*

A3S

• *
  • 5
Musical Fidelity A1-X repareren of vervangen?
« Gepost op: 27 maart 2018, 00:08:57 »
Heb zo'n 25 jaar geleden een toen al tweedehands Musical Fidelity A1-X-versterker gekocht (bij Multifoon) plus 2 Impulse 54-speakers (transmissielijn). De MF-A1X-versterker deed raar en dat is gezien ervaringen elders met deze gewoon heet wordende versterker niet vreemd. Daarom voorlopig uit mijn installatie gehaald.

Ik sta nu voor de vraag: reparatie/revisie of een serieuze nieuwe versterker kopen, bijvoorbeeld omdat de techniek zich inmiddels zo heeft ontwikkeld dat betaalbaar nieuw beter kan zijn dan een gerepareerde MF-A1-X (Rega-Elex-R misschien?).
Wie heeft inzichten of zelfs ervaringen met dit soort problematiek?

Adrie

*

Opa S.

• 7175
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: Musical Fidelity A1-X repareren of vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2018, 08:26:41 »
Naar mijn bescheiden mening zou een revisie een prima oplossing kunnen zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met Musical Fidelity (wel met Cyrus, Sugden en Naim en het lijkt me wel leuk om dit merk ook een keer te doen), maar als ik zo snel even kijk naar de info die er op het net te vinden is moet het goed te doen zijn.

Van de prijzen van nieuw ben ik niet echt op de hoogte, ik werk echt alleen aan vintage, maar ik denk dat je met een revisie niet slechter uit bent, zeker niet als je voor nieuw "high end" zou gaan.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

jopie

• 3641
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2018, 11:57:21 »
erg mooie versterkers de xa 1 en xa 2.

*

richard

• 3805
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2018, 19:06:01 »
Ik meen dat de manier hoe ze waren ontworpen niet bepaald slim was, met elco's tussen heet wordende koelelementen. Het ontwerp was wel vrij simpel.
Wel hadden deze versterkers destijds een goede naam m.b.t. de geluidskwaliteit.
Genoeg is beter.

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2018, 19:25:15 »
Adrie, neem eens contact op met Opa S, hij zal haar met veel liefde en toewijding reviseren. De versterker is het zeker waard.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

richard

• 3805
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2018, 20:42:12 »
Adrie, neem eens contact op met Opa S, hij zal haar met veel liefde en toewijding reviseren. De versterker is het zeker waard.
n met een beetje geluk krijg je een mooi fotoverslag van de restauratie op dit forum.
Genoeg is beter.

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2018, 20:57:50 »
n kan die er weer minstens 25 jaar tegen :)

Nee maar serieus, wat zou je daar nou voor in de plek moeten kopen goedkoper dan de revisie kosten?

« Laatst bewerkt op: 27 maart 2018, 21:06:34 door Roots »
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2018, 23:18:10 »
Ik heb toevallig op dit moment ook een A1 onder handen.
Een kennis van mij heeft een wat zwaarder uitgevoerd exemplaar met 4 eindtransistoren per kanaal.
Daarop heeft hij eens voor de gein in een pannetje een ei gebakken.
Ze worden dus echt ontzettend heet en dat is voor de componenten zwaar.
Het grote probleem zit hem in de verkrijgbaarheid van de eindtransistoren.
Daarin zitten complementaire paren van de 2N3055 en de 2N2955.
Van de eerste heb ik vele tientallen liggen, de laatste is zeer slecht tot niet meer leverbaar.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2018, 23:48:34 »
Ik heb eens gelezen dat de voetjes aan het meubel vast gesmolten waren ^-^
Wel een goede zaak is volgens mij als je de kap eraf neemt, de kap en het koelprofiel weer van genoeg hittegeleidende pasta voorziet....

*

A3S

• *
  • 5
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2018, 20:10:02 »
Inmiddels hoor ik (hier en daar mondeling vragend) ook zelf kanttekeningen bij het repareren van een MF A1-X.
Daardoor is de tussenstand het volgende beeld:
- plus: een reparatie kan tegen beperkte kosten weer een goede en voorlopig bruikbare versterker opleveren;
- min: een reparatie kan lastig zijn, zoals hier ook al gemeld, soms ontstaan door het vervangen van onderdelen weer nieuwe problemen en het resultaat is niet altijd identiek aan het origineel;
- min: de techniek van versterkers is in 25 jaar flink vooruitgegaan. Voor minder hoge bedragen dan 25 jaar geleden zijn versterkers te koop die beter zijn dan wat de MF A1-X is/was.

