*

spaceaardbei

• 3064
  • fastforwards
Re: Donorwet
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2018, 13:02:44 »
zo is het Knosti .
Technics sl-1200  TMA utopia  Yamaha A-S2100 cd Cambridge azur

*

hrcc

• 654
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2018, 13:35:09 »
Ik ken de details van de Nederlandse versie van de wet niet, maar de Belgische Dnerwet  :angel: houdt in dat iedereen donor is, tenzij je aangeeft dat je geen donor wil zijn. Je hebt dus net zoveel inspraak als in het omgekeerde geval, alleen is de uitgangspositie omgedraaid. Er is dus niks meer of minder dwingend aan deze regeling dan aan de omgekeerde. Ook als je mr wil zijn dan orgaandonor, bv "lichaam ter beschikking stellen voor de wetenschap" dan moet je het hier nog expliciet aangeven.

Juist, zo is het ook en zo is het in elk beschaafd land.

Ik heb de afgelopen periode zo ontzettend veel (vruchteloze) discussies gevoerd over dit onderwerp en het enige dat me echt duidelijk is geworden, is dat degenen die er tegen zijn over het algemeen slecht tot niet genormeerd zijn danwel een IQ/EQ van minder dan 3 cijfers hebben.
Derhalve is elke discussie zinloos want teveel gebaseerd op emotie (net als bij mij overigens).

Die emoties heb ik ook last van  ;D
Ik vind het altijd grappig te merken hoe mijn verstand het ene kan zeggen maar het hart (of het gebrek daaraan) geheel iets anders 'denkt'.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

jpio

• 4399
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2018, 13:38:00 »
Idem.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2018, 13:39:18 »
Ah, ik zie dat ik nog n categorie vergeten was, nl. die van mensen die z ontzettend vol zijn van zichzelf en hun hoogstaande idealen dat ze denken dat hn mening de enig juiste is.

Bij deze rechtgezet.
Audiodidact

*

morph

• 13915
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2018, 14:17:10 »
Los van de emotionele lading rondom orgaandonatie is voor mij de volgorde die de politiek nu hanteert helemaal verkeerd: eerst de wet doordrukken en dan de informatie verstrekken.
Dat dit nodig is blijkt wel uit de reactie die ontstond nadat de wet vorig jaar door de 2e Kamer ging: er registreerden zich maar liefst 200.000 mensen met "nee" versus een heel klein aantal dat overging tot een "ja".
Ik denk niet dat de volgorde verkeerd is, omdat de hoeveelheid beschikbare donororganen en weefsels al lange tijd veel kleiner is dan de wens hiervoor en dus de praktijkvraag daar vervolgens uit. Zolang mensen niet bereid zijn zich daadwerkelijk te buigen over de vraag of zij hun lichaam beschikbaar willen stellen voor dit doel van donatie en de emotionele gevolgen van het niet kunnen ontvangen onverminderd groot blijven moet er een stap gezet worden door een overkoepelend "orgaan" en een besluit genomen om dit probleem aan te pakken.

Het heeft geen zin hierover eerst iedereen proberen in te lichten want de hedendaagse maatschappij blinkt niet bepaald uit in een vermogen tot redelijke discussies en beargumentering. Kijk naar een heikel punt als een referendum. Het idee is niet verkeerd, maar een zinnige uitwerking totaal onmogelijk omdat men zich niet in de onderwerpen wenst te verdiepen en zin en onzin niet weet te scheiden, maar wel recht van spreken eist.
Dan is het in mijn ogen verstandig de boel om te draaien en de bevolking zo aan te zetten zich er toch eens in te verdiepen en, indien mensen dit niet wensen te doen, anderen daarvan niet de dupe te laten worden.
Ook met de nu aangenomen plannen is er geen plicht tot deelname. Wl een dringender verzoek om er eens goed over na te denken.

*

Opa S.

• 7331
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2018, 14:18:11 »
persoonlijk vind ik het niet juist dat dit beslist wordt door politiek .
ons landje kent al genoeg regeltjes en verboden .

Helemaal met je eens Geertdt, vooral al dat gezeik over hoe snel je moet rijden, een verstandig chauffeur kan dat makkelijk zelf bepalen.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Knosti de Platenwasser

• 2122
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2018, 14:22:49 »
Los van de emotionele lading rondom orgaandonatie is voor mij de volgorde die de politiek nu hanteert helemaal verkeerd: eerst de wet doordrukken en dan de informatie verstrekken.
Dat dit nodig is blijkt wel uit de reactie die ontstond nadat de wet vorig jaar door de 2e Kamer ging: er registreerden zich maar liefst 200.000 mensen met "nee" versus een heel klein aantal dat overging tot een "ja".
Ik denk niet dat de volgorde verkeerd is, omdat de hoeveelheid beschikbare donororganen en weefsels al lange tijd veel kleiner is dan de wens hiervoor en dus de praktijkvraag daar vervolgens uit. Zolang mensen niet bereid zijn zich daadwerkelijk te buigen over de vraag of zij hun lichaam beschikbaar willen stellen voor dit doel van donatie en de emotionele gevolgen van het niet kunnen ontvangen onverminderd groot blijven moet er een stap gezet worden door een overkoepelend "orgaan" en een besluit genomen om dit probleem aan te pakken.

Het heeft geen zin hierover eerst iedereen proberen in te lichten want de hedendaagse maatschappij blinkt niet bepaald uit in een vermogen tot redelijke discussies en beargumentering. Kijk naar een heikel punt als een referendum. Het idee is niet verkeerd, maar een zinnige uitwerking totaal onmogelijk omdat men zich niet in de onderwerpen wenst te verdiepen en zin en onzin niet weet te scheiden, maar wel recht van spreken eist.
Dan is het in mijn ogen verstandig de boel om te draaien en de bevolking zo aan te zetten zich er toch eens in te verdiepen en, indien mensen dit niet wensen te doen, anderen daarvan niet de dupe te laten worden.
Ook met de nu aangenomen plannen is er geen plicht tot deelname. Wl een dringender verzoek om er eens goed over na te denken.

Ik hoop dat jij gelijk hebt, Morph, maar ik lees nu dat zich na de stemming van gisteren 20.000 mensen met nee registreerden en een kleine duizend met ja en nog eens zoiets met "ik laat het aan derden over". Puur op deze tendens lettend denk ik dan dat het zijn doel voorbij gaat schieten, wat ook de redenen mogen zijn.
... on an Electrospective Odyssee.

*

minplus

• 7947
  • relax, don't do it
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2018, 14:29:01 »
Toen een vriendin van ons overleed zijn met haar organen 6 mensen geholpen. Die hadden anders niet meer geleefd of een zeer mindere levenskwaliteit gehad.
Het is toch mooi om deels in anderen verder te leven en hen te redden dan volledig door bacterien, schimmels en wormen verteerd te worden of als as in een potje te zitten.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

morph

• 13915
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2018, 14:47:41 »
ik lees nu dat zich na de stemming van gisteren 20.000 mensen met nee registreerden en een kleine duizend met ja en nog eens zoiets met "ik laat het aan derden over". Puur op deze tendens lettend denk ik dan dat het zijn doel voorbij gaat schieten, wat ook de redenen mogen zijn.
Dit is van velen een reactie op het recent vernomen nieuws.
Toch zal er pas na ongeveer 17 miljoen reacties, en niet na slechts 22 duizend, een reel beeld te vormen zijn.
Ik gok dat er velen (net als voorheen) niet zullen reageren. Wat dus, wanneer de huidige wet ingaat, gunstiger kan zijn voor de mensen die op een transplantatie wachten.

*

a.b.

• 9113
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2018, 14:49:18 »
Toen een vriendin van ons overleed zijn met haar organen 6 mensen geholpen. Die hadden anders niet meer geleefd of een zeer mindere levenskwaliteit gehad.
Het is toch mooi om (..) hen te redden dan volledig door bacterien, schimmels en wormen verteerd te worden of als as in een potje te zitten.

Vind ik ook :)
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

groovy.

• 11613
  • Old school audio.
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2018, 14:50:54 »
x2.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Knosti de Platenwasser

• 2122
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2018, 15:41:42 »
ik lees nu dat zich na de stemming van gisteren 20.000 mensen met nee registreerden en een kleine duizend met ja en nog eens zoiets met "ik laat het aan derden over". Puur op deze tendens lettend denk ik dan dat het zijn doel voorbij gaat schieten, wat ook de redenen mogen zijn.
Dit is van velen een reactie op het recent vernomen nieuws.
Toch zal er pas na ongeveer 17 miljoen reacties, en niet na slechts 22 duizend, een reel beeld te vormen zijn.
Ik gok dat er velen (net als voorheen) niet zullen reageren. Wat dus, wanneer de huidige wet ingaat, gunstiger kan zijn voor de mensen die op een transplantatie wachten.

Ik denk het niet; dat is te kort door de bocht.
Niet-reageren is in deze context vooral een teken van "er niet mee bezig willen zijn". Voor je uit schuiven van een niet-leuk onderwerp.
Als nabestaanden uiteindelijk voor het blok worden gezet, dan zullen ze op dat moment hun emotionele ingevingen volgen. En die zullen niet in het voordeel van donatie uitvallen, zoveel weten we zelf al...

Kijk eens naar Spanje, n van de landen waar de donatiestatistieken hoog uitvallen. Dat ligt, aldus hen zelf, niet aan de wet maar aan de manier waarop men daar persoonlijke voorlichting en begeleiding vormgeeft rondom dit gevoelige onderwerp. En dat van meet af aan ook altijd heeft gedaan.

Hier in Nederland blijft het, wat dit betreft, angstvallig stil van overheidswege uit. En dat terwijl voorlichting en begeleiding -- in de voorbeeldlanden die het goed doen en die men ook graag steeds aanhaalt met statistieken -- nu juist een cruciaal punt is om succesvol te kunnen zijn en blijven met dit onderwerp.
Als Nederlander kijk ik naar Nederland en denk dat zodra wij een regel hebben uitgevonden we het verder wel goed vinden. Je hebt je er maar aan te houden...
Wat prima is als het aankomt op belasting- en verkeersregels, maar volgens mij niet bij dit onderwerp.

Ik ben gewoon een beetje bang dat de politiek dit allemaal veel te licht opvat en dat daardoor het doel gemist wordt.
... on an Electrospective Odyssee.

*

Hill

• 1075
  • Remember yesterday,dream about tomorrow,live today
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2018, 16:02:11 »
Het is toch mooi om deels in anderen verder te leven en hen te redden dan volledig door bacterien, schimmels en wormen verteerd te worden of als as in een potje te zitten.

X3

Groet R.
Exposure 2010S2 versterker        Speakers Q Acoustics Concept 40
Exposure 2010S2 CD speler.        Kabel speakers -Qed Revelation
Thorens 145/ Ortofon 2m Red     Bi-wire jumpers - Atlas
Cambridge Audio 651P

*

morph

• 13915
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2018, 16:15:15 »
Ik ben gewoon een beetje bang dat de politiek dit allemaal veel te licht opvat en dat daardoor het doel gemist wordt.
Mijn vermoeden is dat de politiek hier geen enkel draagvlak meer heeft bij een groot deel van de bevolking en alleen dat al een reden is om er tegen te zijn. Maar zolang zich dit niet uit in daadwerkelijk actie ondernemen om tegen donatie te zijn loopt het uiteindelijk misschien goed af. Goed in mijn ogen, bedoel ik dan natuurlijk.
In sommige culturen hebben zaken omtrent leven en dood nog betekenis en is doodgaan een onderdeel van de levenscyclus.
In Nederland is men in het algemeen kortzichtig, tot het moment daar is denken we liever helemaal niet over vergankelijkheid. Dat is immers niet gezellig.

*

seoman

• 1086
  • No Comment
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2018, 16:17:17 »
persoonlijk vind ik het niet juist dat dit beslist wordt door politiek .
ons landje kent al genoeg regeltjes en verboden .

Helemaal met je eens Geertdt, vooral al dat gezeik over hoe snel je moet rijden, een verstandig chauffeur kan dat makkelijk zelf bepalen.

Ongelooflijk!
A dat je dit nu opgooit.
B Het aantal 'verstandige' chauffeurs draagt nou net bij aan de behoefte om organen
C Je duidelijk een voorbeeld geeft dat de bevolking eigenlijk te onbekwaam is om uberhaupt zeggenschap te krijgen over zijn/haar lichaam.

Dat de politiek in actie MOET komen is omdat de gemiddelde nederlander te egoistisch is na te denken over een ander of een andere kutsmoes verzint om lekker niet in te gaan op het probleem.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"