*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
Re: Bereken het vermogen dat je luidsprekers nodig hebben!
« Reactie #30 Gepost op: 8 maart 2018, 18:55:00 »
Moet leveren !

Voorbeeld 1: We moeten 1 volt gaan versterken. De versterker heeft een versterkingsfactor van 20. De versterker maakt dus van die 1 volt 20volt op de speakeraansluiting, versterker kan maximaal 10 Ampere stroom leveren. 20x10=200Watt

Voorbeeld 2: De versterker heeft nu een versterkingsfactor van 40...Hij maakt van die 1 volt dus 40volt op de speakeraansluiting, maar de versterker kan maar 5 Ampere stroom leveren. 40x5=200Watt

beide versterkers hebben dus een vermogen van 200Watt...Versterker 2 gaat dus veel eerder door de knieen bij een moeilijke belasting, maar kan veel harder spelen dan versterker 1 bij een makkelijke belasting.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Steven

• 378
  • Musical Fidelity... Zegt genoeg dacht ik.
« Reactie #31 Gepost op: 8 maart 2018, 23:03:40 »
Moet leveren !

Voorbeeld 1: We moeten 1 volt gaan versterken. De versterker heeft een versterkingsfactor van 20. De versterker maakt dus van die 1 volt 20volt op de speakeraansluiting, versterker kan maximaal 10 Ampere stroom leveren. 20x10=200Watt

Voorbeeld 2: De versterker heeft nu een versterkingsfactor van 40...Hij maakt van die 1 volt dus 40volt op de speakeraansluiting, maar de versterker kan maar 5 Ampere stroom leveren. 40x5=200Watt

beide versterkers hebben dus een vermogen van 200Watt...Versterker 2 gaat dus veel eerder door de knieen bij een moeilijke belasting, maar kan veel harder spelen dan versterker 1 bij een makkelijke belasting.

Aha... nou dan zit het volgens mij wel goed met dat ampje van mij,,,
Tenminste... op papier dan  ;D

Power:  76 Watts per channel into 8 Ohms (19dBW) 136 Watts per channel into 4 Ohms

Voltage:  25 Volts RMS, 20Hz to 20 kHz; onset of clipping
70 Volts peak to peak

Current:  25 Amps peak to peak

Damping factor:  36

Max power consumption:  320 Watts
Isotek Orion 4-way > Mac mini 2011 > BitPerfect > Musical Fidelity V-Link 192 > Musical Fidelity M1Dac >
 Musical Fidelity M3i > Monitor Audio Gold GS 10

Neutrale zone, en af en toe, een stapje daar buiten.

« Reactie #32 Gepost op: 9 maart 2018, 12:44:57 »
Moet leveren !

Sta ervan te kijken maar ik snap het  ;D

Heeft dat dan te maken met voeding enzo en algemene kwaliteit van het ontwerp? Voor n versterker ben ik eens op zoek gegaan in de brochure, service manual en het internet maar ik vond niets.
Vergelijking is de dief van de vreugde (T. Roosevelt)

*

Bongo

• 111
« Reactie #33 Gepost op: 9 maart 2018, 13:35:51 »
Om dit voorbeeld maar even te illustreren: jaren geleden had een goede vriend van mij een waanzinnige set staan met Apogee Diva (het topmodel) ribbon-panelen. Wel lastige speakers, die in het laag een stevige impedantieval (tot wel 1 Ohm) hadden. Dan heb je wel eindversterkers nodig, die stroom kunnen leveren. In zijn geval dikke Krell's, die de Diva's echt lieten zingen.....

*

SweetSpot

• 109
  • Techniek is mooi, maar luisteren zegt meer!
« Reactie #34 Gepost op: 9 maart 2018, 15:25:48 »
Nog nooit de behoefte gehad om te berekenen of kijken of een versterker geschikt is voor een speaker. Is toch vaak puzzelen naar een goede match die je moet weten te vinden. Bovendien kan het cijfermatig allemaal prima kloppen, en nog waardeloos klinken... Alhoewel andere factoren natuurlijk ook meespelen. Kortom het is soms puzzelen tot je de voor jou best klinkende set hebt.

Heb sets gehoord die gezien de specs hoge verwachtingen gaven, en dan als een nachtkaars uit gingen. Maar ook eens een 30 jaar oude set monitor speakers gehoord waarvan ik gewoon kippenvel kreeg...

Specificaties zijn een leidraad maar hebben in verschillende ruimten en dito interieurs soms onvoorziene resultaten...
TECHNICS SL-10 (TECHNICS 310MC)
HARMONIC TECH "THE TRUTH"
ACCUPHASE DP-67
LYNGDORF DPA1
ONKYO M5090 GEMODIFICEERD
SONY MDS-JA50ES CHAMPAGNE
MIT-MI330 SHOTGUN
ISOPHON INDIGO
MIT MATRIX 18 SPEAKERCABLE
CUSTOM MADE ZILVER INTERLINKS
DUNE HD SMART D1/BE/HE
SONY KDL-65W855C

« Reactie #35 Gepost op: 9 maart 2018, 16:13:37 »
Nog nooit de behoefte gehad om te berekenen of kijken of een versterker geschikt is voor een speaker. Is toch vaak puzzelen naar een goede match die je moet weten te vinden. Bovendien kan het cijfermatig allemaal prima kloppen, en nog waardeloos klinken... Alhoewel andere factoren natuurlijk ook meespelen. Kortom het is soms puzzelen tot je de voor jou best klinkende set hebt.

Heb sets gehoord die gezien de specs hoge verwachtingen gaven, en dan als een nachtkaars uit gingen. Maar ook eens een 30 jaar oude set monitor speakers gehoord waarvan ik gewoon kippenvel kreeg...

