Speler met lage wow/flutter en inner groove distortion
« Gepost op: 13 maart 2018, 21:39:13 »
Dag allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe platenspeler. Momenteel bezit ik een Vestax PDX3000-MK2. Die heb ik destijds gekocht voor de direct drive, zodat ik zo min mogelijk last heb van wow en flutter.

Echter stoor ik mijn ontzettend aan de zgn "inner groove distortion" en ik lees dat door de rechte arm, geen anti-skate en het feit dat ik de cartridge niet kan aanpassen (slechts alleen naar voor en achter), er weinig te doen valt aan deze vervorming.

Mijn oog valt op een aantal modellen met snaar (o.a. Rega RP6, Pro-Ject 6 PerspeX) alleen lees ik veel gevallen met instabiliteit van de pitch.

De vraag is dus, welke speler heeft een lage wow & flutter en weinig last van inner groove distortion? Ik snap dat de stylus, cartridge en arm ook allemaal een rol spelen, maar als leek is het ontzettend lastig te bepalen.

Het budget ligt tussen de 1000-2000. Een voorversteker heb ik al (een Schiit Mani).

Wie kan mij helpen?

*

Rubble

• 10372
Re: Speler met lage wow/flutter en inner groove distortion
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2018, 21:46:25 »
Dag allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe platenspeler. Momenteel bezit ik een Vestax PDX3000-MK2. Die heb ik destijds gekocht voor de direct drive, zodat ik zo min mogelijk last heb van wow en flutter.

Echter stoor ik mijn ontzettend aan de zgn "inner groove distortion" en ik lees dat door de rechte arm, geen anti-skate en het feit dat ik de cartridge niet kan aanpassen (slechts alleen naar voor en achter), er weinig te doen valt aan deze vervorming.

Mijn oog valt op een aantal modellen met snaar (o.a. Rega RP6, Pro-Ject 6 PerspeX) alleen lees ik veel gevallen met instabiliteit van de pitch.

De vraag is dus, welke speler heeft een lage wow & flutter en weinig last van inner groove distortion? Ik snap dat de stylus, cartridge en arm ook allemaal een rol spelen, maar als leek is het ontzettend lastig te bepalen.

Het budget ligt tussen de 1000-2000. Een voorversteker heb ik al (een Schiit Mani).

Wie kan mij helpen?
De Vestax PDX 3000 is een prima tafel, maar met het korte armpje NIET voor hifi. Zelfs de S-arm van de 'Mix' versie is te kort om een element goed af te kunnen stellen (reden voor mij om hem weg te doen).

Ik had er een Pioneer PLX 1000 naast en die heb ik nog steeds. Een 'poor man's' SL1200 maar werkt en voelt perfect. Vind ik. Zelf.  ;)

« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 21:48:04 door Rubble »
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Opa S.

• 7077
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2018, 21:49:34 »
Met dat budget zou ik toch al snel aan een echte Technics SL-1200 (GR) denken.

Of een mooie vintage draaitafel.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

kanniks

• 3359
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2018, 21:50:24 »
Je zegt met snaar. Dat wordt lastig: voor een bedrag van zo'n 2000 euro kan je cht geen snaaraangedreven draaitafel krijgen zonder hoorbare wow&flutter.

;D

Nee geintje. Als jij voor dat bedrag een draaitafel koopt zou het wel erg zijn als je wl wow & flutter hoort. Of die draaitafel nu met een snaar, een touwtje-met-platte-knoop of direct wordt aangedreven. Dus wat dat betreft hoef je echt niet naar een bepaald aandrijfprincipe te kijken.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 21:52:10 door kanniks »

« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2018, 21:54:53 »
Wow, bedankt voor de snelle reacties.

Is de Technics SL-1200 wel geschikt om het element en arm juist af te stellen om zo die nare vervorming tegen te gaan?

Kanniks: ik ben best gevoelig voor minuscule veranderingen in pitch. :) Moet daar wel bij zeggen dat ik alleen goedkopere snaar aangedreven spelers heb gehad in het verleden.

*

Opa S.

• 7077
    • Second Life Audio
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2018, 22:23:40 »
Klinkt goed, iemand ervaring met de Goldring 1042? Ik lees dat deze mooi past bij de Technics SL1200GR

*

kanniks

• 3359
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2018, 00:12:50 »
Blaster, een goede snaaraangedreven draaitafel heeft een plateau met veel (trage) massa zodat je geen last zult hebben van hoorbare snelheidsvariaties. Goedkope prulletjes hebben naast een matige motor ook een licht plateau, een combinatie die een recept voor ellende is. Maar inderdaad, met een goede direct drive speler heb je het probleem  ook niet. Daarom geef ik ook aan dat het aandrijfprincipe an sich niet zoveel zegt.

Uiteraard is een element ook in een SL-1200 uitstekend uit te lijnen op minimale inner groove distortion, daar heb je echt niet perse een Rega of Pro-ject voor nodig.

« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2018, 07:49:25 »
Kanniks, dank voor de uitleg.

Ik denk dat de keuze is gevallen voor de Technics met een mooi element.

Bedankt allemaal voor de reacties!

*

Opa S.

• 7077
    • Second Life Audio
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2018, 08:01:10 »
Graag gedaan.

Ik heb gister nog eens zitten kijken, maar het lijkt er op dat de GR Technics op het moment alleen (snel) te krijgen is bij Albepro. Dat is een gerenommeerde Technics (SL) verkoper, dus daar zit je denk ik wel goed.

Je kunt er ook heen om te luisteren en advies te krijgen over een element.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2018, 11:51:51 »
Juist, die ik heb ik gezien en lees daar goede verhalen over. Vandaag even bellen, ook voor advies voor een bijpassend element. De Nagaoka MP150 schijnt een mooie match te zijn, en die heeft hij ook te koop zo te zien.