aansluiten van Kenwood quartz draaitafel / pickup op versterker
« Gepost op: 22 februari 2018, 16:55:11 »
Kan iemand mij helpen met het volgende probleem: Ik wil de pickup aansluiten op een versterker. Er zit een kabel met een rode en een witte plug aan de pickup die in de versterker passen. Maar aan de kabel zit ook naast de pluggen nog een soort van hoefijzertje, waarvan ik niet zie waar die dan in de versterker zou moeten. Als ik alleen de 2 pluggetjes aansluit werkt het niet.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
Re: aansluiten van Kenwood quartz draaitafel / pickup op versterker
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2018, 16:59:47 »
Dat vorkje is een aarde-aansluiting (ground) en moet aan de kast van de versterker worden bevestigd.
Meestal zit daar wel een soort schroef-connector voor op de achterkant.

Maar aangezien je vermeldt dat het "niet werkt", vermoed ik dat je een versterker hebt zonder phono-input.
Als je eens wat merken en types vermeldt, kunnen we je misschien verder helpen.
Audiodidact

*

minplus

• 7427
  • relax, don't do it
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2018, 17:31:06 »
En ook waar je de rode en witte in gestopt hebt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2018, 21:39:36 »
De receiver is van JVC en heeft idd geen phono-aansluiting, maar wel voor cassettedeck of cd. Volgens mij had de pickup het wel moeten doen in de aansluiting het cassettedeck. Ook heb ik het vorkje tegen de versterker aangehouden, maar er komt alleen maar heel zacht geluid uit (nagenoeg niets) Ik ga er vanuit dat de pickup kapot is. :-(

« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2018, 22:02:22 »
De pickup hoort een phono voorversterkertje tussen, en dan deze aansluiten op de cassettedeck ingang wekt het wl goed.
De receiver is van JVC en heeft idd geen phono-aansluiting, maar wel voor cassettedeck of cd. Volgens mij had de pickup het wel moeten doen in de aansluiting het cassettedeck. Ook heb ik het vorkje tegen de versterker aangehouden, maar er komt alleen maar heel zacht geluid uit (nagenoeg niets) Ik ga er vanuit dat de pickup kapot is. :-(

*

Heintje

• 1348
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2018, 23:17:50 »
Pim, de pickup is NIET kapot, dus NIET weggooien!
Op je versterker zitten allerlei ingangen (CD, Tuner, Aux, Tape enz.) die een gevoeligheid hebben van 150 milliVolt (spanning) om gewoon geluid te kunnen geven.
Een pickupelement geeft maar 5 milliVolt spanning af.
Om die 5 milliVolt extra te versterken, heb je op je versterker een Phono-ingang nodig: die versterkt die 5 milliVolt naar 150 milliVolt en voert ook nog een correctie voor het pickupelement uit, zodat het goed klinkt.
Helaas heeft jouw versterker geen Phono-ingang, zodat je een losse Phono-voorversterker nodig hebt.
Het hoefijzertje wat aan de kabel van de pickup zit, kan je verlengen met een draad en een kroonsteentje: die verlengde draad doe je onder een schroefje van je versterkerkast- wat je even los draait en met de draad er omheen weer vastdraait.
Het doel daarvan is om brom in het geluid van de pickup te verminderen.

Zoals eerder vermeld is het enige wat jij mist een Phono-voorversterker: die versterkt en corrigeert het signaal van het pickupelement, zodat je de pickup via die Phono-voorversterker kunt aansluiten op een gewone ingang op je versterker, waarna de platen gewoon goed klinken op je versterker.
Een voorbeeld van zo'n Phono-voorversterker vind je hier:
https://www.conrad.nl/nl/phonovoorversterker-analogis-easy-phono-304857.html (29 Euro excl. verzendkosten).

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2018, 23:20:30 door Heintje »

« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2018, 18:46:48 »
Bedankt voor de tips! Gelukkig had ik de pickup nog niet weggedaan. Omdat ik geen voorversterkertje heb ga ik binnenkort een oude versterker kopen met een phono-aansluiting.