everything we play tonight sounds anywhere close as good as this....that was amazing, his voice was dead center and it sounded like it came out of your center speakers. The clapping was all around me like your rears were doing it you got to be shi**ing me"

Een van de referentie nummer die ik gebruik is van Extrawelt-808 Slate aanrader btw, mix je krijgt alles netjes in een pakketje met deze track diep strak laag, en plaatsing waar je "U" tegen zegt. Dus ik knal dat aan en laat hem meester zijn van de afstandsbediening. De beste man stond prompt op en meteen al lopend grommend "This is bull*it, those speakers are on has to be center and rears and side speakers" en je kent het wel een oor op de center, loopt hij naar de rears, en de side channels gezien ik 7.1 surround draai.

Ging weer zitten "This is crazy, the stage you produce is that of a setup that cost lot more than what i see here new prices of what you got is maybe 7000usd? Which is not much considering the hobby it is, but my god the sound spaces so well here and it's everywhere with just your front and the subs are doing so little. It's just that little "breath" of low it pushes when needed" kortom hij was echt onder de indruk. En eerlijk gezegd ben ik daar best trots op. Mijn jaren in audio speelgoed heeft zichzelf wel bewezen deze uitdaging te realiseren. Een HT goed stereo laten weergeven is niet echt moeilijk meer gezien versterking bijzonder goed is geworden in de jaren op dat gebied, maar goed kwalitatief stereo heb je wel een paar hele goede componenten nodig. Met name speakers en amp en dit werkt echt bijzonder goed met elkaar. 

Conclusie

Voordat ik dat neerpen JA hij is een vriend maar geloof me op mijn woord. Wij steken elkaar geen veer in de reet, we zijn eerlijk en oprecht als een set klote klinkt zijn we de eerste die dat duidelijk aan elkaar maken. We zijn immers geen 18 jarige kids meer, maar mannen van bijna en over 40 jaar.

Zijn woorden

"I never heard a home theater intended setup sound this amazing on stereo as well. And as you know i have a home theater setup myself and i spend more than you for sure. And i cannot touch this sound stage, depth even if i wished too i am always tilting my head to get to that narrow sweet spot. Here it stays the same pretty much throughout. The Vr40 speakers are amazing on the mid low, it's tame highs remind me of KEF and old B&W, my JBL horns is what i am used too so it's tame for my ear. It does not take away of what your acoustics are doing here too simply amazing and not tiring at all to listen to this"

Ik zeg ook erbij dat ik elke speaker heb gefinetuned op mijn verhoogd plafond en ruimte, de versterker heeft een zeer uitgebreide MCACC systeem.

Uitleg in kort wat dat is

Precise Speaker Tuning. Advanced Correction for the Listening Environment; 3D calibration for precise measurements of time axis and Auto Phase Control Plus; Real-time analysis and automatic compensation; Standing Wave Control for reducing unwanted resonance, en meer.

Wat heel veel bijdraagt aan het "perfecte" plaatje wat ik heb hier, als ik alles flat draai heb ik veel issues met het laag en beeld wat het geeft.
Ik raad dus ook STERK aan mensen die een degelijke HT amp hebben, SPENDEER TIJD aan het tunen van je setup het zal je verbazen wat je eruit kunt persen aan kwaliteit. Er blijven altijd nadelen, mijn geluid is optimaal voor mijn ruimte en WAF factor, kan ik er meer uitkrijgen? Wellicht maar op een gegeven moment moet je gewoon blij zijn en muziek draaien. Mijn acoustiek (zie de slechte fotos) heb ik echt goed onder controle veel hout en bankstel enz doet veel in mijn huis.

Ik ben nog altijd opzoek naar een leuke draaitafel enz, dus ik zit niet stil. Maar wel bijzonder leuke avond wel weer en dat DSD audio is echt apart om tehoren kwalitatief.

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 00:25:39 door muziekfreak »

*

minplus

• 7528
  • relax, don't do it
Re: John audio kwam en zag Muziekfreaks set..
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2018, 21:16:58 »
De ruimte is goed aangekleed voor een gunstige akoestiek en dat doet ongelooflijk veel is mijn ervaring.
Geniet er van :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right