Kortom, ik ben er nog niet uit. Ga daarom nog even door met rondkijken en -praten en luisteren naar meningen.
En waarschijnlijk ga ik ook luisteren naar nieuwe versterkers, bijvoorbeeld naar de voor mij betaalbare Rega Elex-R: https://www.whathifi.com/rega/elex-r/review, en te koop bij diverse op audiofiele apparatuur gerichte winkels in Nederland.

Adrie
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 20:14:03 door A3S »

*

richard

• 3805
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2018, 21:08:09 »
...
- min: de techniek van versterkers is in 25 jaar flink vooruitgegaan. Voor minder hoge bedragen dan 25 jaar geleden zijn versterkers te koop die beter zijn dan wat de MF A1-X is/was.
....
Niet helemaal me eens. Verbeteringen die worden doorgevoerd hebben meestal betrekking op de winstmarge.
Tegenwoordig wordt elektronica ook ontworpen met een bewust gekozen beperkte levensduur. Als ze het goed doen gaat de boel kapot, net na het verlopen van de economische levensduur.
Genoeg is beter.

*

minplus

• 7664
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2018, 21:27:10 »
Los van het feit dat 130 voor een reparatie of 1300 voor een nieuwe ook nog iets uitmaakt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 7175
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2018, 22:14:48 »
Een revisie is wel een slagje duurder en eigenlijk moet je dat wel doen om 't weer een keer 25 jaar te laten spelen. Maar geen 1300 Euro.

Ik denk overigens niet dat die "planned obsolescence" door alle fabrikanten wordt toegepast, de kleinere wat meer high-end achtige merken hebben daar niet zo'n belang bij, juist meer degenen die standaard consumentenspul maken.

Of dat nu ook echt zo handig is... 't werkt wel op de korte termijn, maar we zijn natuurlijk met z'n allen niet achterlijk. Tenminste, ik ga er toch maar van uit dat er tegenwoordig heel wat minder mensen warm zullen lopen voor iets van Harman Kardon.

En dan kunnen ze wel weer een nieuw merk lanceren, maar dat is ook niet gratis.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

richard

• 3805
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2018, 22:58:16 »
...Of dat nu ook echt zo handig is... 't werkt wel op de korte termijn, maar we zijn natuurlijk met z'n allen niet achterlijk. Tenminste, ik ga er toch maar van uit dat er tegenwoordig heel wat minder mensen warm zullen lopen voor iets van Harman Kardon.
Met z'n allen hebben we maar een gemiddelde intelligentie. Als de verkoper van Harman maar net wat slimmer is.

Wat betreft de zogenaamde kwaliteitsmerken, de oprichters daarvan hopen ook dat ze eens kunnen verkopen aan een grote investeerder die de dan gevestigde naam zo veel mogelijk gaat uitmelken. Harman als mooi voorbeeld. Maar ook zo'n merk dat edelkitsch voorziet van groene ledjes onder de buizen.

Zijn er natuurlijk ook echte liefhebbers, zelfs die het wat langer volhouden. Die grillplaat is bij mijn weten in ieder geval van een generatie bedoeld om liefhebbers te plezieren.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 23:25:43 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 22:14:57 »
...
....
Niet helemaal me eens. Verbeteringen die worden doorgevoerd hebben meestal betrekking op de winstmarge.
Tegenwoordig wordt elektronica ook ontworpen met een bewust gekozen beperkte levensduur. Als ze het goed doen gaat de boel kapot, net na het verlopen van de economische levensduur.

Ik wil niet als een deugmens praten ofzo maar een MF A1 (het tosti ijzer) is een milieudelict aan een een stekker. Er zijn hele goede alternatieven die een stuk gunstiger zijn voor deze planeet en voor je portemonnee. En nee, een MF A1 is geen bijzonder exotisch toestel, bij aankoop 30 jaar geleden niet en nog niet.