*

richard

• 3812
Re: Overheersende lage tonen
« Reactie #30 Gepost op: 9 maart 2018, 19:17:25 »
Een semi-tover doos: Lyngdorf ....

Dat is geen toverdoos hoor.
Wat dan wel? Ze beloven dat alle akoestische problemen worden opgelost.
http://lyngdorf.com/roomperfect/
Maar of dat ook werkelijk zo is, en of er niet meer wordt weg gegoocheld?
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2018, 19:20:03 door richard »
Genoeg is beter.

*

a.b.

• 8935
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2018, 00:03:57 »
Ik ben in het verleden, ook op meer kennisrijke forums daar waar het DSP's betreft, op zoek gegaan naar onderbouwing van de ronkende reklameteksten van Lyngdorf. Uiteindelijk is vrijwel iedereen het er wel over eens dat Lyngdorf zijn beperkingen heeft. Zo kan het geen nullen wegpoetsen, net zoals geen enkele DSP dat kan.

In een harde kamer met veel reflecties zal ook met Lyngdorf engaged het geluid niet perfect zijn.

Er wordt minder gegoocheld dan jij denkt, denk ik :)

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

seoman

• 1031
  • No Comment
« Reactie #32 Gepost op: 10 maart 2018, 14:25:14 »
Citaat van: richard
Veel commerciële boxen worden vaak op een wat hogere Q afgestemd, dat geeft een vette bas, trekt meer aandacht en verkoopt beter. Thuis kan dat op den duur toch behoorlijk gaan irriteren.

OK maar dit is geen consumenten forum maar een audiofreaks forum. Ik ga er dus vanuit dat men hier de lat net effe wat hoger wil leggen. En dat men dus af wil van kermis speakers. Dat iemand gedwongen wordt om te gaan kloten met een baspoort omdat ergens een verkeerde keus gemaakt is, is een leermoment en niet een normale gang van zaken.

In principe zou je dat kunnen stellen, maar als je de spullen toch hebt staan is het helemaal niet verkeerd om gebreken met wat simpele mechanische kunstgrepen bij te stellen.

daar ben ik het mee eens.

Je kan ook DSP kopen, een elektronische toverdoos waarmee ook alle akoestische gebreken kan worden rechtgetrokken. Of gewoon een toonregeling of loudness-functie. In wezen heb je in die gevallen ook een verkeerde installatie gekocht.
Hier ben ik het niet mee eens. Je kunt eigenschappen van de akoestiek niet afschuiven op de set.
Je kunt natuurlijk een set gaan zoeken bij je akoestiek maar dat is een lijdensweg van ettelijke decennia.
Proberen de akoestiek te wijzigen is veel makkelijker.
maar het snelste effect bereik je met een dsp.

verder een kanttekening: een dsp kan niet alle problemen oplossen en kan nieuwe problemen introduceren!
Zoals altijd bij audio: het geheel is een opstapeling van compromissen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2018, 14:27:12 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Heintje

• 1444
« Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2018, 00:13:25 »
@Waitmaster: in welke regio woon jij? Als dat niet te ver van mij vandaan is kunnen we eens een "toverdoos" uitproberen bij jou ...  8)

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #34 Gepost op: 28 april 2018, 20:41:52 »
Ik heb in mijn woonkamer de speaker opstelling 90 graden gedraaid.

Ik weet niet of je eigen hersenen het doen, maar voor mijn waarneming hadden de speakers een week nodig om te veranderen en zich aanpassen aan de nieuwe opstelling. Er spelen erg veel factoren in speakers zelf en daarbuiten doet je luister ruimte ook flink mee.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 21:32:40 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

minplus

• 7677
  • relax, don't do it
« Reactie #35 Gepost op: 28 april 2018, 20:56:40 »
90 Graden draaien doet vaak enorm veel. Alleen merkte ik het hier binnen een minuut.
Als het een week duurt zal het de hersen-aanpassing zijn. Als test ze weer 90 graden terug draaien. Dat speakers en luisterruimte een rol spelen spreekt voor zich.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #36 Gepost op: 28 april 2018, 21:34:54 »
90 Graden draaien doet vaak enorm veel. Alleen merkte ik het hier binnen een minuut.
Als het een week duurt zal het de hersen-aanpassing zijn. Als test ze weer 90 graden terug draaien. Dat speakers en luisterruimte een rol spelen spreekt voor zich.
Voor mij is dat niet niet evident wat het mechanisme is.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

minplus

• 7677
  • relax, don't do it
« Reactie #37 Gepost op: 28 april 2018, 22:01:17 »
Voor mij wel. Die ouwe ingespeelde speakertjes gaan echt niet meer veranderen door ze een andere kant op te laten blazen. En de akoestiek verandert ook niet meer nadat je ze gedraaid hebt tenzij je daarna gigantisch met meubels aan het schuiven bent gegaan of een hoogpolig tapijt op het parket bent gaan leggen.
Dus is het je brein als het een week duurt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

morph

• 13769
« Reactie #38 Gepost op: 28 april 2018, 22:08:06 »
Ik weet niet of je eigen hersenen het doen
Ja, jij bent immers degene die luistert.

voor mijn waarneming hadden de speakers een week nodig om te veranderen en zich aanpassen aan de nieuwe opstelling. Er spelen erg veel factoren in speakers zelf en daarbuiten doet je luister ruimte ook flink mee.
Het is een luidspreker om het even hoe hij staat, hangt, ligt of leunt. Ook een woonruimte maakt het niet uit wie of wat zich waar er in bevindt.
Menselijke eigenschappen aan niet levende dingen toekennen noemen we antropomorfisme.

