Een versterker die je luidsprekers verbrandt!?
« Gepost op: 20 maart 2018, 16:25:02 »
Hallo allemaal,

Zoals sommigen onder jullie wel weten heb ik recent een Luxman L30 gekocht. Blijkbaar zitten alle ervaren reviseurs van vintage audiomateriaal in Nederland maar om verzending, wat toch altijd een risico inhoudt, te vermijden was ik wat aan het rondbellen naar belgische audiowinkels. Nu is er in Brussel een winkeltje met de leuke naam "Le Gramophone". Blijkbaar is de meneer die deze zaak uitbaat een beetje speciaal. Het gebeurt wel eens dat klanten zijn winkel woest en/of ontgoocheld verlaten. Anderzijds zou hij een wandelende encyclopedie zijn als het op vintage audiomateriaal aankomt. Ofwel zijn de mensen die hem bezoeken snel onder de indruk, dat kan natuurlijk ook.

Het blijkt nu dat hij geen herstellingen doet (enkel verkoop) maar hij vroeg wel ge´nteresseerd waarvoor ik belde. Een revisie voor een Luxman L30 dus. Nu zegt hij, in het Frans weliswaar, dat de Luxman L30 een onbetrouwbaar toestel is. Er zou een elektrische stroom door het toestel gaan, naar de luidsprekers waardoor deze gaan carboniseren! Vrij vertaald en ge´nterpreteerd : verbranden dus. Opgelet : bij normaal gebruik. Dus geen clipping. En alleen de L30 zou dit hebben, andere Luxman versterkers niet. Revisie kan tijdelijk helpen maar na een jaar of vijf  begint het gewoon opnieuw.
EDIT : het Franse werkwoord "carboniser" wordt blijkbaar vertaald als "verkolen".

Nu ben ik op het internet op zoek gegaan maar ik vind er nergens iets over. Noch voor de L30, noch voor enige andere versterker. De L30 werd maar een dik jaar geproduceerd dus het zou eventueel kunnen dat er een productiefout in zat die nooit opgelost werd maar ik hecht er toch weinig geloof aan.

Heeft iemand al eens van dit fenomeen gehoord?

Grts,

R.

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 16:39:17 door Easy-R »
Vergelijking is de dief van de vreugde (T. Roosevelt)

Re: Een versterker die je luidsprekers verbrandt!?
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2018, 17:52:01 »
Indien er forse gelijkspanning op de uitgang staat kun je de luidsprekerspoelen in principe verbranden.
De L30 is er eentje van het type dat geen uitgangselco heeft EN geen enkele vorm van beveiliging tegen gelijkspanning op de uitgang.
Dit geldt voor een grote minderheid van de versterkers.

Dus in principe heeft de man min of meer gelijk...

« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2018, 21:03:44 »
Indien er forse gelijkspanning op de uitgang staat kun je de luidsprekerspoelen in principe verbranden.
De L30 is er eentje van het type dat geen uitgangselco heeft EN geen enkele vorm van beveiliging tegen gelijkspanning op de uitgang.
Dit geldt voor een grote minderheid van de versterkers.

Dus in principe heeft de man min of meer gelijk...

Is dat iets wat kan gebeuren of zeker gaat gebeuren? Of misschien?
Vergelijking is de dief van de vreugde (T. Roosevelt)

*

Opa S.

• 6800
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2018, 21:24:14 »
Meestal zie (liever gezegd, hoor) je dat wel aankomen.

Af en toe geknetter in de luidspreker is een voorbode.

Maar inderdaad, het zou kunnen, al acht ik de kans - zeker na een goede revisie - zeer klein.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

kanniks

• 3357
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2018, 22:33:47 »
Ik zou de instelpots voor de ruststroom en offset vervangen door betere exemplaren of in ieder geval onderwerpen aan een grondige inspectie. En het voedingsgedeelte moet natuurlijk ook goed worden nagelopen.

*

minplus

• 7425
  • relax, don't do it
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2018, 23:27:01 »
Gewoon naar Opa Slijmzak brengen voor controle.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right