Re: Storend geluid na aansluiten Technics SL-1900
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2018, 23:00:38 »
Weet iemand hoe ik hier het audio file-tje [ mp3 ] kan posten?
Dan kun je horen hoe het klinkt.
"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.
"The message is in the music"

*

Opa S.

• 7200
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2018, 08:42:04 »
Ergens uploaden en dan de link hier plaatsen zoals je dat ook doet met een gewone link.

(Link plaatsen, gehele link selecteren met de muis en dan dit icoon aanklikken; )
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2018, 08:44:16 door Opa S. »
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2018, 21:18:46 »
Vandaag de bestelde headshell binnen gekregen met nieuwe leads eraan.
Via de baai uit Engeland laten komen, 12,-.
Nagaoka MP-200 eronder en proberen.
En wat denk je??
Weg plopper-de-plopper!
Het zat 'm dus in die stokoude leads die aan de oude headshell zaten.
Hier ben ik zeer blij mee!

"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.

*

Rubble

• 10378
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2018, 22:10:23 »
Mooi! Je kan trouwens gewoon nieuwe kabeltjes kopen voor de oude headshell. Hoef je die niet weg te gooien. Heb ze ooit bij Conrad gekocht geloof ik.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Opa S.

• 7200
    • Second Life Audio
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2018, 22:21:25 »
Is het toch nog goed gekomen!

Fijn, veel plezier er mee!
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2018, 23:21:11 »
Mooi dat het toch is opgelost. Nu dus tijd om te genieten van de Nagaoka.  ;)

« Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2018, 22:29:12 »
Mooi dat het toch is opgelost. Nu dus tijd om te genieten van de Nagaoka.  ;)
We zijn 'm nog aan het inspelen maar voor m'n gevoel gaat-ie steeds lekkerder klinken.

« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2018, 22:53:33 »
En toch...........en toch zit de storing er nog in.
Ik zat van de week met de koptelefoon op naar lekkere smooth jazz te luisteren toen me in de verte toch weer
die snelle "plopper-de-plopper-de-plop" opviel. Wel minder dan voorheen maar nog steeds hoorbaar.
Toen effe headshell met element gewisseld maar dat maakte niets uit.
Zou het een poging waard zijn de aarde van de Technics na te lopen? Die zit volgens mij "intern" want er komt geen aarde draadje achteruit
die aan de versterker gekoppeld moet worden. Misschien is dat een optie? Aardekabeltje intern loskoppelen en aan de versterker vastmaken?
Ik roep maar wat.....

*

geerd

• 5394
  • scheun ja
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2018, 23:21:15 »
een sl 1900 heeft een aarde draad achterzijde speler rechts langs de interlink van boven gezien
les is more

*

kanniks

• 3360
« Reactie #24 Gepost op: 17 april 2018, 15:57:32 »
Even duidelijk krijgen hoe het nu precies zit. Dus dit:

En wat denk je??
Weg plopper-de-plopper!

klopt dus toch niet, want

Ik zat van de week met de koptelefoon op naar lekkere smooth jazz te luisteren toen me in de verte toch weer
die snelle "plopper-de-plopper-de-plop" opviel. Wel minder dan voorheen maar nog steeds hoorbaar.

met de oude headshell met stokoude leads en oude element erop hoor je nog steeds even hard het plopperdeplopper als met het nieuwe?

Dus wat heb je op het moment dat je die headshell+elementwissel nog meer veranderd dat je van een luid plopperdeplopper naar een minder hoorbaar plopperdeplopper ging? Of was dat uiteindelijk eigenlijk maar verbeelding?

Een SL-1900 heeft zeker wel een losse aardedraad, zoals op deze foto te zien is:

Tenzij iemand er nieuwe RCA kabels aan heeft lopen freubelen en daarbij in een moeite de aardedraad om zeep heeft geholpen. Ja, dat is vragen om problemen. De aarde moet er zeker op en die voorkomt dan brom.

Maar of dat het plopperdeplopper geluid doet verdwijnen waag ik te betwijfelen. In mijn ervaring komt dat meer omdat je kabels en phono versterking niet oneindig goed zijn afgeschermd i.c.m. een externe storingsbron, zoals bijvoorbeeld een modem, router, DECT van jezelf of de buren. Dat zoiets zou verdwijnen door veranderen van de headshell-leads leek me al heel stug. Dat je het bij het ene elementje met andere elektrische eigenschappen wat harder hoort dan bij het andere kan ik me wel voorstellen, maar een elementwissel lost het probleem ook niet op.

