*

egs

• *
  • 3
Probleem met Dual 1214 - arm gaat direct terug
« Gepost op: 10 februari 2018, 01:34:00 »
Beste mensen,

Bij voorbaat excuses voor alle ongetwijfeld domme opmerkingen en omschrijvingen die nu volgen :).

Begeesterd door de alomtegenwoordige hang naar het goede oude geluid van vroeger, had ik besloten weer een platenspeler in huis te halen. Mijn schoonvader had nog een mooie Dual 1214 staan. Maar: die draaide niet. Onlangs naar een zogenaamd 'repaircafé' geweest waar hobbyisten met meer technisch verstand dan ik er naar hebben gekeken. Om een lang verhaal kort te maken: alles is doorgesmeerd en de speler draait en alle overige bewegende onderdelen (arm, hendeltjes, knoppen etc) doen het ook weer.

Maar helaas nog geen audiogenot in huis, want er doet zich nog een euvel voor: wanneer ik de hendel in de startpositie schuif, komt de arm in beweging, en landt op de plaat. So far so good. Echter, de arm wordt na enkele seconden weer opgetild en keert terug in de armhouder. De plaat blijft echter wel draaien en wanneer ik de start/stop-hendel naar stop schuif, heeft dit geen effect. De arm blijft in of boven de armhouder, maar het is in de speler een geklik van jewelste.

*Voor zover ik kan inschatten is de naald nog goed
*Ik lees vanalles over steuerpimpels. Kan een oorzaak zijn, maar voor de duidelijkheid: de arm beweegt wel naar en op de plaat, maar wordt na enkele seconden (soms hoor ik in de verte de eerste tonen van de plaat) weer opgetild en keert terug in de houder.
*In het repaircafé werd wel gezegd dat de arm heel 'licht' zou moeten bewegen (horizontaal), maar dit ging nog een beetje stroef. Voordat ik nu de hele verbinding van de arm open ga halen en nog meer ga smeren, eerst maar eens even hier checken (ook omdat ik ergens las: het is prachtige maar kwetsbare techniek en als je niet weet wat je doet maak je dingen nog kapotter :)).

Ik heb gezocht op het forum op dit probleem, maar het was lastig zoeken op het specifieke euvel. Excuses als ik nummer 250 ben met dit exacte probleem.

Groet en alvast dank voor het lezen en eventuele suggesties,

egs

*

geerd

• 5360
  • scheun ja
Re: Probleem met Dual 1214 - arm gaat direct terug
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2018, 12:03:31 »
 zal je wel verkeerde muziek willen afspelen dat soort waar de speler niet van houd  ;D ;D ;D ;D ;D

nee de steuerpimpel is wel een verdachte in deze is een heel klein dopje dat onder de arm in het meganiek zit en als dat versleten is gaat de speler rare dingen doen .
kijk hier eens naar krijg je een idee hoe het zit https://www.youtube.com/watch?v=GeXy3cmWgwI
les is more

*

minplus

• 7527
  • relax, don't do it
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2018, 16:25:24 »
Een versleten steuerpimpel kun je ook (al dan niet tijdelijk) vervangen door een stukje fietsventielslang. Hiermee kun je snel checken of dit het probleem is als de oude er versleten uitziet, of mogelijk zelfs verdwenen is zoals bij een Dual die ik overnam. Dan weet je meteen waar het aan ligt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

egs

• *
  • 3
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2018, 13:56:32 »
Hallo,

Dank voor de snelle reacties en adviezen! Na wat gegoogle (en gezoek in mijn Dual 1214), lees ik het volgende op een Duits-forum:

"Steuerpimpel hat der 1214 in der Art nicht - es ist eine Plastikgleitfläche (die auch abfallen kann, aber eher selten) - der Kondensator ist meißt ein roter runder, welches nicht der typische Knallfrosch ist."

Ik heb dus een pimpelloze Dual. Cool, nog leuker is als ie t zou doen. Waar dit plastic dingetje dan zou moeten zitten, weet ik niet, er lijken geen video's of afbeeldingen te bestaan waar deze op de 1214 worden aangewezen (op zich al veelzeggend), dus ik denk dat ik even verder moet zoeken naar een andere oorzaak. Wordt vervolgd!

Groet,
Egs

*

egs

• *
  • 3
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2018, 14:42:19 »
Ter lering ende vermaak hier nog een video om te verduidelijken wat het probleem is:

https://youtu.be/mQslA1pV31E

*

i2Paq

• 3033
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2018, 17:05:14 »
Neem eens contact op met DR. Dual in Lelystad.

Overigens is de 1214 niet een heel bijzonder model van Dual.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...