*

d'Oh!

• 3637
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
Misschien een leuke topic. We kunnen hier met z'n allen wel dure en in allerlei testen als goed beoordeelde speakers bespreken... Maar misschien is ook eens leuk om ons af te vragen of er mensen zijn die wel eens speakers naar huis hebben gesleept waar ze nix van verwachten, bijv. omdat ze bij een all-in set hoorden, maar die aangenaam verrasten?

Ik had het een keer met een stel Sony speakers, waarvan de fraaie goudgele woofers meteen in het oog sprongen (kevlar?), maar die ook een uitermate aangenaam geluid lieten horen. Ik zal kijken of ik het type nog kan vinden. Heb ze wel gegeven aan iemand die ze goed kon gebruiken.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

*

dimitri

• 1271
  • dd t vek punk!
Re: Zijn er speakers die je verwachtingen (verre) te boven gingen/gaan?
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2018, 14:33:07 »
Uit de tijd dat ik nog een Dynaco versterker had en er op audiokarma veel fans van de A25 aanwezig waren, heb ik deze luidsprekers een keer goedkoop op de kop getikt.  Ze bevielen best voor de korte tijd dat ik ze heb 'getest'. 
Ik geloof dat ze de laatste jaren iets duurder worden aangeboden op MP (maar niet tot nauwelijks verkocht lijkt het), maar kunnen nog voor een paar tientjes gevonden worden.
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

jpio

• 4393
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2018, 14:33:46 »
Voor mij waren dat de Magnepan Planars.
Begonnen, na de kennismaking, met de smga's en via de mg12 naar de mg15se.
De nodige dure speakers gehoord en beluisterd en die waren zeker niet mis en wellicht zelfs beter doch het totale plaatje van de Planars maakt toch dat deze zijn gebleven :)

Aanvulling: na verschillende compacte speakers gehad te hebben bevallen de aangepaste Alesis mk2 speakers (passief) ook erg goed.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 17:53:05 door jpio »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Frits

• 427
  • HiFi is emotie
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2018, 14:53:46 »
Heb ik met een paartje oude Hepta Gem uitgevoerd in wit. Via MP voor een zacht prijsje gekocht voor gebruik in de keuken. Kleine stevig gebouwde (gewicht!) speaker, opgezet als een volwaardige 3 weg basreflex. Verrassend goed geluid. Veel plezier van.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

Heintje

• 1513
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2018, 16:57:16 »
Niet om de hele discussie over Bose weer aan te gaan: mijn gereviseerde Bose 601's.

Ze zagen er uit als niet-te-redden toen ik ze (daarom gratis) kreeg, maar na enig testen bleken alle 8 midtweeters in orde te zijn, dus werd het herstellen (nieuwe surrounds en ontstoffen) van de 4 midwoofers ook rendabel. De binnenzijde was als nieuw: alle aansluitingen waren ge-wirewrapped en als nieuw. Alleen de vermogensweerstanden moesten opnieuw worden vastgelijmd aan de kast (om ze mechanisch op de plek te houden). Ze zien er nu na 30 jaar nog heel goed uit, alleen met enkele verkleuringen in de frontdoeken.
De klank is prima: alles zit er wel in en ze geven in mijn woonkamer mr en betere sub-bas dan mijn subwoofer.
Ook bij de audioclub tijdens de filmavond vielen ze 100 % mee en vulden ze de zaal met prima geluid.
Daarom: een flinke meevaller, ik ben er dagelijks blij mee!

*

minplus

• 7928
  • relax, don't do it
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2018, 21:01:48 »
JMR duo.
Voor weinig gekocht bij een kringloop. Ik kende JMR toen nog niet maar had een goed gevoel. De man bij de kassa zei "Zo, de Franse JBL's."
Thuis even aangesloten om een minuutje te horen of ze functioneerden en vervolgens vele uren blijven luisteren. Ze waren zo briljant dat ik me afvroeg waarom ik 50 x zoveel voor m'n JBL 250TI had betaald en ze ging vergelijken. Gelukkig bleken die toch nog een stuk mooier, maar ik ben wel een JMR-fan geworden.
Ik heb ze aan een dochter gegeven die een paar maanden geleden een paar leuke Sony boxen kreeg om te proberen en na het beluisteren daarvan zei: "Ik realiseer me nu pas echt hoe ongelooflijk mooi die JMR's zijn."
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

groovy.

