Re: Overheersende lage tonen
« Reactie #45 Gepost op: 16 mei 2018, 21:37:34 »
De laagweergave van (stereo) sets in de gemiddelde huiskamer is helaas over het algemeen slecht van kwaliteit. Dat heeft een aantal oorzaken:

- Smaak: veel mensen vinden veel laag in de weergave mooi/indrukwekkend/cool. Als er veel "bass" te horen is is het goed.
- Akoestiek: behoorlijk bepalend, het overgrote deel van de huiskamers in de Nederlandse huizen heeft parallelle betonnen muren, vloeren en plafonds. Met een meter of 7 a 8 zitten we dan rond de 40 Hz aan staande golf, vaak ook de afstemfrequentie van de baspoort in de wat grotere luidspreker. Vlak ook de staande golf tussen vloer en plafond niet uit zo tussen de 80 en 100 Hz
- Plaatsing: Bijna iedereen zet de luidsprekers te dicht bij de muur of in de hoek.  Want anders staan ze in de weg. Een halve meter van de muur af plaatsen zou in bijna alle gevallen al een flinke verbetering opleveren maar leg dat de dames maar eens uit (ik geef toe, vooroordeel over vrouwen maar ik verkoop al 22 jaar luidsprekers en op een enkele uitzondering na willen vrouwen liever helemaal geen luidsprekers in huis en als het dan toch moet mogen ze niet in de weg staan).
- Opnamen: Samen met de loudness war is ook de hoeveelheid laag in opnamen sinds de jaren 80 enorm toegenomen. Bij radio uitzendingen is het nog erger zodat iedereen een Jan Veen stem krijgt.
- De luidsprekers zelf: De goede niet te na gesproken, echter bij veel fabrieksluidsprekers uit het "betaalbare segment" wordt een woofer gebruikt met een te hoge Q, in een te kleine kast en met een te grote en/of te korte poort. Dat levert af fabriek al een bult in het laag op (ten koste van het diepe laag). Demping is duur dus dat wordt spaarzaam toegepast. De ophangingen van de woofers drogen uit en verharden waardoor ook nog eens de eigenresonatie fs stijgt en het effect versterkt wordt. De filterspoel in serie met de woofer (als die al wordt toegepast, geen spoel is natuurlijk nůg goedkoper) heeft in de regel vrij dun draad en dus een hoge weerstand zodat de controle van de versterker over de luidspreker (de dempingsfactor) slechter wordt. En dat resulteert weer in nog meer ongecontroleerd laag. En dan hebben we het nog niet gehad over mee resonerende kasten van dun spaanplaat zonder bracing.
- de versterker: Een goede versterker is duur en dat kost dus geld. Dus wordt er op bezuinigd en koopt men een zo goedkoop mogelijke versterker waar hoge getallen bij genoemd worden. En als er dan ook nog eens bluetooth op zit dan is het feest helemaal compleet. Kun je lekker vanaf je telefoon mp3 streamen in 128 kb/s
- spikes: hebben alleen zin als de luidspreker direct op een massieve stenen/betonnen vloer komt te staan. En dus niet op een houten vloer/laminaat of iets anders wat los ligt. Want met spikes (of kegels) koppel je de luidspreker aan de ondergrond en dan gaat die losliggende vloer heerlijk meetrillen. Dempers is de remedie. Maar de spikes zitten er vaak gratis bij en wat je gratis krijgt moet je gebruiken, toch?

Ik geef toe, ik chargeer een beetje maar helaas gelden toch in heel veel gevallen minstens een deel van bovenstaande factoren. En als ik dan in mijn winkel een luidspreker laat horen waar gewoon goed, neutraal en diepgaand gebalanceerd laag uit komt krijg ik toch vaak de reactie: "Er zit geen bass in". Kwestie van wennen? Of liever gezegd ontwennen?

Processing met een goede (!) DSP kan zeker helpen om akoestische problemen te verminderen maar het heeft ook altijd invloed op de geluidskwaliteit. Het blijft dus een afweging.
Samenvattend:
- koop fatsoenlijke luidsprekers (en beluister ze eerst ipv kopen op basis van recensies of meningen van anderen)
- koop een fatsoenlijke versterker
- zet de luidsprekers niet te dicht bij de muur of zijwand en niet te ver van elkaar af, zorg voor een symmetrische opstelling en breng wat demping aan in de ruimte (vloerkleed, stoffering, canvas prints met Pritex er achter etc). Of bouw een mancave.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

*

Bongo

• 141
« Reactie #46 Gepost op: 16 mei 2018, 21:57:19 »
Helemaal mee eens, Ruud!

