Speakers pioneer DEH-S5000BT
« Gepost op: 5 maart 2018, 08:50:30 »
Beste forum gebruiker,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste autotje gekocht, een hyundai accent uit 2005.
De autoradio die er in zat was erg oud dus heb deze vervangen voor de pioneer DEH S5000BT.
Deze heeft een vermogen van 4x50watt.

https://www.autoradiostore.nl/product/795546/pioneer-deh-s5000bt.html

De afmetingen van de speakers in de auto zijn 13cm/5,25. De auto heeft 4 speakers, twee in de voordeuren en 2 in de kofferbak naast de hoedenplank.

Nu wil ik deze vervangen voor speakers die wat beter klinken, die bij mijn autoradio passen en die ik niet zo makkelijk op kan blazen.

Kunnen jullie mij helpen bij het vinden van geschikte speakers of mij vertellen aan welke specificaties mijn speakers moeten voldoen? (Rms wattage, piek wattage, etc.) ik vond ergens dat het rms wattage tussen de 50 en 60 watt zou moeten liggen en het piekwattage ongeveer 120 watt maar ik kon geen geschikte boxen vinden.

Ik weet niet heel veel van audio af dus graag niet al te veel moeilijke vaktermen gebruiken ;).

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Basjevdt

*

Heintje

• 1439
Re: Speakers pioneer DEH-S5000BT
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2018, 19:34:20 »
Het vermogen, belastbaarheid, frequentiebereik enz. doen er allemaal niet toe: ze moeten goed klinken ...

De beperkende factor in je geluid is die "13 cm".
Als je eens kijkt wt je wr aan speakers kwijt kunt in die auto van bv. 16 cm of nog wat groter, zal het geluid er behoorlijk op vooruit gaan.
Die voorste kan je 13 cm laten, als je ze vervangt door een goed stel andere.
Hoe je die vindt?
Door ergens waar ze heel veel autoluidsprekers (aangesloten, speelklaar) hebben, alle 13 cm typen te vergelijken zonder het volume te veranderen: die het hardst klinken, het mooist en hard genoeg kunnen, die moet je hebben en die bouw je voorin.
Achterin doe je hetzelfde, maar dan voor de maat die daar past.
En zorg dat de luidsprekers in/op iets stevigs zitten (zodat ze zich af kunnen zetten) en dat de luidspreker geen luchtlek heeft met het vlak waarop hij gemonteerd zit.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
Re: Speakers pioneer DEH-S5000BT
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2018, 19:42:26 »
De beperkende factor in je geluid is die "13 cm".

Ja, in mijn sexleven ook.  :-X ;D ;D

Zonder gekheid, als je geen grotere speakers kwijt kunt of wilt in de (losse) hoedenplank (desnoods en zelfs liever neem je daarvoor een plank MDF in de juiste maat) dan zit je inderdaad vast aan het formaat speakertjes dat past.
Van belang is het om deze speakers dan zeer stevig te monteren, zowel in de deuren als in de ruimtes naast de hoedenplank.
Ook daar kan verstevigen met een plaatje MDF of zelfs triplex al een boel doen.
Inderdaad zorgen dat er geen luchtspleet tussen speaker en montageplaats zit.
Audiodidact