Dag forumleden.

Mijn versterker had al enige tijd een probleem met de rustspanning op de linker luidspreker.
Op het moment van aanzetten komt er een plop uit mijn luidspreker. en als ik aan de volume knoop draai komt de conus van mijn luidspreker naar buiten.

Ik heb het zelf proberen op te lossen en heb het volgende gedaan.

(DC offet opnieuw instellen)
Na het verdraaien van de DC offset van het linker kanaal kwam ik tot de conclusie dat het probleem daar niet in zat.
De uitgang voltage kon ik wel naar 0 draaien, maar op het moment dat ik de volume knop opendraaide kwam er ook weer spanning op de ouput jack te staan. Dus het probleem zit dieper.

Ik ben verder gaan meten met de multimeter en een paar transistoren verwisseld van het linker naar het rechter kanaal.
Na het omwisselen van de K389BL01 condensatoren merkte ik dat het probleem van de linker naar het rechterkanaal was verplaatst.
Ik ben blij tot zo ver. wellicht het probleem gevonden. (een niet goed functionerende fet)

Helaas kom ik ook tot de conclusie dat ze wel moeilijk te verkrijgen zijn.
Mijn vraag is dus. Heeft iemand dezen nog of zijn er ook nog vervangers voor?
En heeft iemand ook een technische handleidingen of datasheets van de  project 2.
Ook dezen heb ik lang naar gezocht maar kan er niks over vinden op internet.

Wie kan mijn helpen. Mijn dank is groot!

Met vriendelijke groet,

Piet (E88cc)

*

fusion

• 184
    • Audio Page
Re: K389 Fet Transistoren gezocht voor (Sphinx project 2) voorversterker.
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2018, 16:17:27 »
Dit zijn 2 jfets in een behuizing, gezien de spec's lijken 2sk170 wel behoorlijk in de buurt te komen. waarschijlijk moet je ze dan wel paren, maar dat is een questie van 10 kopen en 2 bij elkaar zoeken.  Daar is nog wel aan te komen.

« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2018, 10:16:14 »
Dag Fusion, Bedankt voor je reactie. Inmiddels via aliexpress 2 nieuwe 2sK389bl3b's gekocht.
Zal wel een tijdje duren voor ze er zijn, maar ben benieuwd.

de bl serie moest er in maar op die oude staat 1b hier staat 3b op maar ik neem aan dat daar verders geen verschil in zit.

*

J.B.L

• 3429
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2018, 14:12:46 »
Zullen wel fakes zijn, goed nameten voordat je deze plaatst!

*

Opa S.

• 6800
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2018, 15:35:54 »
't Is 100% fake, maar dat wil niet per definitie zeggen dat 't ook troep is.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2018, 12:37:02 »
Ik hoop het niet, Zullen het afwachten dan maar. Zo te horen nog veel vraag naar deze fets :-\.
Ik heb een componenten testertje gekocht. Hoop dat ik ze daar mee kan vergelijken.

*

fusion

• 184
    • Audio Page
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2018, 18:59:36 »
Dag Fusion, Bedankt voor je reactie. Inmiddels via aliexpress 2 nieuwe 2sK389bl3b's gekocht.
Zal wel een tijdje duren voor ze er zijn, maar ben benieuwd.

de bl serie moest er in maar op die oude staat 1b hier staat 3b op maar ik neem aan dat daar verders geen verschil in zit.

Geen idee wat het verschil is tussen "1b" en "3b" het zou een productie batch kunnen zijn. Ik ben benieuwd of alles gaat werken. Laat maar weten.

« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2018, 09:31:01 »
Dat denk ik dan ook #fusion. Het pakketje is al in Nederland, nu nog even afwachten. Zal vandaag of morgen meer weten, zal ook laten weten hoe ze meten. TOP

« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2018, 13:18:37 »
Helaas het slechte nieuws hier. Ik heb het gevoel dat dit fakes zijn, De sk-389BL3B die ik heb gekocht van Alibaba meten op de compenten tester als NPN transistoren, Heb de linker 3 gemeten en de rechter 3 van de k389. Links hFE=439 / Uf=665mV en recht meet hij exact de zelfde waarden. Dus of ik ben opgelicht of ik heb de juiste versie niet.  >:(

Terwijl de originele die niet helemaal meer goed functioneerd wel als NJFET word gemeten I=0.63mA Vgs=0.44V links en rechts
Die goede transistor heb ik er nog niet uitgesoldeerd maar dit zegt me wel genoeg.

Ik moet eerlijk zijn dat ik de nieuwe er al in had gezet voor het testen (stupid) en kreeg meteen 12v op de uitgangsteminals te staan en de versterker kwam ook niet uit zijn beveiliging. Gelukkig is er tot zo ver ik heb gezien geen schade maar wel balen dit weer. 80 euro naar de bliksem :(

*

Opa S.

• 6800
    • Second Life Audio
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2018, 14:25:25 »
In ieder geval verhaal halen. Aliexpress blokkeert volgens mij betaling aan de verkoper als je een klacht indient.

Heb je het "defecte" component ook helemaal doorgemeten?

Fets gaan niet zo snel stuk, misschien is het toch iets anders.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2018, 14:47:59 »
Ik heb de verdachte fet omgewisseld met het goede kanaal (de verwissel truuc) en toen verplaatste het probleem van linker naar rechter kanaal.
Daarmee baseer ik dat de fet waar ik bij de volume knop open draai en er dan minivolts op de uitgangs terminal komen niet helemaal fris is.
Hij is niet stuk maar functioneert niet zoals de rechter fet in in het goede kanaal.

Maar ik ga de goede er ook nog een keer uitsolderen om te kijken of wat het verschil is op de componenten tester.
Ik baal maar jullie hadden wel gelijk.

De orignele heeft ook een stip in het midden dat had deze ook niet terwijl er bij de advertentie stond 100% Original Toshiba.

*

Sterremuur

• 12561
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur

« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2018, 15:45:11 »
Dag Sterremuur, Fijn dat je meehelpt top!

Ik ben nu een beetje terughoudend maar ik zal contact opnemen met de verkoper.

De originelen Zijn K389bl-1b. moet ik er dan ook 2 bestellen om een matched pair te krijgen? of is het gewoon de dc offset opnieuw afregelen na plaatsing?

Super bedankt! mocht er nog iemand zijn die wat heeft liggen laat u horen, Een keer besodemieterd worden is wel genoeg.  80 euro naar de bliksem voor 4 nepsels

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2018, 15:48:57 door E88CC »

*

Opa S.

• 6800
    • Second Life Audio
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2018, 15:51:43 »
NIET doen. Alles uit China, Hong Kong en dat soort landen is verdacht, zeker via eBay. Koop daar niet, want je houdt het circuit op die manier in stand.

Ik zou eerst maar eens kijken of het origineel echt defect is.

Eventueel kan je ook twee TO-92 FETjes paren.

En van mijn leveranciers geeft aan originelen te kunnen leveren, maar ik denk dat zij die ook uit China halen, met de vraag of de bron betrouwbaar genoeg is.
In ieder geval bestelde ik daar ooit een paartje TO-220 FETs, waarvan er n gewoon als transistor mat. Het andere exemplaar werd wel als FET herkend.
Omdat het een gerenommeerde groothandel was kreeg ik onmiddellijk en kosteloos een nieuwe geleverd.

Uiteindelijk ben ik nog niet zeker van de goede werking van die FETs, omdat het kanaal na vervanging gelijk weer opblies. Maar - ondanks dat ik alles wel heel grondig gecontroleerd had - zou dat toch ook nog ergens anders aan gelegen kunnen hebben.
Dat project - een Denon PM-1560 - staat nu apart, totdat ik er weer eens zin in heb...
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

fusion

• 184
    • Audio Page
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2018, 21:42:17 »
Jammer dat het zo loopt, dan zou ik toch maar eens kijken naar die 2sk170 , in elk geval een stuk goedkoper.