*

richard

• 3875
« Reactie #47 Gepost op: 16 mei 2018, 22:05:54 »
De laagweergave van (stereo) sets in de gemiddelde huiskamer is helaas over het algemeen slecht van kwaliteit. Dat heeft een aantal oorzaken:

... een heel verhaal ...
Ik geef toe, ik chargeer een beetje
... de rest van het verhaal ...
Volgens mij heb je niet zo heel veel gecharcheerd en een redelijk beeld gegeven wat er doorgaans aan de hand is.
Genoeg is beter.

*

Opa S.

• 7317
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2018, 22:08:48 »
Mooi verhaal, daar heeft iedereen wat aan.

Nu hoop ik wel dat vintage versterkers tot de "fatsoenlijke" versterkers gerekend mogen worden  ;)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

richard

• 3875
« Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2018, 22:14:57 »
Nu hoop ik wel dat vintage versterkers tot de "fatsoenlijke" versterkers gerekend mogen worden  ;)
Daar zit vast ook wel wat nuance in, vroeger werd ook rommel gemaakt. Maar ik denk dat 'kwaliteit' de tand des tijds beter doorstaat dan die rommel.
Genoeg is beter.

« Reactie #50 Gepost op: 16 mei 2018, 22:47:06 »
15 jaar is vast nog te jong en dan houd ik ook nog van een beetje oempf in de bas. :P
Muziek, daar kikker je van op!

*

seoman

• 1069
  • No Comment
« Reactie #51 Gepost op: 16 mei 2018, 23:46:32 »
Ik kan me wel vinden in ruud z'n relaas.
Ik krijg echter de neiging om heden daagse muziek (producers) (eigenlijk sinds de uitvinding van de CD) als mede schuldige aan te wijzen.
Waarom  moet er een constante druk in dat laag zitten? Waarom moet sowieso de geluidsdruk zo plat zijn als een pannenkoek?
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

a.b.

• 9102
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #52 Gepost op: 17 mei 2018, 06:30:43 »
Er worden, net als vroeger, nog steeds heel mooie producties gemaakt. En ook veel slechte.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10753
« Reactie #53 Gepost op: 17 mei 2018, 07:51:48 »
Ik ben dan wel weer benieuwd welke invloed de dsp altijd heeft op de geluidskwaliteit ?

Naast de gebruikelijke invloed die hij hoort te hebben als dsp zijnde.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

geerd

• 5484
  • scheun ja
« Reactie #54 Gepost op: 17 mei 2018, 09:57:38 »
klopt helemaal ruud ,,, er word wel door de verkoop punten veelal gewezen op het wel zo overweldigend laag dat ze geven .
over de rest is 1 woord genoeg goed ,maar de mensen horen graag dat laag dat zit in onze natuur ,, we zijn vlucht dieren .
de dsp doet daar dan ook lustig aan mee het is en blijft een toonregeling waarbij een ander bepaald waar en hoe jij luistert .
net als of er iemand langs komt die je set na zijn smaak in regelt en mooi of niet hij heet dsp dus is dat zo het moet
maar zolang een pistool schot nog klinkt als een kanon schot is de realiteit in het geluid ver te zoeken .
laag is zo opgepept en wordt daardoor zo overheersend dat het niet meer om aan te horen is .
les is more

*

chansig

• 10753
« Reactie #55 Gepost op: 17 mei 2018, 14:08:03 »
Heb je door wat een dsp doet?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Tdo

• 10861
  • Smurf?!
« Reactie #56 Gepost op: 17 mei 2018, 14:18:16 »
Geerd ziet Ďt als een soort loudnesfunctie geloof ik ;D

*

geerd

• 5484
  • scheun ja
« Reactie #57 Gepost op: 17 mei 2018, 14:28:51 »
nee toonregeling het volgens het inkomend signaal gelijk krijgen aan het hoorbaren op de luisterplek dmv digetaal toon regeling .
iets waar ik dus helemaal niets mee heb een set dient te versterken meer niet ook een klote opnamen moet klote klinken . dsp tone regeling muting nee niet voor mij .
een versterker dient een volumen regeling en aan uit knop te hebben rest is onnodig en te nadelen van het luistergenot
les is more

*

Tdo

• 10861
  • Smurf?!
« Reactie #58 Gepost op: 17 mei 2018, 15:03:37 »
Bronkeuze vind ik ook wel handig  ;)

Dsp is ook mijn weg niet (hoewel de voeding van mín draaitafel dat schijnt te hebben) maar hoe jij het resultaat van dsp gecorrigeerde setís omschrijft is toch wel vrij karikaturaal..
Aandacht en zorg zijn wat mij betreft de belangrijkste ingrediŽnten om een set lekker te laten klinken, wat rest is persoonlijke smaak IMHO.  :)

*

d'Oh!

• 3637
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #59 Gepost op: 17 mei 2018, 15:35:38 »
Voor ieder persoon zal ook nog eens verschillend liggen de gevoeligheid voor laag en hoog. Afstellen en afstemmen naar persoonlijk welbevinden dus.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)