*

minplus

• 7519
  • relax, don't do it
Re: Donorwet
« Reactie #45 Gepost op: 14 februari 2018, 20:27:23 »
Vorige week legde een hoogleraar uit dat de nieuwe donorwet misschien wel tot minder donoren zou leiden. Nu heb ik er niet voor gestudeerd maar hij wel en ik vond het opmerkelijk.

Had hij statistiek gestudeerd? Want daar zal het mee te maken hebben. En je hebt.... :-\

Ik denk dat er meer mensen gered kunnen gaan worden en hun geliefden onvoorstelbaar gelukkig gemaakt.
Want ik weet hoe lamlendig ik zelf soms ben met het regelen van dingen die eigenlijk zouden moeten en ik zie dat bij veel anderen ook. :-[
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #46 Gepost op: 14 februari 2018, 20:30:45 »
Ik ben dan ook wel weer zo, dat ik geen donororganen wil.

*

minplus

• 7519
  • relax, don't do it
« Reactie #47 Gepost op: 14 februari 2018, 20:42:22 »
Dat kan ik respecteren.
Maar ik kan me voorstellen dat je, als je bv. op je 40e met een fijne vrouw en jonge kinderen je doodsvonnis hoort en weet dat je er geweest bent tenzij er iemand is die je wil redden, dan toch kiest voor iets anders.
Iets om over na te denken.
En waarom zou je zelf een serie andere mensen niet willen redden?
Voor mij ook iets om over na te denken.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Roots

• 1812
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #48 Gepost op: 14 februari 2018, 21:29:12 »
Nee maar serieus...Ik had toen ik jong was en heel zuinig was op mijn lichaam er wel iets op tegen..Maar nu ik ouder wordt heb ik zoiets..Het is goed zo! ik hoop zodra ik dood ga er nog veel mensen gered kunnen worden met mijn onderdelen :)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #49 Gepost op: 15 februari 2018, 00:30:17 »

Weten uw toekomstige nabestaanden dit ook?
Dat moet u wèl even vastleggen hoor.
Maar respect voor deze beslissing. Het is consistent, en zo heb ik méér mensen gehoord.
Audiodidact

*

Benco

• 5547
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #50 Gepost op: 15 februari 2018, 01:23:15 »
Ik sta hier heel simpel in: ik heb het na mijn overlijden niet meer nodig, iemand anders misschien wel.
X2

« Reactie #51 Gepost op: 15 februari 2018, 11:09:33 »
Ik heb vanmiddag , nog bij leven, een verstandskies bij de tandarts gedoneerd. Ik hoop dat er iemand mee geholpen is. Overigens was en blijf ik donor.

Zoo, wat verstand ingeleverd dus..
Maar mooi dat je je onderdelen beschikbaar stelt, van mij mogen ze ook alles gebruiken.
Maar zou het nu misschien ook zo zijn dat mensen die met jouw onderdelen worden gereviseerd nu ook wat raar zullen
gaan doen ?... ;) ;D
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Knosti de Platenwasser

• 2103
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #52 Gepost op: 15 februari 2018, 11:11:40 »

Weten uw toekomstige nabestaanden dit ook?
Dat moet u wèl even vastleggen hoor.
Maar respect voor deze beslissing. Het is consistent, en zo heb ik méér mensen gehoord.

Als je laat vastleggen dat je niet gereanimeerd wilt worden, valt dit er dan automatisch ook onder?
Voorzover ik weet kun je niet expliciet laten vastleggen dat je geen donororganen wenst te ontvangen. Ook dat is een vergeten aspect van de nieuwe wet. Er zijn - in elk geval in mijn omgeving - de nodige mensen die er zo tegenaan kijken en niet gehoord worden in die nieuwe wet.
... on an Electrospective Odyssee.

*

morph

• 13649
« Reactie #53 Gepost op: 15 februari 2018, 11:57:25 »
Het is toch geen gangbare praktijk om bij wilsonbekwame mensen een ingreep te doen als een donororgaan inbouwen of weefsel te geven, noch aan nabestaanden te vragen of zij dit toestaan?

