Re: Overheersende lage tonen
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2018, 23:59:59 »
Ik heb de Monitor Audio GS-60 in het verleden gehad, deze speakers hadden hetzelfde probleem
Goedemorgen,

ik wil graag weten of er iets te doen is aan overheersende lage tonen. Op dit moment heb ik een paar Monitor Audio rs 8 luidsprekers en een Marantz PM 7005 versterker. Het liefst wil ik de versterker op neutraal houden, dit ook ivm de source direct functie. Uit financieel oogpunt is het op dit moment niet mogelijk een van de componenten te vervangen of iets nieuws aan te schaffen. Misschien heeft iemand een oplossing? Ik ben overigens wel bereid om te ruilen...

Als dze vraag in een andere rubriek thuis hoort, verneem ik dat graag.

*

seoman

• 1031
  • No Comment
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2018, 00:30:28 »
Bedankt voor de tips. Ik heb de reflexpoorten aan de voorkant dicht gestopt met een plug.

Het is als test een interessante optie. maar eigenlijk slaat het nergens op.
er zijn subwoofers die je zo mag tunen echter die hebben een ingebouwde DSP die rekening houdt met die tuning.

De luidspreker kast, drivers en reflexpoort zijn op elkaar afgesteld.
Als je 1 van die dingen veranderd moet je eigenlijk alles veranderen.
Nu zal het dicht stoppen van de reflexpoort zeker resulteren in minder bass maar of het er beter op wordt valt zwaar te betwijfelen.

Inruilen voor boxen met minder bass is wellicht de meest haalbare optie.
Tenzij je een kamer indeling kan vinden die werkt icm met je boxen EN je huisgenoot.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2018, 14:45:56 »
Even een kleine update, nadat ik de speakers op meer dan een halve meter van de achterwand heb geplaatst, is de bas niet meer overheersend, hij is er wel nog, maar op een goeie manier. Dus dat is al een hele verbetering. Ik zoek nu nog een soort van "fine tuning".
Volgende vraag, maakt het nog wat uit of ik de kabels aansluit op LF of HF? Er zit een brug tussen, ik zou zeggen van niet, maar ja,misschien heeft iemand anders daar een andere mening over.

*

Frits

• 418
  • HiFi is emotie
« Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2018, 15:40:50 »
Volgende vraag, maakt het nog wat uit of ik de kabels aansluit op LF of HF? Er zit een brug tussen, ik zou zeggen van niet, maar ja,misschien heeft iemand anders daar een andere mening over.

Maakt niet uit.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

art

• 8864
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2018, 17:30:03 »
Zo lost de professional dat op:
https://www.digido.com/portfolio-item/bass-frequency-surgery-movie/

Voor wie niet zo'n vracht apparatuur heeft en de kennis of het gevoel voor tonale structuren mist:
https://www.bax-shop.nl/equalizer/behringer-deq-2496-processor-equalizer#productinformatie (Microfoon erbij kopen indien te gebruiken als 'room- of loudspeaker correction'.)

*

richard

• 3805
« Reactie #20 Gepost op: 24 februari 2018, 00:40:50 »
Nu zal het dicht stoppen van de reflexpoort zeker resulteren in minder bass maar of het er beter op wordt valt zwaar te betwijfelen.
Gek genoeg meestal wel. Toch een beetje kwantiteit (met poort) vs. kwaliteit (zonder poort). En dan kwaliteit in Q, die wordt met gesloten poort meestal lager en dus strakker of droger door minder naslingering.
Dat geeft ook minder laag, maar alles heeft zijn prijs.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2018, 00:44:05 door richard »
Genoeg is beter.

*

d'Oh!

• 3635
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2018, 08:14:14 »
Van poort tot geen poort, zit ook het nodige gebied tussen. Je kunt ook kijken of je de poort 'luchtjes' kunt 'afsluiten' met foam. Dan krijg je wat ook wel resistive damping wordt genoemd. Ik heb ooit Celef speakers (voorganger van Proac) gehad die een poort hadden met een hoop plastic rietjes erin van zo'n 15 cm lang. Zelfde reden.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

*

seoman

• 1031
  • No Comment
« Reactie #22 Gepost op: 9 maart 2018, 00:51:54 »
Natuurlijk kun je de Q van je box ontwerp bijstemmen met de lengte van de poort diameter of de lucht weerstand van de poort.
maaaaaaar

Als je boxen koopt dan mag je toch hopen dat de driver afgestemd is op de kast en dat de fabrikant een optimum gezocht heeft tussen prijs en kwaliteit.
Die ga je hoe dan ook beinvloeden en stel dat de driver zo universeel is dat die afstemming geen afbreuk doet aan de weergave van de speaker.
Dan is het maar zeeeeeeeer de vraag of afstemming overeenkomt met de akoestiek die je probeert te corrigeren.

Als je de boxen probeert te corrigeren dan heb je gewoon de verkeerde boxen gekocht!
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

richard

• 3805
« Reactie #23 Gepost op: 9 maart 2018, 14:24:07 »
maaaaaaar

Als je boxen koopt dan mag je toch hopen dat de driver afgestemd is op de kast en dat de fabrikant een optimum gezocht heeft tussen prijs en kwaliteit.
...
Jazeker, maar dan in een gemiddelde woonkamer en voor een gemiddelde smaak. Die hoeft niet overeen te komen met jouw specifieke woonkamer of exclusieve smaak. Veel commerciŽle boxen worden vaak op een wat hogere Q afgestemd, dat geeft een vette bas, trekt meer aandacht en verkoopt beter. Thuis kan dat op den duur toch behoorlijk gaan irriteren.
Citaat
Als je de boxen probeert te corrigeren dan heb je gewoon de verkeerde boxen gekocht!
In principe zou je dat kunnen stellen, maar als je de spullen toch hebt staan is het helemaal niet verkeerd om gebreken met wat simpele mechanische kunstgrepen bij te stellen.
Je kan ook DSP kopen, een elektronische toverdoos waarmee ook alle akoestische gebreken kan worden rechtgetrokken. Of gewoon een toonregeling of loudness-functie. In wezen heb je in die gevallen ook een verkeerde installatie gekocht.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2018, 14:28:07 door richard »
Genoeg is beter.

*

a.b.

• 8915
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #24 Gepost op: 9 maart 2018, 16:01:38 »
Bestond er maar zoín toverdoos. Of kan ik me ergens inschrijven?
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Heintje

• 1434
« Reactie #25 Gepost op: 9 maart 2018, 18:09:12 »
Een semi-tover doos: Lyngdorf ....

*

richard

• 3805
« Reactie #26 Gepost op: 9 maart 2018, 18:47:55 »
Bestond er maar zoín toverdoos.
Een toverdoos; je weet toch dat je genept word?
Genoeg is beter.

*

a.b.

• 8915
« Reactie #27 Gepost op: 9 maart 2018, 18:54:39 »
Wel als iemand het toverdoos noemt en er kwaliteiten aan toedicht die het niet heeft.

*

a.b.

• 8915
« Reactie #28 Gepost op: 9 maart 2018, 18:55:19 »
Een semi-tover doos: Lyngdorf ....

Dat is geen toverdoos hoor.

*

chansig

• 10639
« Reactie #29 Gepost op: 9 maart 2018, 19:10:48 »
Doos van Pandora.....laat gewoon je laag verdwijnen. En waar het blijft ? Niemand weet het.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood