*

hrcc

• 622
Re: Donorwet
« Reactie #30 Gepost op: 14 februari 2018, 16:36:21 »
Puntje C vinnik wel een aardige.... :-\
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

« Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2018, 16:38:00 »
Mensen zijn geen machines waarbij onderdelen onderling uitwisselbaar zijn.

Ik ben tégen orgaandonatie ná mijn "dood".
Want zolang het lichaam wordt voorzien van zuurstof en de bloedsomloop actief is, zijn mijn hersenen níét dood, hersenactiviteit of niet.

Ik ben vóór doneren bij leven aan een genetisch (zeer) verwant persoon (kind, ouder, broer of zuster).

*

Opa S.

• 6514
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2018, 16:47:01 »
persoonlijk vind ik het niet juist dat dit beslist wordt door politiek .
ons landje kent al genoeg regeltjes en verboden .

Helemaal met je eens Geertdt, vooral al dat gezeik over hoe snel je moet rijden, een verstandig chauffeur kan dat makkelijk zelf bepalen.

Ongelooflijk!
A dat je dit nu opgooit.
B Het aantal 'verstandige' chauffeurs draagt nou net bij aan de behoefte om organen
C Je duidelijk een voorbeeld geeft dat de bevolking eigenlijk te onbekwaam is om uberhaupt zeggenschap te krijgen over zijn/haar lichaam.

Dat de politiek in actie MOET komen is omdat de gemiddelde nederlander te egoistisch is na te denken over een ander of een andere kutsmoes verzint om lekker niet in te gaan op het probleem.

Geerd snapt wel dat mijn reactie niet geheel ironievrij was (tenminste, dat hoop ik  ;D)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

berret

• 2342
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2018, 18:04:50 »
Ik heb vanmiddag , nog bij leven, een verstandskies bij de tandarts gedoneerd. Ik hoop dat er iemand mee geholpen is. Overigens was en blijf ik donor.

*

Wim72

• 1439
« Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2018, 18:14:25 »
Ik heb er een schurfthekel om mij ergens te moeten registreren en vooral bij de overheid, heb op zich geen problemen met orgaandonatie maar wel met een registratie en ik ga me niet registreren dus niet voor en ook niet tegen en nu mogen eventuele nabestaanden het ooit voor mij beslissen wat er gaat gebeuren! Ik kan ermee leven... ;D

*

minplus

• 7268
  • relax, don't do it
« Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2018, 18:17:37 »

Want zolang het lichaam wordt voorzien van zuurstof en de bloedsomloop actief is, zijn mijn hersenen níét dood, hersenactiviteit of niet.

Ik ben vóór doneren bij leven aan een genetisch (zeer) verwant persoon (kind, ouder, broer of zuster).

Ik vermoed dat je net als velen hersendood en coma een beetje door elkaar haalt.
Bij coma doet het centrale deel van je brein (de hersenstam waar alle automatische functies geregeld worden) het nog en worden bv. ademhaling, temperatuur en bloedsomloop nog geregeld. Daarbij komt donatie totaal niet ter sprake want er is kans op (al dan niet gedeeltelijk) herstel ook al is die soms klein, helemaal als het jaren duurt.
Bij hersendood is de hersenstam ook kapot. Dan moet je lichaam dus met machines "in leven" worden gehouden want je zult nooit meer zelf kunnen ademen, je hart zal uit zichzelf hooguit nog een basisritme vertonen waar je verder niets meer mee kunt en voor de rest kun je het helemaal vergeten. Je zult langzaam afsterven.
Zonder hersenactiviteit zijn je hersenen echt dood want levende zenuwcellen hebben altijd een basisactiviteit..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

KT88

• 28042
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #36 Gepost op: 14 februari 2018, 18:41:38 »
Overigens was en blijf ik donor.

En dit kenmerkt de ware empaat, in tegenstelling met de hypocriete fakers onder ons.

Wat de andere commentaren betreft ben ik niet verbaasd.
Audiodidact

*

a.b.

