*

Mrzed

• 158
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
I-pad? DAC? Streamer?
« Gepost op: 11 maart 2018, 21:46:44 »
Ik kom er niet uit...
De playstation moet vervangen gaan worden, want de versterker en de Pick-up gaan verplaatst worden. Eindelijk komen de audio-spullen weer tussen de luidsprekers te staan, waar ze horen. Dat betekent een verplaatsing van zo'n 10 meter. De playstation echter, die blijft staan bij de tv. Gevolg: geen cd-speler meer en geen streamer meer aan de Denon. Dus dat moet vervangen worden, maar waarmee?
Ik heb de volgende mogelijkheden bedacht:

1 De PC aansluiten op de Denon.
Daar moet dan een DAC (aan te schaffen) tussen, als ik het goed begrijp. Bijkomend nadeel: de PC moet eerst opgestart worden, voordat er een muziekje aan gezet kan worden en de PC staat in een andere kast dan de audio-apparattur. Dat betekent dus weer een lange kabel (10 meter?) langs wand en plafond die weggewerkt moet worden.

2 Een audiostreamer aansluiten op de Denon.
Maar welke? (aan te schaffen) Ik wil wel spotify, qobuz, tidal n de nog in ontwikkeling zijnde diensten kunnen gebruiken. Niet dat ik dat nu al doe, maar als ik een nieuw apparaat aanschaf, wil ik op de toekomst zijn voorbereid. Daarbij wil ik ook wel alle muziek die ik al op harde schijf heb staan af kunnen spelen. Ik ben bang dat audiostreamers over het algemeen beperkt zijn in het aantal formaten wat ze herkennen. (of heb ik het mis?)

3 Een Ipad als audiostreamer inrichten.
Er ligt hier nog ergens een ipad-mini met een barst in het scherm. Het ding doet het nog wel, maar was van mijn vrouw en is vervangen door een apparaat met een groter scherm. Als ik het goed begrijp hoef ik alleen een dac aan te schaffen, de juiste app installeren en klaar is Klara. Maar is de geluidskwaliteit dan echt behoorlijk, of ga ik daarin teleurgesteld raken?

Sinds de komst van de Denon hoor ik ook verschil tussen CD's en (de gratis versie van) spotify, dus als de kwaliteit van de ipad niet boven spotify via de playstation uit komt, is het onvoldoende.
En dan moet ik vervolgens eens na gaan denken wat ik met mijn cd's ga doen... (rippen?)

Welke van drie bovenstaande opties verdient volgens jullie de voorkeur? (of is er nog een vierde, waar ik niet aan gedacht heb)
En waarom?

Twee criteria die voor mij (ons) belangrijk zijn: geluidskwaliteit (duh) en gebruiksgemak (voor haar) waarbij ze de oude methode met de playstation (TV aan, playstation aan, versterker aan, juiste menu scrollen...) eigenlijk te omslachtig vond.
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

seoman

• 1028
  • No Comment
Re: I-pad? DAC? Streamer?
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2018, 00:02:56 »
Optie 2 vraagt om optie 1. :)

Hoezo overweeg je CDs niet te rippen? 

heb je al een DAP overwogen? Die streamen dan wel niet maar streamen is de doodsteek voor de muziek.
Hoe kun je ooit betrokken raken bij muziek als dat zo vluchtig en willekeurig begint te worden? Zelfs high-res streamen zal nooit in de buurt komen van een plaat opzetten. Jaja ik ben van de oude stempel.

en hoezo moet je PC 10 meter verderop staan?
Ik heb gewoon een dedicated PC naast mijn luisterplek staan voor...  tada.... muziek.
ja ik kan het ook streamen naar mijn voorversterker maar ik haat die nieuwe touch interfaces. Het is leuk dat het kan hoor maar ik kan het niet serieus nemen.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Opa S.

• 7091
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2018, 09:05:46 »
Zolang er een koptelefoonuitgang op je telefoon of iPad zit kan je die met een minijack/tulpplug-kabel gewoon in de aux uitgang van de Denon doen en kan je via die apparaten muziek spelen, een DAC zit er al in.

