50hz brom bij monteren element op headshell
« Gepost op: 18 maart 2018, 12:21:38 »
Ik heb een probleem.

Als ik mijn element (Audio Technica VM740ML) monteer tegen de headshell van mijn Technics SL1210GR, komt er in het rechter kanaal (rode draad) een flauw 50hz brom.

Alles is goed geaard (heb alles gecontroleerd vanaf de voorversterker tot aan het element). Zodra ik het element los laat hangen en deze dus niet tegen de headshell drukt, is er geen brom. Zodra ik 'm monteer op de headshell komt de brom weer terug (alleen dus in dat ene kanaal). Ik heb de headshell en element ook eens vervangen met mijn oude (Shure Whitelabel) en dan hoor ik niks.

Het probleem zit dus blijkbaar echt in de combinatie van het element en headshell. Heb de bijgeleverde schroeven van Technics al geprobeerd en ook de schroeven van de Audio Technica. De 4 kabeltjes van element naar shell heb ik ook al vervangen, maar het probleem is dan exact hetzelfde.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Re: 50hz brom bij monteren element op headshell
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2018, 22:12:38 »
Ik kreeg laatst nog een tip van iemand hier om van die kleine plastic revetjes te plaatsen tussen de headshell /element en de schroefkop.
Dat zijn van die klein doorzichtige, buigzame plastic ringetjes. Soms worden ze bij een element of schroefjes meegeleverd.
Ik heb het bij mij niet uitgeprobeerd daar het bij mij ergens anders aan lag, maar het is te proberen.
"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.
"The message is in the music"

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2018, 22:44:28 »
aard lusje ja er zijn ringetjes en ook soort velletjes van dun rubber om het element te isoleren
les is more

*

Opa S.

• 6800
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2018, 22:57:11 »
Voor als je geen kleine elementjes wil.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2018, 09:06:22 »
Yes, excuses dat ik nu pas reageer.

Het probleem was inderdaad een grondlus. Met nylon ringetjes tussen de headshell EN onderaan het element (bij de schroef) is het probleem opgelost.

Een andere oplossing was om de groundtab te verwijderen op RG, maar daar wilde ik niet aan beginnen ivm risico om het element te beschadigen.

Bedankt voor de reacties!