Overheersende lage tonen
« Gepost op: 13 februari 2018, 09:46:26 »
Goedemorgen,

ik wil graag weten of er iets te doen is aan overheersende lage tonen. Op dit moment heb ik een paar Monitor Audio rs 8 luidsprekers en een Marantz PM 7005 versterker. Het liefst wil ik de versterker op neutraal houden, dit ook ivm de source direct functie. Uit financieel oogpunt is het op dit moment niet mogelijk een van de componenten te vervangen of iets nieuws aan te schaffen. Misschien heeft iemand een oplossing? Ik ben overigens wel bereid om te ruilen...

Als dze vraag in een andere rubriek thuis hoort, verneem ik dat graag.

*

morph

• 13649
Re: Overheersende lage tonen
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2018, 11:17:38 »
Je zou iets kunnen zoeken in een verandering van de ruimte waarin je luistert. Akoestiek heeft immers flinke invloed. Bijvoorbeeld eenvoudig door de luidsprekers anders te plaatsen; iets draaien, van de muur, naar de muur etc.

Maar waarom zou je geen aanpassing voor bass (of treble) willen doen omdat je een "source direct"-knop hebt?
Die knop is juist bedoeld om een instelling even snel, maar voor zolang je wilt, ongedaan te maken.

*

jpio

• 4300
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2018, 12:22:58 »
De speakers lijken bekend te staan om het 'volle' en niet altijd strakke laag.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2018, 14:40:19 »
maar is hier iets aan te doen? Misschien ook eens de spikes monteren? kan andere bekabeling ook iets uit maken?

*

morph

• 13649
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2018, 15:17:53 »
maar is hier iets aan te doen? Misschien ook eens de spikes monteren?
Dat zou een gevolg kunnen hebben voor het geluid.

Maar ook, zoals gezegd, wat verder van de muur of een beetje in- of uitdraaien ten opzichte van de luisterpositie.
Beetje schuiven heeft gevolgen, misschien ten goede. En van de goedkoopste oplossingen.

kan andere bekabeling ook iets uit maken?
Nee. Hoewel de meningen daarover soms verschillen.

En gebruik je bass-knop. Niks om je voor te schamen als het helpt.

*

Bongo

• 113
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2018, 16:20:34 »
Bekabeling kan wel degelijk wat uitmaken, maar niet in die mate die jij zou willen.
De opstelling heeft een veel grotere invloed. Heb je ook al geprobeerd om de reflexpoorten dicht te stoppen?

*

i2Paq

• 3033
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2018, 17:48:44 »
Is dit een nieuwe setup of was er ineens meer laag?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

hrcc

• 641
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2018, 18:00:46 »
Wat verder van de wand af/ hoek uit kan al een heel verschil maken.

En de bas output wat lager draaien via je versterker is misschien niet de meest 'audiofiele' oplossing maar kan wel zeer effectief zijn.
Het knopje in je hoofd vinden zodat je er vrede mee hebt is lastiger te vinden maar de moeite waard om te zoeken.
(Eigen ervaringen  ;D >:( ;) )
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

a.b.

• 8786
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2018, 18:50:24 »
Indraaien is voor dit probleem volstrekt nutteloos. Wat JPIO zegt is ook mijn ervaring. Zonder foto van de luistersituatie kunnen we je niet goed helpen.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Heintje

• 1394
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2018, 19:41:17 »
Je hebt flinke luidsprekers met de reflexpoort aan de voorzijde.
Wat jou helpt, is je luidsprekers (m.n. van de muren af) en je luidsprekerpositie (m.n. naar voor / achter) iets veranderen. "
20 cm kan al een groot verschil maken ... "  ;D
Maar serieus: dat is je oplossing.

« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2018, 09:11:59 »
Bedankt voor de tips. Ik heb de reflexpoorten aan de voorkant dicht gestopt met een plug. Verder heb ik nu de luidsprekers op meer dan een halve meter van de achterwand gezet (enige probleem is  nu mijn vrouw, die ze steeds terug schuift... >:( )

Het probleem was er al vanaf ik de setup installeerde. Ik heb toen inderdaad wel de bass knop gebruikt, maar het knopje in mijn hoofd kreeg toch de overhand  ;) . Ik ben nu veel afwezig dus heb noch  niet goed kunnen testen. Ik moet zeggen dat ik wel van bas houdt, maar de verhouding met midden en hoog was naar mijn mening niet in verhouding, de bas is ook niet zwabberig of ongecontroleerd, hij is gewoon te aanwezig.

Ik heb binnenkort een paar dagen vrij en ga eens experimenteren met de setup. (en mijn vrouw overtuigen van de positie van de luidsprekers...)

*

hrcc

• 641
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2018, 09:26:47 »
Plankje met kleine wieltjes onder je luidsprekers kosten misschien minder moeite dan je vrouw overtuigen  ;D
vriendelijke groet,
cees

*

jpio

• 4300
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2018, 09:44:34 »
krijg je spoorvorming van op je parket/houten vloer/vloerbedekking. ;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

hrcc

• 641
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2018, 10:39:00 »
 ;D, damn, nou ja dan maar de versterker verkopen, een HT reciever aangeschaft,dan ben je ook van het gedonde gedender af.
vriendelijke groet,
cees

*

Heintje

• 1394
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2018, 23:04:40 »
Plankje met kleine wieltjes onder je luidsprekers kosten misschien minder moeite dan je vrouw overtuigen  ;D

De vrouw op wieltjes?  ;D