*

Easy-R

• 124
Bereken het vermogen dat je luidsprekers nodig hebben!
« Gepost op: 7 maart 2018, 11:22:08 »
Hallo allemaal,

Forumleden die mijn bijdragen van de laatste tijd gelezen hebben weten dat ik op zoek ben naar een mooie vintage versterker. Een Luxman trouwens, pm me als je er één hebt  ;). Nu hebben de betaalbare vintage versterkers soms wat minder vermogen en ik wou nu eens voor eens en voor altijd weten hoeveel het minimum is dat ik voor mijn speakers nodig heb. Een korte zoektocht op het internet leidde me naar de volgende Uitleg - berekeningsmethode. Ik neem meteen en voor het algemeen belang de moeite om het even uit te leggen.

Het principe waar men van uitgaat is dat de meeste normale mensen een maximum volume van 103 dB voldoende vinden. Meer zullen ze al gauw niet meer comfortabel vinden, om van de buren nog maar te zwijgen. Mijn speakers hebben een gevoeligheid van 91 dB wat wil zeggen dat ze bij 1 Watt vermogen 91 dB geluid produceren. Bij benadering natuurlijk.
Om 3 dB meer volume te produceren, heb je het dubbele aan vermogen nodig. Dus om 94 dB te krijgen heb je 2 Watt nodig voor luidsprekers met een gevoeligheid van 91 dB.
Hieronder tel ik even verder voor luidsprekers met 91 respectievelijk 88 dB gevoeligheid.

speakergevoeligheid 91 dB                    speakergevoeligheid 88 dB

1 Watt         91 dB                                     1 Watt         88 dB
2 Watt         94 dB                                     2 Watt         91 dB                                 
4 Watt         97 dB                                     4 Watt         94 dB
8 Watt       100 dB                                     8 Watt         97 dB
16 Watt     103 dB                                    16 Watt       100 dB
32 Watt     106 dB                                    32 Watt       103 dB

Dit zou dus willen zeggen dat ik met een versterkertje van 16 Watt al aan een behoorlijk luid volume van 103 dB kom. De Luxman L30 heeft 32 Watt vermogen en zou dus de oorverdovende hoeveelheid herrie van 106 dB kunnen produceren. Wat een geweldige en eenvoudige manier. Nu weet ik het eindelijk en definitief. Yes!

Of toch niet? Dit zijn natuurlijk allemaal schattingen want er zijn een heleboel factoren waar je rekening mee moet houden. Sleet van je toestel maar ook pieken en dalen in het volume die opgevangen moeten worden. Ik ben zelf een pure pop en rock luisteraar dus dat is wat makkelijker weer te geven maar klassieke muziek of akoestisch is al moeilijker. En er zijn misschien nog andere aspecten waar ik me (alweer) niet bewust van ben?

Daarom dus mijn vraag : is deze methode bruikbaar?

Thanx!

R.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2018, 11:26:13 door Easy-R »
Quand on n'a pas ce qu'on aime
il faut aimer ce qu'on a.

*

a.b.

• 9250
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

Re: Bereken het vermogen dat je luidsprekers nodig hebben!
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2018, 12:16:17 »
Ik heb spreadsheet eens ingevuld. :-X
Mijn versterker is te slap. :o
Muziek, daar kikker je van op!

*

Easy-R

• 124
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2018, 12:32:37 »
Lees dit maar eens door:

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=32626.msg1507593#msg1507593

Heb ik gedaan. Beetje ingewikkeld wel. Gelukkig is er de spreadsheet; Ik heb mijn cijfers eens ingegeven. Vond nergens de minimun impedantie van de luidsprekers dus ik heb dan de helft van de nominale genomen.