Een kabel van tien meter van versterker naar de Denon raad ik je niet aan, ik denk dat je dan last gaat krijgen van (veel) storing. Overigens, als de versterker een geluidskaart heeft heb je daar je DAC al. Ondanks alle geluiden over de mindere kwaliteit daarvan is 't mij in ieder geval nog niet opgevallen.

Er zijn overigens ook nog wifi oplossingen om de versterker op je netwerk aan te sluiten (als je dat hebt), dan maakt het niet uit waar welk apparaat staat.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

BunnY

• 17923
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2018, 15:09:30 »
Ik heb een oude laptop aan de versterker hebben. Alles in itunes geript en bedien het ding via een app op de smartphone.

Spotify gaat ook op die manier. Tussen laptop en amp wel een dac. Maakte een enorm verschil. Sindsidien speel ik geen enkele fysieke cd meer!

Van dedicated toestellen ben IK afgestapt. Omdat ik er te veel gehad heb die niet deden wat ik wou, of te traag waren.
We'll see about that !!

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2018, 19:21:56 »
Zo zou ik het ook doen ja...Leuk laptopje opscharrelen..En later weer eens kijken voor een DACje erbij.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2018, 19:40:31 »
Ad 3: je kunt de analoge uitgang van de iPad gebruiken, mogelijk valt dat qua geluidskwaliteit best mee.
Zo niet, dan een DAC. Daarbij is geluidskwaliteit zo goed als de DAC toelaat.
https://www.innerfidelity.com/content/audiophile-play-ipad

Een 4e optie kan zijn aan Raspberry Pi met een HAT (een DAC)
Dat is een hele populaire tak van sport geworden.
Een voorbeeldje: http://archimago.blogspot.nl/2017/01/measurements-raspberry-pi-3-as-usb.html

*

oordopje

• *
  • 36
  • Nytech/Royd/REL en de gekste tweaks
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2018, 15:12:32 »
Ik ga niet op alles in. Maar even over een iPad (of iPhone dat is hetzelfde) voor luisteren naar Spotify premium.
Ik heb een tijdje de analoge aansluiting gebruikt (dus dan gebruik je de interne DAC, logisch). Klinkt aardig, maar haalde het niet bij CD; slaapverwekkend. Daarna via Google Chromecast analoog naar de versterker. Nog steeds slaapverwekkend. Daarna via een optische kabel naar een DAC. Hele verbetering. Niet een heel groot verschil meer met CD, maar nog steeds; iets minder leven.

Een van de laatste aanwinsten is dan nog de Monarchy DIP tussen de iPad en de DAC (in dit geval via een AES EBU kabel), maar daar moet je natuurlijk maar net aan kunnen komen en er zin in hebben. Nu is Spotify kwaliteit vrijwel op CD niveau (tenminste mijn CD niveau, CD gaat ook via de DIP naar de DAC).
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2018, 16:56:51 door oordopje »

*

seoman

• 1028
  • No Comment
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2018, 19:17:39 »
Niet een heel groot verschil meer met CD, maar nog wel; iets minder leven.

Ja hh je hebt het wel over spotify
Dat is vaag bronmateriaal door de MP3 mangel gehaald.
Er zullen vast opnames tussen zitten die niet te onderscheiden zijn van een CD.
maar het gros is gewoon low-fi
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Mrzed

• 158
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2018, 21:06:27 »
Bedankt voor de reacties.
Voorlopig heb ik een ipad "gewoon" gekoppeld via de hoofdtelefoon-uitgang aan de versterker. Nu ik door heb hoe ik de instelling van spotify kan wijzigen, lijkt dat te voldoen.
Ben op dit moment dus op zoek naar een mooie cd-speler die leuk staat bij de PMA1500r.
Zal waarschijnlijk een DCD-1450 of iets dergelijks worden.
Wat is het verschil eigenlijk tussen de 1450, 1500 en 1550?
Ik ben al een paar dagen aan het zoeken, maar zie alleen dat op marktplaats de prijs stijgt, met het getal. Verder kan ik geen verschillen ontdekken...
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6