Suggesties simpel auto audio systeem?
« Gepost op: 12 februari 2018, 20:30:02 »
Hallo, mijn vriendin haar boxen van haar Toyota Starlet '98 zijn echt heel kapot, dus ik wou haar een paar nieuwe simpele speakers en ook een nieuwe simpele head unit kopen. Nu ben ik iemand die zelf eerst Google'd en opzoekt om alles zelf heel uit te zoeken en waar ik op moet letten, wat alles betekend, waar alles voor dient en dan pas iets te kopen. Maar... na weken opzoeken geraak ik er nog altijd niet echt uit. Ondertussen ben ik wel wat familiair met de technische termen omtrent een audio systeem dus hou je vooral niet in :)

De auto heeft 2 speakers van 10cm vanvoor (niet in de deuren) ingebouwd en die wou ik vervangen en dan ook gewoon de head unit vervangen. Ik wou liefst 2 boxen van max 100 kopen en een head unit van max 100 (I know, klein budget).

Deze head unit wou ik kopen: http://www.kenwood.be/nl/car/autoradio/bluetooth/KDC-BT510U/
Ik weet dat piek-vermogens verkoopstrucjes zijn en dat het draait om het RMS vermogen en de meeste head units zijn 4x50 watt PIEK wat betekent een 10-15 watt RMS? Dus boxen boven de 20 watt RMS zijn dus nutteloos als je ze rechtstreeks op de head unit aansluit?

Voor de boxen zijn de meeste 10cm boxen niet meer als 30 watt RMS maar denk je dat dat genoeg is, 2 10cm speakers van 30 watt RMS voor een kleine auto? Ze zet haar muziek soms wel graag wat luider maar het moet absoluut geen rijdende discotheek. Gewoon goed geluid. Maar zolang ik geen versterker koop om ertussen te zetten zal ik via de head unit toch maar maximum 10-15 RMS uit de speakers krijgen?

Dus... een audio systeem zonder versterker, is dat nutteloos? Want een versterker kost ook weer snel 100 en meer.

Of als dit perfect gaat, een nieuwe head unit en 2 10cm boxen, wat raden jullie mij aan? Want ik wordt duizelig van alle meningen van iedereen overal op alle fora :)

Alleszins dank voor elke uitleg en/of suggesties.

*

Opa S.

• 6995
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: Suggesties simpel auto audio systeem?
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2018, 23:10:40 »
Ik heb weinig verstand van auto-hifi, maar volgens mij is dat Kenwood ding prima voor wat je wilt. Bovendien, dat ding heeft net zo goed een versterker. Uit die vermogensopgave kom ik ook niet helemaal, maar het ding zou een DIN (dus RMS?) vermogen moeten hebben van 4 x 22 Watt. Lijkt me zatt.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2018, 22:41:21 »
Wat je natuurlijk gewoon mist is dat het dachbord geen klankkast heeft?  En de 10cm speaker vaak niks anders is dan een tweeter met mid range speaker, ga je hier bassen heen sturen, dan wordt het zoiets als pgb pgh pgh, dit komt ook natuurlijk omdat het dachbord mee gaat dreunen,
Isolatie en bitumen rondom de speaker behuizing kunnen helpen, dit is redelijk goedkoop te regelen,
De beste optie voor een mooi vol geluidje krijgen wordt of een actieve sub onder de stoel, bv van marktplaats, of een set extra speakers achterin,  18cm of ovaal,

*

Bassie!

• 273
  • Wat er ook gebeurd. Altijd blijven lachen.
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2018, 12:02:15 »
Die Kenwood radio die jij hebt voorgesteld is een prima radio en de watts hoeft je niet op te letten, je hebt gelijk dat een autoradio rond de rms 4x 15/20 watt levert, de Kenwood radio heeft DSP daarmee kun je in stellen welk frequentie bereik er naar de luidsprekers gezonden word (bijv. 100hz tot 20khz), via de DSP kun je dus instellen dat de 10cm luidsprekers geen lagere tonen dan 100hz/120hz toe gezonden krijgen, omdat 10 cm luidsprekers eigenlijk niet overweg kunnen met lagere tonen die onder de 100/120hz.

Door het laag aan te vullen met een actief subje (het subje gaat juist lager als die 100/120hz) kan dit in combinatie met de 10cm luidsprekers wel een redelijk geluidsbeeld neer zetten, wat zeker ook nog wat luider kan gezet worden.
Natuurlijk is het ook mogelijk een set luidsprekers in de hoedenplank achterin erbij te zetten die groter zijn en die zorgen dan ook wel voor de lage tonen, aan te raden is dan inderdaad ovale 6x9 of rond 20cm luidsprekers, de auto radio levert wel genoeg vermogen voor die grotere luidsprekers.

Versterker is niet nodig voor de luidsprekers en een actief subje heeft al een versterk ingebouwd.

Ik heb nog een setje Audison APX 4 luidsprekers liggen en een Pioneer TS-WX201a (actief subje)  ;)

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 12:08:39 door Bassie! »
Een hoop spullen maar nog geen volledige mooie set.

« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2018, 23:18:25 »
Ow, dank voor alle reacties!

Dus als ik het goed begrijp is die 4 x 15/20 watt RMS wat die Kenwood head unit output meer dan genoeg voor goed en degelijk (en af en toe eens goed luid) geluid te hebben in de auto en is er geen nood voor een versterker. Die kleine 10cm speakers missen gewoon bass wat met een (actieve) subwoofer dus opgelost is (aangezien ik liever niet begin te zagen en snijden in de hoedenplank voor 2 extra grotere speakers vanachter).

En aangezien de head unit ongeveer max. 15/20 watt RMS levert heeft het het dan ook totaal geen zin om speakers van 10cm te zoeken die hoger als pakweg 30 watt RMS zijn dan?

Aangezien subwoofers niet echt goedkoop zijn zie ik deze op tweedehands staan bij ons in de buurt, stel dat ik deze zou kopen:
https://www.auna-multimedia.co.uk/In-Car-Entertainment/Car-Subwoofers-Speakers/CB250-10A-10-Active-Subwoofer-600W.html

En als ik dan ook nog bv. deze speakers zou kopen:
https://www.pioneer-car.eu/eur/products/ts-g1033i

+ de Kenwood head unit, dan heb ik eigenlijk een meer als fatsoenlijk systeem in m'n vriendin haar auto?

Nogmaals dank voor verdere reactie!