Welke EL34 upgrade?
« Gepost op: 28 maart 2018, 20:41:35 »
Zoals sommigen misschien wel gezien hebben, speel ik met een Triode25 van Unison Research.

Er zitten nu Tung Sol buizen in, 1x ECC82 2x ECC83 en 4x EL34. Prima spul en doen erg goed hun taak.

De EL34 wil ik vervangen, en voor de ECC buisjes kan ik voldoende lenen bij een kennis.

Is er iemand bekend met de Electro Harmonix Big Bottle? Dat is een 6CA7 buis. Die schijnt het bijzonder fraai te doen in mijn versterker.

Andere tips lees ik ook graag :)
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2018, 18:01:23 door ArjanR1 »
Unison Research - Auralic - North Star Design - Oppo - Focal - Vibex - audioquest

*

Buell

• 649
Re: Welke EL34 upgrade?
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2018, 16:54:37 »

Ik had goede ervaringen met JJ EL34-II

De nieuwe JJ EL34-II is de buis die het gat vult tussen de traditionele JJ EL34 en de meer strak en agressievere JJ E34L. De JJ EL34-II heeft meer laag en mid-laag dan de JJ EL34 en zonder in te leveren op het upper-mid en het hoog.

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2018, 20:29:46 »
Bedankt voor de info!

Dat buisje is ook nog eens erg goedkoop, iets meer dan 15,- per stuk.
Unison Research - Auralic - North Star Design - Oppo - Focal - Vibex - audioquest

*

Buell

• 649
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2018, 21:28:26 »
Klopt, je loopt weinig risico.

Ik heb ook de standaard  EL34 gehad van JJ en Electro Harmonix. Mijn PrimaLuna kon ook spelen met KT88, had de Genalex GolLions, maar het langste heb ik gespeeld met de JJEL34 II.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2018, 14:50:03 »
Ik was niet zo gecharmeerd van de JJ's  (oude type) en heb ze vervangen voor een nos setje Philips el34 wat veel beter bevalt. Kost wel iets meer   :-\
Ik dacht dat de KT77 ook een goede vervanger is voor de EL34, maar daar kan iemand anders vast meer over vertellen.

« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2018, 15:43:45 »
De KT77 en de 6CA7 kan ook.
Voor de 6 tientjes die ze alle 4 kosten durf ik wel een gokje te wagen.

Ook wil ik graag de Big Bottles proberen, maar die zijn weer duurder.

« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2018, 18:31:41 »
Ik had gisteren een nieuw besteld buisje (12au7) binnen gekregen, voor in mijn DAC.

Die heb ik er net in gezet, en wauw! Ik heb ze ook direct voor mijn versterker besteld  ;D

Ik wacht even af hoe dit uit gaat pakken, en dan ga ik daarna verder met de eindbuizen.

« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2018, 19:48:53 »
Zijn je oude buizen op dan ?
En wat heb je er nu in gezet ?

« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2018, 22:17:13 »
Nee, de versterker is nieuw.
Maar het is altijd leuk om actief met het spul bezig te zijn.

En het is fijn om wat buizen achter de hand te hebben, mocht er een kapot gaan.

« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2018, 23:03:13 »
Wat buizen achter de hand hebben is altijd goed natuurlijk.
Het actief bezig zijn en zoekende naar verbeteringen ben ik mee gestopt, ik heb de rust gevonden  ;)
Vooral met het zoeken naar de "juiste" buis kun je jezelf helemaal in kwijt raken.

Maar ik ben wel benieuwd wat je keuze gaat worden en hoe het bevallen gaat.

« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2018, 15:41:02 »
Ik ga niet heel veel verschillende buizen proberen.

De voorpret is misschien wel het leukste van de hobby  ;) Volgende week komen de nieuwe buisjes binnen, en ik denk dat ik volgende maand (als ik zo lang kan wachten) de andere eindbuizen bestel.

Het voordeel is wel, het speelt al goed. Ik hoef dus niet met een slechte buis oid te starten.

« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2018, 15:46:03 »
Het voordeel is wel, het speelt al goed. Ik hoef dus niet met een slechte buis oid te starten.

Maar je weet nooit of het beter kan met andere buizen  ;) en voor je het weet zit je er ander condensators in te solderen  :o

« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2018, 15:55:02 »
Gelukkig kan ik dat niet, heb totaal geen verstand van elektronica  ;D

Wel lijkt het mij erg mooi om ooit eens een eigen buizenbak te bouwen. Misschien ooit eens bij Menno van der Veen aankloppen  :angel:

« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2018, 16:02:34 »
Eigen buizenbak bouwen ben ik ooit eens aan begonnen en daar kreeg ik zo'n geweldige opsodemieter van dat ik dat nooit meer doe !!
Maar ik had in ieder geval de voeding klaar en wist ook meteen hoe dat voelde.
Verder dan onderdelen uitwisselen kom ik nu ook niet meer hoor.

« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2018, 19:35:27 »
De levering van de buizen liet even op zich wachten. Gisteren werden ze dan eindelijk bezorgd.

Vandaag tijd om ze te monteren, en vol verwachting zette ik de versterker weer aan.

De teleurstelling was groot  :-\

Ik weet dat een buisje even nodig heeft, maar de gain was erg laag en qua sound was het ook niet wat. De dynamische pieken klonken overstuurd.

Heb de Tonefactory een bericht gestuurd of ik de bestelling kan annuleren. Andere eindbuizen vind ik ook prima, ben benieuwd naar hoe ze het willen oplossen  :)