*

A3S

• *
  • 5
Hoe volume regelen bij streamen met HRT music streamer III?
« Gepost op: 24 maart 2018, 18:08:07 »
Zojuist een HRT music streamer III gekocht. Heb de ingang ervan aangesloten op laptop waarop de software van Tidal onder Windows draait, en heb de uitgang verbonden met de AUX-ingang van de versterker.

Ik heb nu drie knoppen voor het geluidsvolume: de fysieke op de versterker, de digitale knop/schuifregelaar voor audiovolume in Windows en de digtale knop/schuifregelaar in de Tidal software.

Is er een beste manier om deze knoppen in combinatie te gebruiken? Ook beide digitale knoppen werken direct door in het fysieke volume. Ik kan gaan experimenteren. Maar valt er ook op basis van bestaande inzichten iets over te zeggen. Hoe goed of juist niet is bijvoorbeeld de keuze om beide digitale knoppen op maximaal te zetten?

*

Dynky

• 540
  • be surprised, time after time
Re: Hoe volume regelen bij streamen met HRT music streamer III?
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2018, 18:26:55 »
als je voor maximaal gebruiksgemak gaat dan regel je het idd digitaal, want dan kan je dat vanop je tablet/phone doen waarop je ook de muziekjes selecteert en hoef je dus niet ook nog eens naar de amp en/of z'n afzonderlijke remote te grijpen.
zuiver technisch zou het beter zijn de digitale (lees software) volumes op maximaal te zetten en je volume op de amp te regelen, maar ik hoor iig geen verschil...en kies dus voor het gemak  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

A3S

• *
  • 5
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 23:51:32 »
Dankje. Dus digitaal maximaal (maximale resolutie, hoewel ik niet weet of dat de juiste term is in audioland, ben wat dat betreft relatief leek), en met luisteren in de gaten houden dat dat niet zoveel wordt dat het toch negatief werkt. Ik veronderstel dat er in ieder geval geen overload mag ontstaan vanuit de DAC op de AUX-ingang, voor zover dat al mogelijk is bij de gebruikelijke dimensionering van de uitgang van een DAC en de AUX-ingang van een versterker.

« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2018, 10:23:00 »
In principe verlies je resolutie door digitale volume control te gebruiken
Gesimplificeerd, je hebt 16 bit, je wil op half volume dus je houd er 8 over.
Praktisch gesproken, de HRT is 24 bit, je speelt een 16 bits opname af dus kun je 8 bits *6 = 48 dB verzwakken voordat resolutie verlies optreed.
Dat is ook wat theoretisch omdat geen enkele DAC de volle 24 bits kan oplossen.

Met analoog volume knijpt je zowel het signaal als de ruis. De SNR blijft dus contant
Bij digitaal knijp je alleen het signaal m.a.w. hoe lager het volume, hoe slechter de SNR
Bij een goede dac  ligt die Noise vaak zeer laag.

Het is altijd leuk om het gewoon eens uit te proberen.
Digitaal op vol en dan analoog een stevig signaal instellen.
Dan ga je digitaal knijpen en gelijk analoog opschroeven opdat het even luid klinkt.
Kijk maar eens of je ergens een duidelijke verslechtering gaat horen.
Ik verwacht dat je digital echt grof moet knijpen voordat het hoorbaar wordt.

Als vuistregel adviseer ik om analoog net een streepje harder te zetten dan je prettig vind
Gebruik de digitale kant voor de fijnregeling.

Zoals je zelf al aangaf, het is denkbaar dat je de versterker overstuurd.
Gezien http://www.hirestech.com/product/?pid=1225#prods is de full scale ouput 2.25 V en dat is m.i. wat aan de hete kant.
Dat zou zich kunnen vertalen in een hoorbare vervorming.

*

a.b.

• 8962
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2018, 15:13:35 »
Digitaal staat volume bij mij bij alle streamers die ik heb gehad op 100% (vast).
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin