*

seoman

• 1033
  • No Comment
luidspreker kables afschermen.
« Gepost op: 14 februari 2018, 12:11:28 »
Wie heeft er z'n LS kabels afgeschermd?

Ik zag dit een keer langs komen en dacht, verrek eigenlijk niet zo'n heel dom idee.
Stel een storing komt op de luidspreker draden terecht dit gaat rechtstreeks de terug koppeling in en gaat de terugkoppeling behoorlijk aan het werk zetten.

Dus ik dacht dat ga ik proberen.
Iemand ervaring hiermee?

Ik heb 1 meter  Procab LS440 speakerkabel (4X4mm˛) (klik)
zowel de Box als versterker hebben een dubbele aansluiting. en dus bi-wire aangesloten.
Wat ik wil doen is een koperen gevlochten buis er over heen schuiven
klik

en daar overheen gaat weer een krimpkous.

De mantel ga ik rechtstreeks aan sluiten op de case van de versterker. Aan de kant van de LS wordt ie niet aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 12:15:41 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

jpio

• 4371
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: luidspreker kables afschermen.
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2018, 12:15:12 »
Die kabels zijn gewoon te koop maar je zou ook coaxkabel kunnen proberen. Heb hier coax van 120db liggen met dubbele of driedubbele afscherming doch niet als LS kabels.
Weleens wat mee gedaan doch het effekt was niet echt hoorbaar voor mij. Daarom nu gewone niet afgeschermde kabels van audioquest de fx14/4 meen ik.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

seoman

• 1033
  • No Comment
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2018, 12:29:21 »
Die kabels zijn gewoon te koop maar je zou ook coaxkabel kunnen proberen. Heb hier coax van 120db liggen met dubbele of driedubbele afscherming doch niet als LS kabels.
Weleens wat mee gedaan doch het effekt was niet echt hoorbaar voor mij. Daarom nu gewone niet afgeschermde kabels van audioquest de fx14/4 meen ik.

Als de tegenkoppeling in je versterker goed werkt zul je idd het verschil niet horen.
Ik moet zeggen dat ik, afgezien van in de industrie, nog nooit afgeschermde kabels ben tegen gekomen die bedoeld zijn voor het vervoeren van stroom.
En ik had geen zin om een 16polige 0.75mm˛ signaal kabel te pakken. Hoewel een vergelijk wel op z'n plek zou zijn.
want 16 aders t.o.v 2 of 4 zou betere prestaties moeten geven. Maar de isolatie in die kabels laten wellicht te wensen over.   

Groeten Simon

*

jpio

• 4371
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2018, 12:55:09 »
Tja kabels...
Het nodige geprobeerd, van afgeschermd tot dik,  enkel aderig 2.5mm stroomkabel tot multidraads cat6 kabel, verguld draad in katoen enzo.
In mijn situatie ben ik teruggegaan in aderdikte en dat bevalt nog steeds prima.
Kwestie van proberen en dat wat goed bevalt laten zitten.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

richard

• 3826
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2018, 18:57:55 »
.... Aan de kant van de LS wordt ie niet aangesloten.
Dat is dan weer jammer. Je zou de korf van je luidsprekers ook op die mantel kunnen aansluiten om ze te aarden. Dan wel een geaarde versterker gebruiken, anders heeft het nog geen zin.

Overigens zijn er ook ervaringen dat het met al die aarde alleen maar slechter wordt. Vooral in Groningen, waar de aarde toch al niet zo stabiel is en onder spanning staat.
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1033
  • No Comment
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2018, 20:15:20 »
.... Aan de kant van de LS wordt ie niet aangesloten.
Dat is dan weer jammer. Je zou de korf van je luidsprekers ook op die mantel kunnen aansluiten om ze te aarden. Dan wel een geaarde versterker gebruiken, anders heeft het nog geen zin.

Overigens zijn er ook ervaringen dat het met al die aarde alleen maar slechter wordt. Vooral in Groningen, waar de aarde toch al niet zo stabiel is en onder spanning staat.

:)
Tot mijn grote spijt moet ik bekennen dat in mijn boksen weinig metaals te ontdekken is.
De korf is van plastic, de magneet heeft wel ijzer om de flux te geleiden.
Die hang ik liever niet aan aarde. Te grote kans op sluiting.

Wat het gedrag van afscherming betreft. Die is me bekend. Dat vlakt de boel af
maar geen afscherming geeft weer ontvangst van AM zenders e.d.

Ik zal nog even wachten met de fohn zodat als het tegen valt ik de afscherming er weer af kan halen.
Groeten Simon