Versterker met sub en 2 boxen aansluiten
« Gepost op: 4 maart 2018, 17:46:12 »
Goedemiddag allemaal, ik zal mijzelf eerst even voorstellen, ik ben Naomi en ben 18 jaar oud. Ik heb een VW Golf 4 1.6 16v uit 2001.

Ik heb een vraag, ik heb een versterker gekocht (de JBL GX-A604), 4 kanaals. Deze heb ik aangesloten met een plus kabel vanaf mijn accu, en de massa op mijn chassis. Ik heb 2 boxen in mijn hoedenplank, (de JBL stage 9603E) deze heb ik ook aangesloten op mijn versterker.

Nou zit er op de versterker ook een remote, waar moet deze op aangesloten worden bij de radio? Als ik alles aansluit zoals het hoort (plus op +12, en massa) gaat het groene lampje achterop de versterker niet branden. Dan brandt het rode waarschuwingslampje. Als ik de remote en de plus met elkaar verbindt, dan brandt het groene lampje wel. Dit vind ik dus een beetje gek.

Bij de versterker zitten 2 stekkers bij met elke 4 draden, voor de front en voor rear. Waarop kan ik deze makkelijk aansluiten en het netjes laten houden? Mijn radio heeft 4 boxen uitgangen, maar mijn auto zelf maar 2. Dat wordt dus draden trekken, maar waarop aan te sluiten?

Verder heb ik ook nog een subwoofer van Kenwood, deze heb ik aangesloten op 2 kanalen (gebrugd).

Kan iemand mij hiermee uit de brand helpen??

Alvast bedankt,

Naomi

*

Heintje

• 1485
Re: Versterker met sub en 2 boxen aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2018, 19:53:43 »
Hoi Naomi, welkom hier!  ;D

Helaas vertel je niet hoeveel luidsprekers er al in je auto zaten en of je autoradio een fader heeft.
Dus:

- de remote is een aansluiting die zorgt dat de versterker samen met de headunit (autoradio) mee aan en uit gaat. Als jouw autoradio in de aansluitstekker een draad heeft zitten voor het aanzetten van een externe versterker (meestal niet), kan je die daarvoor gebruiken. Zodra op de Remote aansluiting +12 Volt komt te staan, gaat de versterker aan. Als je niet zo'n uitgang op de radio hebt, kan je de Remote ook op de geschakelde plus 12 V van het contactslot zetten.

Je tekst is niet helemaal duidelijk in hoeveel uitgangen de radio heeft:
Als de radio twee uitgangen heeft (dus geen "Fader" en alleen maar left/right):
- dan sluit je beide ingangen van de versterker aan op de luidsprekeruitgangen van de radio
Als de radio vier uitgangen heeft (dus met "Fader" en front/rear/left/right):
- je sluit de 4 ingangen van de versterker aan op de 4 uitgangen van de radio

- je sluit nu eerst de JBL's aan op de "Rear" luidsprekeruitgangen van de versterker.
- de draden van de luidsprekers die voorin zijn ingebouwd in je auto, pik je op achter de radio en die sluit je aan op de "Front" versterker uitgang.
Dus alles geeft nu geluid.

- zet nu alles uit en sluit één van de JBL's "verkeerd-om" aan, dus met de plus en min verwisseld.
Nu zet je de muziek aan met 4 luidsprekers aan en liefst allemaal even hard (evt. met de fader). Met de balansknop van de radio zet je het geluid eerst helemaal naar links en daarna helemaal naar rechts. Onthoud welke kant het beste klinkt. Aan de kant die niet goed klinkt, draai je de plus en de min van de JBL om.

Nu zou het goed moeten klinken met de beschikbare apparatuur.

Re: Versterker met sub en 2 boxen aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2018, 20:03:43 »
Heb een site geschreven met allerhande car audio basics, kijk daar 's: www.12vhifi.nl