*

a.b.

• 8962
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Overheersende lage tonen
« Reactie #60 Gepost op: 17 mei 2018, 16:47:02 »
Geert neuzelt het liefst over zaken waar hij net te weinig van snapt, maar dat heeft ie zelf niet door en daarom neuzelt hij ook zo vaak. Ofzo.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10655
« Reactie #61 Gepost op: 17 mei 2018, 17:48:26 »
nee toonregeling het volgens het inkomend signaal gelijk krijgen aan het hoorbaren op de luisterplek dmv digetaal toon regeling .
iets waar ik dus helemaal niets mee heb een set dient te versterken meer niet ook een klote opnamen moet klote klinken . dsp tone regeling muting nee niet voor mij .
een versterker dient een volumen regeling en aan uit knop te hebben rest is onnodig en te nadelen van het luistergenot

Een dsp zet je in voor het laag (tot bv 2 a 300 hz). Zodat je minder last hebt van dat opgepomte laag wat mede veroorzaakt wordt door je ruimte is samenwerking met je speakers. Daardoor krijg je dus een strakker laag en dat heeft ook weer zijn invloed op de rest. Een ruk opname zal met dsp nog rukkeriger gaan klinken. Voor mij geen probleem.

Er zijn zat mensen die een bult van meer dan 10dB over een breed frequentie lekker vinden klinken. Prima als je niet beter weet is dat toch oke? Lekker genieten dan.

Ik gebruik ook nog eens 2 subs ter ondersteuning van het laag en om mee te helpen om de akoestische poep te beinvloeden.

DSP schroeft het volume op die overheersende frequentie ook wat terug en zal een klein beetje extra geven daar waar er te weinig is.

Maar een goed laag is ook niet aan iedereen besteed....en daar is niets mis mee.

Overigens nog steeds nieuwsgierig naar de opmerking altijd iets doe met de weergave. Heb dit zelf nooit ervaren. Heb dit a well eerder gelezen..dus benieuwd wat Ruud daar over te melden heeft.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

chansig

• 10655
« Reactie #62 Gepost op: 17 mei 2018, 17:49:24 »
Overigens klinkt een goede opname nog beter.

Gr. Hans

*

Opa S.

• 7242
  • Grote audiokrijger
    • Second Life Audio
« Reactie #63 Gepost op: 17 mei 2018, 18:19:01 »
 ;D
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Wim72

• 1586
« Reactie #64 Gepost op: 17 mei 2018, 18:38:08 »
Overheersende laagweergave heeft ook alles met leeftijd te maken en afname van het gehoor vooral in het hoog en mid, mijn vader is behoorlijk op leeftijd en alles is aan slijtage onderhevig! Ikzelf hou niet van overheersend laag en regel alles behoorlijk terughoudend af met laagweergave en toch zegt vader de laatste jaren steeds vaker dat hij het laag zo overheersend en bonkend vindt klinken bij mij thuis...
Ook met muziek uit zijn jongere periode's.

*

minplus

• 7743
  • relax, don't do it
« Reactie #65 Gepost op: 17 mei 2018, 18:39:11 »
nee toonregeling het volgens het inkomend signaal gelijk krijgen aan het hoorbaren op de luisterplek dmv digetaal toon regeling .
iets waar ik dus helemaal niets mee heb een set dient te versterken meer niet ook een klote opnamen moet klote klinken . dsp tone regeling muting nee niet voor mij .
een versterker dient een volumen regeling en aan uit knop te hebben rest is onnodig en te nadelen van het luistergenot

Een heerlijk masochistische benadering. ;D

Ik streef meer naar een optimaal geluid bij een bepaalde opname en bepaald volume, zeg maar zoiets als een kussen onder m'n kont op een metalen stoel in de winter. Jij hebt meer zoiets van die stoel is kut, bikkelhard en ijskoud maar ik wil hem precies zo kloten voelen.
Nog een vergelijking; ik vind het bij het douchen wel fijn de straalsterkte, hoeveelheid, kracht en temperatuur te kunnen regelen; jij prefereert hem blijkbaar alleen harder of zachter.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Wim72