Specificaties zijn een leidraad maar hebben in verschillende ruimten en dito interieurs soms onvoorziene resultaten...

Het topic is een beetje de technische richting uit gegaan terwijl mijn bedoeling eigenlijk net het tegenovergestelde was. Ik dacht met de methode aan het begin van mijn een leidraad te bieden voor de niet technische beginner zodat hij een inschatting kan maken van hoeveel volume een bepaalde combinatie versterker/luidsprekers kan produceren. Ik vroeg me af of die methode bruikbaar is en meteen ook of 32 Watt vermogen werkbaar is met gemiddelde luidsprekers. Ik kon niet begrijpen dat 1 meter verder van je luidsprekers gaan zitten een halvering van de geluidsdruk oplevert. En toch is het technisch gesproken zo. Onze oren ervaren dit echter als een klein verschil. Waarschijnlijk hebben we het bij gewoon gebruik over heel subtiele verschillen.

Uiteindelijk schijnt de algemene consensus inderdaad te zijn dat cijfers en feiten niet zaligmakend zijn. Spijtig want ik was van plan om wat geld uit te geven aan een revisie wat toch een kostelijke zaak is die alleen maar interessant is als je langere tijd van je materiaal kunt genieten.

*

jpio

• 4267
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #36 Gepost op: 9 maart 2018, 16:43:18 »
Hoe hard moet het?
Ik draai hier met een 30W versterker die 2 planars n 2 subs met gemak aanstuurt.
De ramen gaan er weliswaar niet uit maar langer dan 10min. houdt je niet uit, tenminste ik niet.
Hard zat dus.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #37 Gepost op: 9 maart 2018, 17:21:50 »
Hoe hard moet het?
Ik draai hier met een 30W versterker die 2 planars n 2 subs met gemak aanstuurt.
De ramen gaan er weliswaar niet uit maar langer dan 10min. houdt je niet uit, tenminste ik niet.
Hard zat dus.

Ja dat is dus wat het tabelletje waar ik mijn topic mee startte zou aantonen. Met gemiddelde luidsprekers is 30 Watt zat.

*

jpio

• 4267
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #38 Gepost op: 9 maart 2018, 17:57:28 »
Nou is dit wel een klasse A versterker die stroom kan leveren.
Geen 30w uit een doosje van amper 200 euri.
Als ik er een Luxman met 45w aan hang gaat het niet zo lekker.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Heintje

• 1348
« Reactie #39 Gepost op: 9 maart 2018, 18:13:31 »
...
Uiteindelijk schijnt de algemene consensus inderdaad te zijn dat cijfers en feiten niet zaligmakend zijn. Spijtig want ik was van plan om wat geld uit te geven aan een revisie wat toch een kostelijke zaak is die alleen maar interessant is als je langere tijd van je materiaal kunt genieten.

De Duitse Audiobladen zouden zo'n 20 jaar geleden ook even meetmethoden publiceren waarmee je vooraf kon zien welke versterker wel/niet goed matched met welke luidspreker. Hoewel de resultaten zeker niet misleidend zijn, was het allemaal toch niet zo gemakkelijk als ze dachten.
En zo is het eigenlijk gebleven.

« Reactie #40 Gepost op: 10 maart 2018, 23:34:44 »

30watt is toch 30watt?  :angel:

Ik heb een Luxman L550AX gehad, 20watt klasse A. Het leken er wel 200 te zijn  ;D
Unison Research - Ekco - Oppo - Focal - Auralic

*

Heintje

• 1348
« Reactie #41 Gepost op: 11 maart 2018, 00:22:23 »

Ik heb een Luxman L550AX gehad, 20watt klasse A. Het leken er wel 200 te zijn  ;D

Maar dat is toch ook logisch?
Het rendement van klasse A is zo laag dat om de versterker lekker te kunnen laten werken, daar een relatief grote capaciteit voeding in zit.
Die zal dus niet snel door de knien gaan. En of die wattjes in warmte op gaan of in jouw luidsprekers worden benut, maakt de versterker niet uit.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #42 Gepost op: 11 maart 2018, 00:57:32 »
De grap is nu, jongens en meisjes, dat een ECHTE klasse A-eindtrap maximaal 2 keer de idle-current kan leveren aan de belasting.
Dus "een klasse A-versterker die een boel stroom kan leveren" is een contradictio in terminis. ;)

Gelukkig zijn verreweg de meeste "klasse A" push-pull versterkers eigenlijk heel hoog gebiaste klasse (A)B versterkers.
Ik ken eigenlijk alleen het John Linsley Hood-ontwerp als echte klasse A.
En natuurlijk ook alles wat een enkelvoudige (single-ended) eindtrap heeft, zoals Pass bijvoorbeeld.

Dus nee, ook Krell niet.  :P
Audiodidact

*

Opa S.

• 6800
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2018, 08:47:15 »
What about the Sugden A21 (mk2);

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

minplus

• 7425
  • relax, don't do it
« Reactie #44 Gepost op: 11 maart 2018, 14:41:36 »

Nog spijt dat je hem hebt weg gedaan?

30 Watt buizen en 30 watt transistor waren voor mij overigens nogal verschillend en dat lag er niet aan dat 1 van beide vervelend/vermoeiend zou gaan klinken op hoog volume.

M'n JBL's zouden trouwens naar schatting aan zo'n 30 watt meer dan genoeg hebben voor dik 100 dB, dus de 150 watt die ik nu gebruik moet zeker genoeg zijn. Ik merkte bij de overstap van 75 naar 150 watt een iets betere controle in het laag en de power guard ging niet meer zo snel aan aan bij echt hoge volumes.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right