*

a.b.

• 8961
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Bereken het vermogen dat je luidsprekers nodig hebben!
« Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2018, 14:21:20 »
Laat je niet weerhouden door dit soort feitelijkheden. Geef gehoor aan je gevoel om die vintage spulletjes te kopen, dat gaat je vast veel luisterplezier geven.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #16 Gepost op: 7 maart 2018, 14:27:19 »
Laat je niet weerhouden door dit soort feitelijkheden. Geef gehoor aan je gevoel om die vintage spulletjes te kopen, dat gaat je vast veel luisterplezier geven.

Bedankt voor de steun  :)

Ons gehoor en dan vooral wat onze hersenen ermee doen is niet te onderschatten. Mensen kopen een betere audiokabel en horen een gigantisch verschil waardoor ze cht blij zijn met hun aankoop. Op technisch vlak is er dan een nauwelijks meetbaar verschil.
Vergelijking is de dief van de vreugde (T. Roosevelt)

« Reactie #17 Gepost op: 7 maart 2018, 14:36:23 »
Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn stukje is: Ik heb heel veel vermogen dat ik niet gebruik.

Gewoon proberen, ik denk dat 50w op die JBL's een zeer behoorlijk hoop muziek kan maken.
Plezier met de zoektocht!
Muziek, daar kikker je van op!

« Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2018, 14:45:45 »
Ja, het zoeken is eigenlijk half de fun, niet?

Over 50 W zou ik me geen zorgen maken. Dat heeft m'n NAD ook en dat is ok. De Luxman L30 is blijkbaar best een audiofiel versterkertje,erg mooi en best betaalbaar bovendien, maar heeft maar 32 Watt. Daar zou ik graag uitsluitsel over hebben. Anders schrap ik hem van mijn wishlist.

« Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2018, 15:01:12 »
Met 32w zou je volgens het spreadsheet 96db halen.

Ik vind dat heel erg hard!
Muziek, daar kikker je van op!

« Reactie #20 Gepost op: 7 maart 2018, 15:07:37 »
Moet ik in die spreadsheet eigenlijk kijken naar "Berekend vereist vermogen (Watt, gem.imp.)" of naar "Berekend vereist vermogen (Watt, min.imp.)" ?

Want als ik 96 dB ingeef kom ik voor 3 meter luisterafstand op 28 W voor gemiddelde imepedantie maar op 57 voor de minimum.

Ik kan er trouwens nog steeds niet bij dat als ik 1 meter dichterbij ga zitten ik opeens maar de helft vermogen meer nodig heb.

*

Heintje

• 1451
« Reactie #21 Gepost op: 7 maart 2018, 16:21:45 »
Ik kan er trouwens nog steeds niet bij dat als ik 1 meter dichterbij ga zitten ik opeens maar de helft vermogen meer nodig heb.

Dat klopt, het is de helft minder.

Je zoektocht met cijfertjes is bijna zinloos:
- met elke versterker kan je elke luidspreker opblazen, dus qua belastbaarheid hoef he het niet te doen
- de kwaliteit van het hoorbare geluid is niet in cijfertjes te vangen
- er zijn wel wat richtlijnen, onafhankelijk van smaak:
   - als je een wat minder krachtige versterker hebt (25 Watt en minder), ga je niet kijken naar een "moeilijke" luidspreker qua impedantieverloop of gevoeligheid (minder dan pakweg 90 dB/1W/1M/1000 Hz).
   - let elke goede versterker kan je een mooi geluid krijgen als je de goede match met luidspreker en kamer maakt
   - ga lekker je gevoel achterna en probeer vooral vr de koop uit.
   - en zorg dat de ruimt waarin je luistert qua akoestiek niet te moeilijk is ingericht.

*

groovy.