• 1586
« Reactie #66 Gepost op: 17 mei 2018, 18:41:59 »
klopt helemaal ruud ,,, er word wel door de verkoop punten veelal gewezen op het wel zo overweldigend laag dat ze geven .
over de rest is 1 woord genoeg goed ,maar de mensen horen graag dat laag dat zit in onze natuur ,, we zijn vlucht dieren .
de dsp doet daar dan ook lustig aan mee het is en blijft een toonregeling waarbij een ander bepaald waar en hoe jij luistert .
net als of er iemand langs komt die je set na zijn smaak in regelt en mooi of niet hij heet dsp dus is dat zo het moet
maar zolang een pistool schot nog klinkt als een kanon schot is de realiteit in het geluid ver te zoeken .
laag is zo opgepept en wordt daardoor zo overheersend dat het niet meer om aan te horen is .

Ik lees Geerd zijn bijdragen altijd met veel plezier en interesse! P.S. Ook de reacties daarop trouwens... ;D
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2018, 18:44:27 door Wim72 »

*

minplus

• 7743
  • relax, don't do it
« Reactie #67 Gepost op: 17 mei 2018, 19:01:52 »
Wie niet. ;D

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #68 Gepost op: 17 mei 2018, 19:15:52 »
Niks beter dan lekkere bas
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

morph

• 13834
« Reactie #69 Gepost op: 17 mei 2018, 20:00:47 »

*

minplus

• 7743
  • relax, don't do it
« Reactie #70 Gepost op: 17 mei 2018, 20:15:17 »
 ;D

*

chansig

• 10655
« Reactie #71 Gepost op: 17 mei 2018, 20:32:26 »
Anders...

Gr. Hans

*

geerd

• 5410
  • scheun ja
« Reactie #72 Gepost op: 17 mei 2018, 21:22:07 »
de reacties ja daar doe je het voor en ikzelf ben een pietje precies stel zeker 1 keer per maand mijn draaitafel met de scoop af controleer alles dan gelijk ,heb vandaag het gewicht achter op de hoofd arm 1 mm verschoven en de naalddruk van 1,9 gr terug gebracht naar 1,8 gr, ga nu paar weken luisteren , of het zo blijft weet ik nog niet .
en de versterker moet versterken niet kleuren de ruimte ja dat is een probleem en daar moeten we mee leren leven net als de ijzeren stoel even door bijten en genieten van de kou .
maar ik denk dat mijn set helemaal zo slecht nog niet klinkt en een dsp of toonregeling hier niet echt iets verbeteren kan .

les is more

*

chansig

• 10655
« Reactie #73 Gepost op: 17 mei 2018, 21:28:37 »
Mooi toch.

Gr. Hans

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #74 Gepost op: 17 mei 2018, 21:39:18 »
de reacties ja daar doe je het voor en ikzelf ben een pietje precies stel zeker 1 keer per maand mijn draaitafel met de scoop af controleer alles dan gelijk ,heb vandaag het gewicht achter op de hoofd arm 1 mm verschoven en de naalddruk van 1,9 gr terug gebracht naar 1,8 gr, ga nu paar weken luisteren , of het zo blijft weet ik nog niet .
en de versterker moet versterken niet kleuren de ruimte ja dat is een probleem en daar moeten we mee leren leven net als de ijzeren stoel even door bijten en genieten van de kou .
maar ik denk dat mijn set helemaal zo slecht nog niet klinkt en een dsp of toonregeling hier niet echt iets verbeteren kan .
Hoe bepaal je dat een versterker niet kleurt?

Ik ben tot de conclusie gekomen dat elke geleider in mijn versterker kleurt uiteindelijk, en in een versterker schakeling zitten ontelbaar veel verbindingen. En dan trilt er van alles mee. ik denk aan alle parasitaire capaciteiten van bedrading die mee rammelen. Je weet als bij een condensator de plaat afstand veranderd veranderd ook de spanning. Dat vervorming mechanisme vind ook plaats in alle koppelcondensatoren.
Een versterker is een broeinest van klank kleuring.

Versterkers met goede vervorming cijfers kunnen beroerd klinken maar anderen ook goed.

Het mooiste is een zo simpel mogelijk ontwerp minimalisering van componenten en verbindingen. Zoals met buizen ondermeer mogelijk is. Vermindering van kleuring maar ook vermindering van het verlies van microdetail.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2018, 21:54:32 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306