Krijg Elektrostaten niet aan de praat
« Gepost op: 23 maart 2018, 13:01:23 »
Context:
Ik ben 8 jaar geleden begonnen met het zelf bouwen van 2 paar electrostaatluidsprekers onder supervisie van iemand die dat vaker had gedaan.
Daarnaast een buizenversterker gekocht.
Door omstandigheden is het project jaren op zolder blijven liggen maar heb ik het een paar maanden geleden weer opgepakt.

Probleem:
Ik krijg ze echter niet aan de praat, heb alles gemeten wat er te meten valt, alle mogelijk oorzaken die ik zou kunnen bedenken nagegaan en verholpen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ze klinken zacht en kraken enorm.
Onlangs de versterker na laten kijken maar daar mankeert niets aan.

Ik ben intussen helemaal gedemotiveerd en heb het even helemaal gehad met die dingen.
Toch wil ik het niet opgeven en maar gewoon een paar goede dynamische speakers kopen, al was het alleen al omdat ik dat al dat werk voor niets zou hebben gedaan.

Vraag:
Ik ben echter nu wel zo ver dat ik niet meer geloof dat ik het zelf op ga lossen en vroeg mij af of er ook een mogelijkheid bestaat ze naar een deskundige toe te brengen die er eens naar zou willen kijken (Of iemand die er eens een blik op zou willen werpen als hij/ zij toevallig in de buurt is).
(Want ik geloof dat er geen audiozaken bestaan die verstand hebben van Elektrostaten laat staan die zouden kunnen repareren ??)

Ik woon in het Noorden van het Land vlak bij Groningen.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 15:32:54 door BasBas »

*

richard

• 3811
Re: Krijg Elektrostaten niet aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2018, 22:10:19 »
Misschien heb je hier wat aan: http://esl.hifi.nl/index.htm

Daar kun je ook het boek van Fikier downloaden, misschien kun je aan de hand daarvan tot een oplossing komen.
Citaat
Ze klinken zacht en kraken enorm.
De geleiding van de coating wel voldoende? en zijn de vellen voldoende strak gespannen?
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 23:20:40 door richard »
Genoeg is beter.

*

Birdy

• 109
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2018, 22:21:00 »
Ik heb in het verleden elektrostaten gebouwd en als je plaat statoren gebruikt (b.v. geperforeerde plaatstaal) dan is het belangrijk dat de laklaag overal even dik genoeg. Als er ergens onvoldoende isolatie is springt de hoogspanning over en krijg je een hoop geknetter en gekraak en tevens verlies waardoor je een stuk minder geluid krijgt! Ik heb ook met draad statoren gewerkt wat veel beter werkt omdat je dan beter kan segmenteren (filteren) met weerstanden en de hoog / laag verhouding en spreiding vooral kan beinvloeden door een kleine strook voor het hoog te gebruiken. Mijn bedoeling was om een cirkelvormige draad stator te bouwen met segmentering zodat je een punt bron zou krijgen, het is er helaas niet van gekomen.. maar blijft een leuk plan ;-) Was gebaseerd op de Quad ESL maar dan met draad statoren waardoor je makkelijker de segment grote kan bepalen! Blijft mooi spul maar met veel beperkingen...ik miste ook het kernachtige geluid van een goede dynamische luidspreker.. waardoor ik mijn goede oude Dynaudio D54 weer in gebruik heb genomen.     

mvg Ronald

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2018, 23:45:59 door Birdy »
Groeten Ronald

Dynaudio D54 - Visaton RHT12S - Vifa 21WP250 
Toshiba sb620 - Hifime 9018 DAC - laptop

« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2018, 12:59:25 »
Dank voor de beide reactie tot nut toe !

Helaas ben ik echter nog niet verder kunnen komen.

Ik heb mijn vraag gemaild naar de ESL club waarvan ik het bestaan niet kende maar waarvan ik mij afvraag of die nog wel bestaat want ik heb geen enkele reactie ontvangen. Zelfs geen bericht e van ontvangst. 

Daarom een nieuwe poging voor het geval het per ongeluk ergens in een spam box terecht is gekomen of anderszins aan de aandacht is ontsnapt.

Dit keer heb ik even een kort geluidsbestandje als bijlage toegevoegd waarom het krakende geluid te horen is met de vraag of iemand mij kan zeggen in welke richting ik het probleem dan zou moeten zoeken.

Ofwel in de richting an de hoogspanningsunit en de spanning op de folie ofwel in de richting van de stemup audiotrafo en dus de aansturing vanuit de versterker.

(Overigens is de versterker helemaal nagekeken en in rode bevonden).

Hopelijk ziet iemand mijn berichtje, zou ik wellicht een berichtje van ontvangst kunnen ontvangen met zo mogelijk een tip of suggestie zodat ik weer verder kan want op dit moment zit ik vast.

Bij voorbaat dank,

Groet,

Bas

Zie bijlage (Geluidsbestandje)

(Weet niet zeker hoe een bijlage mee te sturen en dus of dat wel gelukt is. Anders misschien even per mail ??)