5.1 met toslink
« Gepost op: 20 maart 2018, 18:59:53 »
Goedenavond allemaal,

Ik heb hier tijdelijk een Sony SB930 te leen staan. Deze zit op een LG 43UM610V aangesloten d.m.v. een Toslink. Echter, ik krijg er geen goed 5.1 geluid uit. Via diverse filmpjes van youtube om het geluid te testen wordt het rear geluid doorgestuurd naar de voorste speakers. Echter, wanneer ik geluid afspeel via Netflix hoor ik wel iets van geluid over de rear speakers, maar dat is zo minimaal dat het geen effect heeft.

Wellicht verkeerde instellingen of het functioneert niet goed via Toslink, maar ik zou even niet weten waar het aan ligt. Iemand toevallig een idee?

Re: 5.1 met toslink
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2018, 22:51:22 »
Wat is de bron? Een app op de TV? Iets externs?
... When in troubles, when in doubts, run in circles, scream and shout...

*

Heintje

• 1441
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2018, 23:04:04 »
Het is al even geleden, maar het kan wel als je nog een surround receiver hebt.

Er zit maar één ding op: sluit op de TV via een HDMI-kabel (tijdelijk?) een DVD-speler aan waarin je een DVD afspeelt met surround geluid erop.
Op dat moment krijgt de TV een surround geluid aangeboden, wat er dan ook via Toslink weer uit moet komen naar je receiver.
Maar dat is afhankelijk van de output-instellingen van je TV: dat moet op een formaat staan wat 5.1 kan overbrengen ("PCM"?)
Daarna zet je op de receiver handmatig de instelling op de "surroundweergave modus" die bij de bron (DTS, Dolby surround etc.) past.

Maar waarom gebruik je Toslink?
Véél beter is om alles via goede HDMI-kabels te verbinden (wel de TV op de receiver op de ARC-aansluiting aansluiten!!) en op alle apparaten de communication link aan te zetten: dat werkt met een beetje geluk prima en na enig instellen, automatisch.

ARC = Audio Return Channel.

« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2018, 00:44:20 »
Sleutelwoord: beetje geluk  :)

Ik heb nooit meer dan 2.0 over ARC kunnen krijgen, met verschillende TV's, versterkers, bronnen, kabels, noem maar op, en alleen maar ellende met CEC gehad, ik zet ze dus allebei uit.

Misschien gewoon pech (niet alle combo's werken, en veel TV's doen alleen maar 2.0), dus het zou absoluut kunnen dat het voor anderen wel werkt...

Ik was een week of twee a drie geleden er zelf ook mee aan het prutsen. Meer info (in het nederlands) hier: https://ninelizardsblog.blogspot.nl/2018/04/waarom-hdmi-nog-steeds-zuigt-dutch.html
... When in troubles, when in doubts, run in circles, scream and shout...