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #39 Gepost op: 29 april 2018, 11:40:53 »
Ik weet niet of je eigen hersenen het doen
Ja, jij bent immers degene die luistert.

voor mijn waarneming hadden de speakers een week nodig om te veranderen en zich aanpassen aan de nieuwe opstelling. Er spelen erg veel factoren in speakers zelf en daarbuiten doet je luister ruimte ook flink mee.
Het is een luidspreker om het even hoe hij staat, hangt, ligt of leunt. Ook een woonruimte maakt het niet uit wie of wat zich waar er in bevindt.
Menselijke eigenschappen aan niet levende dingen toekennen noemen we antropomorfisme.
Ik zie opmerkingen door mensen die niet door hebben wat er op elektronisch gebied gebeurt en dan vooral voor de lage tonen.

De reflexties in de ruimte zal de impedantie van je speaker en dus ook de output van je laag bepalen. dus het is niet het gevolg van verbeelding. Wat in de box gebeurt en gebruikt word zal afhankelijk van je ruimte buiten de box ook meedoen in het laag.

Dit gezegd hebbende is het misschien ook een verklaring voor de goede ervaringen van mensen met een gesloten systeem, die denk ik overheersende factor is voor de driver dan in vergelijk een open systeem
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 12:39:55 door Helmuth »

*

Heintje

• 1444
« Reactie #40 Gepost op: 29 april 2018, 12:28:51 »
Voor mij is het heel duidelijk:
Audioliefhebbers proberen een samengeraapt zootje apparatuur (inclusief de luidsprekers) wat tesamen hooguit een compromis is, op een plek die hun uitkomt, in een akoestiek te plaatsen die daar vaak qua afmetingen en inrichting niet aan meewerkt en klagen dan "dat het niet klinkt".
De remedie is: vragen, blijven uitproberen en daarbij niet teveel aan allerlei dogma's blijven kleven.

Mij is datzelfde overkomen: ik ben verhuisd met als een van de belangrijke motieven "een eigen luisterruimte", die vervolgens (onverwachts) niet zo gunstig bleek te zijn qua akoestiek. Afgelopen drie jaar ben ik bezig geweest om die ruimte te verkennen qua mogelijkheden en dat viel helemaal niet mee.
Ik heb mijn smaak aan moeten passen (dezelfde set die in mijn vorige huis naar mijn smaak de sterren van de hemel speelde heb ik gebruikt om zoveel mogelijk dezelfde klank te bereiken, dus aan de apparatuur ligt het met zekerheid niet) en ook mijn set: mijn Supernait heeft plaats gemaakt voor een TDAI-2170 en dat klinkt nu heel behoorlijk, met een minimum aan correcties. Nu ik al zover op weg ben, is het nu zaak om de laatste hand eraan te leggen en de laatste nadelen weg te poetsen.

*

muziekfreak

• **
  • 74
  • Niet veel temelden!
« Reactie #41 Gepost op: 15 mei 2018, 20:41:10 »
Goedemorgen,

ik wil graag weten of er iets te doen is aan overheersende lage tonen. Op dit moment heb ik een paar Monitor Audio rs 8 luidsprekers en een Marantz PM 7005 versterker. Het liefst wil ik de versterker op neutraal houden, dit ook ivm de source direct functie. Uit financieel oogpunt is het op dit moment niet mogelijk een van de componenten te vervangen of iets nieuws aan te schaffen. Misschien heeft iemand een oplossing? Ik ben overigens wel bereid om te ruilen...

Als dze vraag in een andere rubriek thuis hoort, verneem ik dat graag.

Relatief simpel...dat is een front firing bassreflex, plug erin...  ;)

*

d'Oh!

• 3635
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #42 Gepost op: 16 mei 2018, 18:23:34 »
Ook zou je kunnen experimenteren met andere pijp diameter en lengte... door te beginnen met een pijp met andere diameter naar binnen te schuiven binnen de bestaande opening. Lees ook http://audiojudgement.com/bass-reflex-speaker-design/
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

*

Knosti de Platenwasser

• 2127
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2018, 18:42:27 »
Ook zou je kunnen experimenteren met andere pijp diameter en lengte... door te beginnen met een pijp met andere diameter naar binnen te schuiven binnen de bestaande opening. Lees ook http://audiojudgement.com/bass-reflex-speaker-design/
Daar moet je toch mee oppassen, volgens mij.
Het is beter om de pijp extern te verlengen (naar buiten de kast) voor experimenten met lagere afstemming, aangezien de inhoud van de buis die zich IN de kast bevindt van de feitelijke kastinhoud moet worden afgetrokken.
Door een langere buis naar buiten toe te sturen, niet naar binnen blijft de kastinhoud gelijk.
Ik verwacht dat je de kastinhoud zelf niet wilt verkleinen, en voor lagere afstemmingen en een lagere Q moet de buis ruim langer worden gemaakt.

Wil je hoger afstemmen dan verandert de inhoud ook wel een beetje, maar doorgaans minder en de verandering is ook van geringere invloed.
... on an Electrospective Odyssee.

*

d'Oh!

• 3635
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #44 Gepost op: 16 mei 2018, 19:12:14 »
Daar moet je toch mee oppassen, volgens mij.
Het is beter om de pijp extern te verlengen (naar buiten de kast) voor experimenten met lagere afstemming, aangezien de inhoud van de buis die zich IN de kast bevindt van de feitelijke kastinhoud moet worden afgetrokken.
Door een langere buis naar buiten toe te sturen, niet naar binnen blijft de kastinhoud gelijk.
Ik verwacht dat je de kastinhoud zelf niet wilt verkleinen, en voor lagere afstemmingen en een lagere Q moet de buis ruim langer worden gemaakt.

Wil je hoger afstemmen dan verandert de inhoud ook wel een beetje, maar doorgaans minder en de verandering is ook van geringere invloed.

Je hebt gelijk.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)