Nogal vergezocht, deze "gaten in de wet", naar mijn idee.

*

jpio

• 4298
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #54 Gepost op: 15 februari 2018, 12:07:30 »
Nou.. de praktijk is af en toe weerbarstiger; bij mijn vader die 10 min daarvoor het aardse voor het hemelse verruilde stond de huisarts en overige hulpverleners erop dat ie gereanimeerd zou worden. Mijn moeder wilde dat niet op wens van mijn vader die er niet als kasplantje uit wilde komen indien de reanimatie 'succesvol' zou zijn geweest.
Dat argument werd terzijde geschoven, net als mijn moeder en toen was het raak. Ze heeft iedereen zo de pens volgescholden en obstructie toegepast dat eea niet mogelijk was...
Schandalig dergelijke praktijken en zuks heeft het vertrouwen dan ook absoluut geen goedgedaan.
Daarna stortte zij in want als goed- en zachtaardige vrouw ging ze heel ver buiten haar comfortzone.
Huisarts heeft weliswaar excuses aangeboden "had idd niet mogen gebeuren en wensen dienen gerespecteerd te worden blabla" doch het leed was reeds geschied.
Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Knosti de Platenwasser

• 2103
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #55 Gepost op: 15 februari 2018, 12:09:05 »
Het is toch geen gangbare praktijk om bij wilsonbekwame mensen een ingreep te doen als een donororgaan inbouwen of weefsel te geven, noch aan nabestaanden te vragen of zij dit toestaan?

Nogal vergezocht, deze "gaten in de wet", naar mijn idee.

Hmmm ja, dat is waar.  :)
... on an Electrospective Odyssee.

*

morph

• 13649
« Reactie #56 Gepost op: 15 februari 2018, 13:30:12 »
Nou.. de praktijk is af en toe weerbarstiger; Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.
Dat is aangrijpend, wat je beschrijft.

De andere kant is echter dat de arts gezworen heeft mensenlevens te redden en juist in zo'n dringend kritieke situatie is het ook voor een arts als mens moeilijk schakelen tussen verstand en (beroepsmatige) betrokkenheid als hij op dat moment oordeelt dat er kans van slagen is.

*

jpio

• 4298
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #57 Gepost op: 15 februari 2018, 14:41:17 »
De arts was op de hoogte van die wens. Stond zelfs op papier.
Kortom.. ja ik heb mijn twijfels over het eea dienaangaande.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

i2Paq

• 3033
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #58 Gepost op: 15 februari 2018, 14:58:29 »
Als je laat vastleggen dat je niet gereanimeerd wilt worden, valt dit er dan automatisch ook onder?
Voorzover ik weet kun je niet expliciet laten vastleggen dat je geen donororganen wenst te ontvangen. Ook dat is een vergeten aspect van de nieuwe wet. Er zijn - in elk geval in mijn omgeving - de nodige mensen die er zo tegenaan kijken en niet gehoord worden in die nieuwe wet.

In Nederland dient die persoon een papier bij zich te hebben waarop dit staat. Misschien zelfs met een notaris verklaring erbij want ander gaat men gewoon reanimeren.

Een kennis, reeds ziek en op leeftijd, heeft "Niet reanimeren" op zijn borst laten tatoeëren en toen men wilde gaan reanimeren en dat las vroegen toch nog aan zijn vrouw of ze moeten gaan reanimeren......
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

morph

• 13649
« Reactie #59 Gepost op: 15 februari 2018, 15:03:45 »
Ik ben er van overtuigd dat "fouten" (voor nabestaanden ongewenste situaties) niet uit te sluiten zijn, gezien de manieren waarop en situaties waarin personen kunnen komen te overlijden en de noodzakelijke ad-hoc beslissing omtrent reanimatie.

Volgens mij staat de aangehaalde situatie echter los van de vraag of iemand die niet gereanimeerd wenst te worden weigert zijn of haar organen te doneren.