*

Tom74

• *
  • 24
Welke headshell voor Denon element
« Gepost op: 17 maart 2018, 19:14:28 »
Sinds kort ben ik begonnen met vinyl en heb daarvoor een JVC QL-a7 draaitafel gekocht. Nu kan ik een Denon dl 110 element overnemen van iemand en heb daarvoor ook een nieuwe headshell nodig. Nou begrijp ik dat sommige Denon elementen, waaronder de dl 110, beter presteren met een wat zwaardere headshell.

Nu is mijn vraag, welke headshell zou ik moeten nemen?

Ook begrijp ik dit niet helemaal. Want waarom een zwaardere headshell? De ideale naalddruk wordt per element aangegeven en wordt bepaald
/ingesteld dmv het contragewicht aan de arm. Dus wat doet het gewicht van de headshell ertoe als dit toch gecompenseerd wordt door het contragewicht.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
Re: Welke headshell voor Denon element
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2018, 22:20:13 »
waarom een andere chell de denon past gewoon onder deze die er orgineel op zit

les is more

*

Tom74

• *
  • 24
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2018, 23:05:09 »
Ik zoek een andere shell omdat in m'n standaard jvc shell al een Ortofon element zit.

Ook heb ik niet de afgebeelde JVC headshell, maar de shell met dichte bovenkant. Geen idee of dit iets uitmaakt.

*

Rubble

• 10361
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2018, 09:24:06 »
Gewoon zoiets als dit. Werkt prima. 

Klikkerdeklik

Met een zwaardere headshell vergroot je alleen de effectieve massa van de arm. Op je JVC zit een middelzware arm en die DL110 kan daar prima mee overweg.

Of als je nog met andere gewichtjes wilt spelen:

Klikkerdeklik
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 09:27:15 door Rubble »
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

kanniks

• 3357
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2018, 12:43:04 »
Niks verzwaren! De J-arm van deze JVC i.c.m. de standaard al vrij forse headshell is zwaar zat voor de Denon. Gewoon de standaard headshell gebruiken.

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2018, 17:05:36 »
je arm heeft een schel met een bekent gewicht dit gewicht + dat van je element en moeren en bouten en aansluitdraden is het ideale gewicht voor je arm .
er wordt bv gesteld dat je element tussen de 6 en 10 gram moet zijn .
moeren en zo wegen 2 gram dan kun je een element monteren van 4 gr + 2 gr moeren = 6 gr en een van max 8 gr + 2 gr moeren is dus 10 gr .

de dv is een mooi voorbeeld die zeggen dat element en schel gemonteerd tussen de 20 en 24 gram moet zijn de meegeleverde schel weegt 15 gr , er is een schel te koop van 12 gr kun je een zwaarder element monteren .
je monteert je element en weegt deze om de rest van de arm af te stellen .
mijn element weegt 5,8 gr schel 15 gr = 20,8 gr boutjes magnezium o,6 gr ps is 1,2 gr +20,8 is 22 gr mooi tussen min en max in
zou het boven de 24 gr komen zou je dus een lichtere schel nodig hebben even zo andersom
les is more

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2018, 20:37:43 »
Uiteindelijk moet er natuurlijk helemaal niets..De fabrikant zegt dat om binnen de range van het contragewicht te blijven..Trouwens, besef je dat door het contragewicht naar achter te schuiven de effectieve armmassa ook omhoog gaat?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2018, 21:24:15 »
de massa van de arm blijft gelijk alleen de arm traagheid kan veranderen de dv is een uitzondering het gewicht achter op de arm is geen contra gewicht maar een manier om de traagheid van de arm samen met de magneet baan te veranderen
les is more

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2018, 21:41:13 »
Daarmee is een Dynavector natuurlijk helemaal geen mooi voorbeeld.
Hij is vederlicht verticaal, maar een truckload horizontaal ;)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Tom74

• *
  • 24
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2018, 22:49:16 »
Dat is veel info, hier moet ik me even in verdiepen. Ik snap dat stukje met die headshell en element gewichten nog niet zo goed.

Het leek mij vrij simpel allemaal. Als je shell met element te zwaar zijn dan schuif je het contragewicht een stuk naar achter en zo pak je de juiste naalddruk weer.

Waar kan ik ergens de gewichten van mijn jvc arm en shell opzoeken en de ideale elementen die daar bij horen?