Dus oplossingen voor netbrom en externe storingen blijft naar mijn mening toch een kwestie van goed aarden, uit de buurt houden van storingsbronnen en in de laatste plaats geschikte externe bekabeling, maar die zit er bij de SL-1900 af fabriek al op.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2018, 16:01:05 door kanniks »

*

jpio

• 4345
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #25 Gepost op: 17 april 2018, 16:16:55 »
Wat oudere apparatuur kan idd zomaar wat 'modernere' signalen oppikken. Doet mijn draaitafel ook als ik met mn mobiel in de buurt kom en gebeld wordt. Heb ik hier ook ergens vermeld op het forum. Draaiplateau gaat dan heen en weer qua draairichting...
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Heintje

• 1441
« Reactie #26 Gepost op: 17 april 2018, 16:38:25 »
Al eens de contacten van de headshell naar de arm gepoetst met wat contactspray en een wattenstaafje?
Wel daarna weer goed droog maken met een wattenstaafje ...

« Reactie #27 Gepost op: 17 april 2018, 22:30:21 »
Even duidelijk krijgen hoe het nu precies zit. Dus dit:

En wat denk je??
Weg plopper-de-plopper!

klopt dus toch niet, want

met de oude headshell met stokoude leads en oude element erop hoor je nog steeds even hard het plopperdeplopper als met het nieuwe?

Dus wat heb je op het moment dat je die headshell+elementwissel nog meer veranderd dat je van een luid plopperdeplopper naar een minder hoorbaar plopperdeplopper ging? Of was dat uiteindelijk eigenlijk maar verbeelding?

Een SL-1900 heeft zeker wel een losse aardedraad, zoals op deze foto te zien is:

Tenzij iemand er nieuwe RCA kabels aan heeft lopen freubelen en daarbij in een moeite de aardedraad om zeep heeft geholpen. Ja, dat is vragen om problemen. De aarde moet er zeker op en die voorkomt dan brom.

Maar of dat het plopperdeplopper geluid doet verdwijnen waag ik te betwijfelen. In mijn ervaring komt dat meer omdat je kabels en phono versterking niet oneindig goed zijn afgeschermd i.c.m. een externe storingsbron, zoals bijvoorbeeld een modem, router, DECT van jezelf of de buren. Dat zoiets zou verdwijnen door veranderen van de headshell-leads leek me al heel stug. Dat je het bij het ene elementje met andere elektrische eigenschappen wat harder hoort dan bij het andere kan ik me wel voorstellen, maar een elementwissel lost het probleem ook niet op.

Dus oplossingen voor netbrom en externe storingen blijft naar mijn mening toch een kwestie van goed aarden, uit de buurt houden van storingsbronnen en in de laatste plaats geschikte externe bekabeling, maar die zit er bij de SL-1900 af fabriek al op.

Ik denk [ en vrees ] dat je gelijk hebt en het verbeelding is geweest. Ik heb ooit de SL-1900 in de 80-er jaren zelf nieuw gekocht en er is verder niet aan "geklooid". Er zit inderdaad wel degelijk een aarde draadje aan den die heb ik ook aan mijn A32 zitten. Ik was in de war daar ik de aarde van de toonarm voor ogen had, die zit intern vastgeschroefd.
Hij zit nu dus aan mijn Arcam A32 dus aan die phono ingang kan het niet liggen, die is gewoon goed. Ik heb er ook een Noxon internet radio aanhangen maar die heb heb ik al eens helemaal losgekoppeld en dat maakte niets uit. Wat ik nog wel eens kan proberen is het loskoppelen van een klein bluetooth transmittertje. Die heb ik er ook nog aanhangen om muziek van mijn laptop te kunnen streamen en die heb ik in de DVD ingang zitten van de A32.
Ga ik het komend weekend effe testen.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2018, 23:27:16 door TheMaestro »

*

Opa S.

• 7200
    • Second Life Audio
« Reactie #28 Gepost op: 18 april 2018, 15:45:51 »
Als die Noxon internet radio niet op phono is aangesloten zou 't toch nog aan de versterker kunnen liggen, voor phono heb je namelijk (bij vintage draaitafels) een aparte voorversterker nodig, andere ingangen gebruiken die niet.

Maar ik schaar me achter wat Kanniks aangeeft; ik heb een keer een hele boze klant gehad die vond dat ik een revisie niet goed had uitgevoerd, omdat hij een motorboot/helikopter hoorde als hij de phono ingang selecteerde. Op mijn suggestie om het ding eens te verplaatsen en alle mogelijke storingsbronnen uit de buurt te houden kreeg ik een heel timide bericht terug dat het bijgeluid als sneeuw voor de zon verdwenen was. Het bleek aan een router te liggen, misschien zelfs wel aan de muurwrat daarvan.

Ik merk hier onmiddellijk welke versterkers gevoelig zijn voor externe storingen, als ik mijn beeldscherm, een Dell U2711, scroll kan ik dat regelmatig horen op de versterker die dan staat te spelen.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #29 Gepost op: 22 april 2018, 17:04:40 »
Vandaag die bluetooth transmitter eraf gegooid maar ook dat hielp niet.
Toen ontdekte ik nog iets; het "plop-er-de-plop-er-de-plop" is ook hoorbaar als de Technics SL-1900 NIET ingeschakeld is.

Betekent dit dat het dan toch aan de phono-ingang zou kunnen liggen??
Dan had ik mijn Cambridge phono voorversterker beter niet kunnen verkopen.