JBL Northridge E100
gevoeligheid     91
impedantie         8
minimum imp     4
afstand              3
gewenste druk  99

Geeft :
vermogen 8 Ohm    57 W
vermogen 4 Ohm  114 W

Wat ik vreemd vind is dat als ik 1 meter dichter bij mijn luidsprekers ga zitten, ik minder dan de helft aan vermogen nodig heb : 25 of 50W in plaats van 57 en 114 ???
Als ik de afstand vergroot naar 4 meter bijvoorbeeld wordt het vereiste vermogen 101 - 202 watt. Er zijn volgens mij geen versterkers van voor 1980 die dit soort vermogen leveren. De berekeningsmethode is duidelijk wetenschappelijk onderbouwd maar is gebaseerd op strikte minimumparameters. Onder andere om clipping en beschadiging van je luidsprekers te voorkomen wat natuurlijk wel zinvol is. Anderzijds vind ik het toch zware eindresultaten. Zie ook de reactie van Parker700. Mijn huidige versterker trouwens ook. Om het anders te zeggen : je kunt misschien wel verdrinken in water van 1 meter maar wat ik wil weten is of ik er in kan zwemmen.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2018, 12:34:31 door Easy-R »

*

Bongo

• 146
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2018, 12:44:29 »
Wat ik in de berekeningsmethode mis, is de ruimte waarin je gaat luisteren. Met andere woorden: afmetingen (inclusief hoogte), maar ook de mate van absorberende en reflecterende oppervlakken.

*

a.b.

• 9250
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2018, 13:02:41 »
Vooral van belang is hoe dicht je op je LS zit, niet de hoogte van je plafond. Absorptie is wel interessant. Hoe meer je absorbeert hoe minder profijt je hebt van roomgain en hoe meer vermogen je nodig hebt.

*

Bongo

• 146
« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2018, 13:08:54 »
Een laag plafond zal meer reflecteren en heeft dus wel degelijk invloed op de volumebeleving....

*

a.b.

• 9250
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2018, 13:10:55 »
Een laag plafond zal meer reflecteren en heeft dus wel degelijk invloed op de volumebeleving....

Dat denk ik ook wel, maar uiteindelijk is het meest belangrijk hoe dicht je op je LS zit en dat je kamer zich gedraagt als een gesloten "drukkast"* dus hoe hoog het plafond is.. Minder.

*hier is een ander woord voor, kan er niet opkomen.

« Laatst bewerkt op: 7 maart 2018, 13:15:42 door a.b. »

« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2018, 13:17:33 »
Ik denk dat die 99db nogal hoog is.

*

Not Tubeless

• 2948
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2018, 13:21:40 »
103 dB is echt enorm heel erg gigantisch hard...

Af en toe meet ik de geluidsdruk met m'n eifoon (app: dB Volume) en bij 72 dB is 't al, zo zo... dat horen ze beneden écht wel, bij de 80 dB komt er vaak een gezinslid naar boven met de vraag of 't echt zo hard moet...

103 dB heb ik nog nooit gehaald, ik denk dat ik dat niet eens durf.
If it got no swing, it ain't my thing...

*

hrcc

• 673
« Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2018, 13:32:36 »
Ik heb dat feestje wel eens mogen beleven op een door KoenK en kompanen gebouwde PA/hifi set.
105 db ging het even en dat is echt niet te harden !!!
Leuk voor twee minuten maar dat was het dan ook wel.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

chansig

• 10828
« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2018, 13:41:49 »
Die van mij kunnen 118dB halen...volgens mij nog nooit gered. Maar het is af en toe best wel oke om de 100 dB aan te tikken.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Easy-R

• 124
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2018, 13:48:58 »
Vooral van belang is hoe dicht je op je LS zit, niet de hoogte van je plafond. Absorptie is wel interessant. Hoe meer je absorbeert hoe minder profijt je hebt van roomgain en hoe meer vermogen je nodig hebt.

Inderdaad. Maar het is natuurlijk onmogelijk te berekenen hoeveel invloed ome Frans heeft die tijdens het nieuwjaarsfeestje voor de LS staat te shaken ;D

Dat denk ik ook wel, maar uiteindelijk is het meest belangrijk hoe dicht je op je LS zit en dat je kamer zich gedraagt als een gesloten "drukkast"* dus hoe hoog het plafond is.. Minder.