• 11612
  • Old school audio.
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2018, 21:25:39 »
De gereviseerde Elipson 1401 die mij e125 kosten
Kleine luidsprekers die voor het formaat volwassen klinken.
Het was een tip van Jerry die bij dezelfde verkoper de 1404 gekocht had,ook al gereviseerd.
Een groot systeem met mooie units en twee woofers onder in de kast die een stevig en strak laag laten horen.
Later kocht ik alweer van dezelfde verkoper de Elipson 1704,die klinken ook heerlijk.
Maar toen ik kreeg ik de kans om de 1404 te kopen die ondertussen bij forumgenoot Oud is Leuk stonden.
Jerry heeft daar het filter van gereviseerd met betere onderdelen.
Deze vind ik erg mooi klinken.
Ik ben dus wel liefhebber geworden van dit merk dat eigenlijk heel betaalbaar is.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

hrcc

• 652
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2018, 18:38:21 »
Ik knutselde een Tabaq kastje en bijbehorend filter in elkaar met een jvc breedbandertje erin (ipv de tangband).
Menig smalend mondje viel open na beluistering  :D, ook de mijne trouwens .
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

J.B.L

• 3699
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2018, 19:50:23 »
Yamaha NS1000M, zeker weten...
Verder, hmm....denk de monitortjes uit de Yamaha Pianocraft serie. Prima geluid voor een schijntje.
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Opus | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

*

suffeteun

• 14240
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2018, 20:56:24 »
Een set Castle Richmond monitors.Onwaarschijnlijk voor het geld wat ik ervoor betaald had.Geluid kwam echt heel mooi los van de speakers.Kon echt spreken van de grote verdwijntruc. ::)

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2018, 21:12:18 »
Het mooiste wat ik ooit gehoord heb was een setje Ensemble PA1 reference. Niet om hun bas geweld, maar om hun full bodied 3D presentatie. Alsof het geluid met een laser geprojecteerd werd..Je kon gewoon om het geluid heen lopen ook, heel bijzonder!
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2018, 21:32:12 »
De speakers die bij mijn Pioneer X-HM11 mini-setje van 120,- horen  ;D. Dit setje gebruik ik in mijn slaapkamer en uit die flutboxjes komt me toch een prettig klinkend geluid,  ongelooflijk  :o. Het zijn kleine kastjes met dunne wandjes,  er zitten tweetertjes in (volgens de specs en zichtbaar door de basreflexpoort achterop)  maar met mijn oor voor de box kan ik geen hoge hoge tonen op die plaats waarnemen (zoals wel bij al mijn andere veel duurdere speakers)  ::) en de woofertjes/filters??? kunnen bij zo'n goedkoop setje natuurlijk ook niet veel zijn.  Vandaar dan ook mijn verbazing over het geluid dat deze boxjes produceren.  Ze geven een heel prettig,  volwassen en evenwichtig geluid.
Philips o.a. DFA888, FA880, FT980, FT880, CD850, FC870, AF677, GA212, AH280, FB563, RH532 (MFB) - Yamaha Home-Cinema - Mission o.a. M72, M70 - Wharfedale Diamond 8.3 - Mordaunt Short Avant 906 - Dual 503 - en nog (heel) wat meer...

*

geerd

• 5484
  • scheun ja
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2018, 22:58:49 »
b&w dm 110  je verwacht van dit merk niets dan veel laag en vermoeiend beeld , en dan zijn deze een van de weinige die daar niet zoveel last van hebben , en best om aan te horen zijn en goedkoop ook nog
les is more

*

Not Tubeless

• 2947
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #13 Gepost op: 9 april 2018, 11:55:13 »
B&W DM2A.

Dat zulke afzichtelijk lelijke n oude kasten zo'n fraai stukkie muziek kunnen weergeven! En met een rete strak laag. Heerlijk! Ooit aangeschaft vanwege de lovende teksten op het internet, dus de verwachtingen waren hoog gespannen, maar ohw, wat ging dat fijn!
If it got no swing, it ain't my thing...

*

Opa S.

• 7317
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #14 Gepost op: 9 april 2018, 17:08:07 »
Voor mij geldt dat dus voor de luidsprekers waar ik al jaren met plezier naar luister, een setje Technics SB-R4.

Veel van de betere luidsprekers excelleren op een bepaald punt, deze Technics luidsprekers zijn erg goede allrounders.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/