• 11563
  • Old school audio.
« Reactie #22 Gepost op: 7 maart 2018, 16:37:06 »
Koop een versterker van 100 watt,misschien komt dat ooit van pas.
Mooie Luxman's zat te koop.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

« Reactie #23 Gepost op: 7 maart 2018, 17:46:19 »
Met mijn 25watt op 91db speakers gaat het voor mij al makkelijk oncomfortabel hard.
Unison Research - Ekco - Oppo - Focal - Auralic

« Reactie #24 Gepost op: 7 maart 2018, 18:37:55 »
Koop een versterker van 100 watt,misschien komt dat ooit van pas.
Mooie Luxman's zat te koop.

In de jaren zeventig waren ze toch niet zo dik gezaaid... De L100 wel maar die is nogal populair en daarmee wat duurder...

Dat klopt, het is de helft minder.

Je zoektocht met cijfertjes is bijna zinloos:
- met elke versterker kan je elke luidspreker opblazen, dus qua belastbaarheid hoef he het niet te doen
- de kwaliteit van het hoorbare geluid is niet in cijfertjes te vangen
- er zijn wel wat richtlijnen, onafhankelijk van smaak:
   - als je een wat minder krachtige versterker hebt (25 Watt en minder), ga je niet kijken naar een "moeilijke" luidspreker qua impedantieverloop of gevoeligheid (minder dan pakweg 90 dB/1W/1M/1000 Hz).
   - let elke goede versterker kan je een mooi geluid krijgen als je de goede match met luidspreker en kamer maakt
   - ga lekker je gevoel achterna en probeer vooral vr de koop uit.
   - en zorg dat de ruimt waarin je luistert qua akoestiek niet te moeilijk is ingericht.

Kwaliteit is inderdaad meer dan alleen vermogen maar af en toe wil je natuurlijk ook eens een feestje bouwen...
Ik zit waarschijnlijk te overrationaliseren. Ik had het topic gestart omdat ik dacht dat de gemiddelde beginner, ik dus, er wel wat aan kon hebben.
Proberen is natuurlijk altijd het beste maar is niet altijd evident.

Met mijn 25watt op 91db speakers gaat het voor mij al makkelijk oncomfortabel hard.

Goed om te weten en bedankt voor de info. Aan iedereen trouwens voor de vele info. Echt een tof forumpje hier   ;)

Nu bevestigt dan weer wel wat ik al eigenlijk al dacht. Met een 40-tal Watts kom je een heel eind.

*

Bongo

• 128
« Reactie #25 Gepost op: 7 maart 2018, 22:45:40 »
Toch nog even ter overweging: velen denken, dat je met een hoog vermogen versterker luidsprekers met relatief lage belastbaarheid op kan blazen. Het tegendeel komt veel vaker voor: luidsprekers met een lage impedantie kunnen een versterker met een relatief klein vermogen helemaal leegtrekken en zelfs verwoesten.....

*

Roots

• 1821
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #26 Gepost op: 7 maart 2018, 23:03:39 »
Precies...Niemand heeft het nog over versterkingsfactor gehad...Worden die Watts geleverd in spanning of in stroom?
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2018, 23:37:30 door Roots »
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #27 Gepost op: 7 maart 2018, 23:30:30 »
In beide. Vermogen is er het product van.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Roots

• 1821
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #28 Gepost op: 7 maart 2018, 23:55:21 »
Ja heheh.. ;D....Het geeft dus aan het helemaal niets te maken heeft met hoe hard je luidsprekers zullen spelen...Watts = stroom x spanning.
Hmms, of is het Watts = spanning x stroom?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

seoman

• 1033
  • No Comment
« Reactie #29 Gepost op: 8 maart 2018, 18:31:14 »
Ja heheh.. ;D....Het geeft dus aan het helemaal niets te maken heeft met hoe hard je luidsprekers zullen spelen...Watts = stroom x spanning.
Hmms, of is het Watts = spanning x stroom?

In het geval van versterkers is het altijd vermogen= spanning x spanning / impedantie. De stroom blijft ten alle tijden onbekend, ongedefineerd.
Zonder luidspreker doet de versterker precies het zelfde als met. De luidspreker impedantie bepaald hoeveel vermogen de versterker moet leveren
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"