De methode gaat ervan uit dat je recht voor je luidsprekers gaat zitten in een gelijkzijdige driehoek zodat je het geluid recht in je gezicht... euh oren krijgt. Met de akoestiek zal ieder voor zichzelf aan de slag moeten.

Ik heb spreadsheet eens ingevuld. :-X
Mijn versterker is te slap. :o

Ik denk dat die 99db nogal hoog is.

Mijn versterker ook. Nochtans heb ik met mijn NAD'tje van 50 Watt altijd het gevoel gehad dat ik méér dan genoeg vermogen heb.

99 dB en zeker 103 is serieus hard. Het uitgangspunt van deze berekening is dat als je met het vermogen dat je versterker gemakkelijk kan leveren langdurig pieken in de muziek kan ondertsteunen je altijd goed en veilig zit. Logisch want als je met het "normale" vermogen van je versterker dat op de doos staat je langdurig de hoogste pieken in de muziek kunt weergeven dan ga je heel gemakkelijk een gemiddeld muziekstuk met een vrij constant volume kunnen weergeven.

Daarmee denk ik dat de methode die ik aan het begin van dit topic opperde een realistisch alternatief is voor een pop/rock mens zoals ik.

« Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2018, 13:57:45 »
Volgens de spreadsheet heb ik dit nodig:

Berekening vereist vermogen   voorbeeld   
1. LUIDSPREKERGEGEVENS   scan speak   
Gevoeligheid in dB/2,83V/1m   84   
Gemiddelde impedantie in Ohm   8   
Minimumimpedantie in Ohm   4   
2. LOCATIEGEGEVENS      
Luisterafstand (meter)   3,5   
Gewenste geluidsdruk op deze luisterafstand   99   
noot: kies de maximale geluidsdruk van een crescendo dat een aantal seconden tot ruim een minuut volgehouden moet kunnen worden (kies hier liefst 95 of 100 dB!)      
3. RESULTAAT      
Berekend vereist vermogen (Watt, gem.imp.)   387   W in 8, Ω
Berekend vereist vermogen (Watt, min.imp.)   775   W in 4, Ω

Ik heb:

With continuous drive and both channels operating with 310W of clipping power available into 8 ohms (24.9dBW). (Clipping is traditionally defined as 1% THD.) This increased to 520W into 4 ohms (24.1dBW) and 800W into 2 ohms

Nooit het gevoel gehad dat dit niet genoeg was.

*

Easy-R

• 124
« Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2018, 14:14:01 »
Volgens de spreadsheet heb ik dit nodig:

Berekening vereist vermogen   voorbeeld   
1. LUIDSPREKERGEGEVENS   scan speak   
Gevoeligheid in dB/2,83V/1m   84   
Gemiddelde impedantie in Ohm   8   
Minimumimpedantie in Ohm   4   
2. LOCATIEGEGEVENS      
Luisterafstand (meter)   3,5   
Gewenste geluidsdruk op deze luisterafstand   99   
noot: kies de maximale geluidsdruk van een crescendo dat een aantal seconden tot ruim een minuut volgehouden moet kunnen worden (kies hier liefst 95 of 100 dB!)      
3. RESULTAAT      
Berekend vereist vermogen (Watt, gem.imp.)   387   W in 8, Ω
Berekend vereist vermogen (Watt, min.imp.)   775   W in 4, Ω

Ik heb:

With continuous drive and both channels operating with 310W of clipping power available into 8 ohms (24.9dBW). (Clipping is traditionally defined as 1% THD.) This increased to 520W into 4 ohms (24.1dBW) and 800W into 2 ohms

Nooit het gevoel gehad dat dit niet genoeg was.

Dat kan ik goed geloven. 310 Watt vermogen lijkt mij plenty voor eender wat. Ik zit te kijken voor vintage spulletjes met 40 - 50 Wattjes. :-\