• 8548
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #37 Gepost op: 14 februari 2018, 18:52:25 »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #38 Gepost op: 14 februari 2018, 19:18:56 »

Ik vermoed dat je net als velen hersendood en coma een beetje door elkaar haalt.
Bij coma doet het centrale deel van je brein (de hersenstam waar alle automatische functies geregeld worden) het nog en worden bv. ademhaling, temperatuur en bloedsomloop nog geregeld. Daarbij komt donatie totaal niet ter sprake want er is kans op (al dan niet gedeeltelijk) herstel ook al is die soms klein, helemaal als het jaren duurt.
Bij hersendood is de hersenstam ook kapot. Dan moet je lichaam dus met machines "in leven" worden gehouden want je zult nooit meer zelf kunnen ademen, je hart zal uit zichzelf hooguit nog een basisritme vertonen waar je verder niets meer mee kunt en voor de rest kun je het helemaal vergeten. Je zult langzaam afsterven.
Zonder hersenactiviteit zijn je hersenen echt dood want levende zenuwcellen hebben altijd een basisactiviteit..

Wat je wil, minplus.
Het verdoven van een "oogstklaar" lichaam is dan dus eigenlijk niet nodig...

*

geerd

• 5281
  • scheun ja
« Reactie #39 Gepost op: 14 februari 2018, 19:40:47 »
waar ik dan wel eens vraagtekens bij zet is dat onderzoek om organen te kweken word gedwarsboomd door den haag iets met clonen en zo en dat dat niet goed zou zijn .
en de vraag die ook mij bezig houd hoe dood ben je als ze je gaan slopen .
pasgeleden nog iemand die dood werd verklaard die meer dan 10 min onder water had gelegen die toch weer bij kwam en nu weer rond loopt .
gelukkig was die wet er toen niet anders waren ze al aan het slopen gegaan .
les is more

*

minplus

• 7268
  • relax, don't do it
« Reactie #40 Gepost op: 14 februari 2018, 20:02:32 »

Wat je wil, minplus.
Het verdoven van een "oogstklaar" lichaam is dan dus eigenlijk niet nodig...

Het zou me totaal niet verbazen (ik heb me daar niet in verdiept) als dat standaard wel gedaan wordt ook al nemen dode zenuwcellen net zo weinig of liever gezegd nog veel minder waar dan tijdelijk plat gelegde, namelijk helemaal niets en ook nooit meer.
Maar ik begrijp je angst.
En "oogstklaar" zou ik zelf "hulpklaar" noemen. Je laatste kans om nog iets gigantisch moois te doen in je leven en een serie mensen te redden ipv. alleen maar te verrotten of verassen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Tom!

• 5074
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #41 Gepost op: 14 februari 2018, 20:08:49 »
Precies.

Ik ben al donor zolang ik daarover zelf kan beslissen en dat verandert niet. Ik hoop van harte dat deze wet zijn doel bereikt, namelijk dat de mensen die te lui of ongeïnteresseerd waren om in actie te komen maar niet fundamenteel tegen zijn nu ook aan het bestand worden toegevoegd.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

B. Gehakt

• 7322
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #42 Gepost op: 14 februari 2018, 20:11:57 »
Vorige week legde een hoogleraar uit dat de nieuwe donorwet misschien wel tot minder donoren zou leiden. Nu heb ik er niet voor gestudeerd maar hij wel en ik vond het opmerkelijk.
Deskundige

*

tubejack

• 2728
    • TubeJack
« Reactie #43 Gepost op: 14 februari 2018, 20:13:30 »
Ik ben al vanaf mijn 18e donor, toen nog met dit kaartje
Stel je voor dat er  6 of 8 mensen gered kunnen worden met mijn organen.  :angel: Dan leef ik 6 keer voort!  8) Met Neu.... eh de normale voorplanting heb ik dat niet gered  ;D

*

seoman

• 943
  • No Comment
« Reactie #44 Gepost op: 14 februari 2018, 20:18:00 »
Vorige week legde een hoogleraar uit dat de nieuwe donorwet misschien wel tot minder donoren zou leiden. Nu heb ik er niet voor gestudeerd maar hij wel en ik vond het opmerkelijk.

Dat vind ik niet zo gek met een land vol anarchisten (lees eufemistisch gezegd: liberalen :P )
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"