Sony ps x800 probleem
« Gepost op: 1 april 2018, 14:36:30 »
Dag allemaal,

Nu net nieuw bij audiofreaks met een vraag.

Ik heb een tweede sony ps x800 met een probleem. Bij het opstarten loopt  de arm helemaal naar het einde van de plaat en blijft daar boven hangen. Daarna druk ik op stop en loopt hij weer terug naar de startpositie. De Sony herkent wel of er wel of geen plaat op de mat ligt, dus deze sensor werkt wel. Is dit probleem makkelijk te repareren of kan iemand hem voor mij repareren? Handmatig spelen lukt wel alleen slaat hij aan het einde niet af.

Groet, Menno

*

Wim72

• 1585
Re: Sony ps x800 probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2018, 09:25:59 »
Is het een automaat... Iets met dwarscompensatie mischien?

*

geerd

• 5410
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2018, 09:44:24 »
zal wel posietie herkenning zijn van de arm , wordt geloof is met led geregeld is deze stuk of versleten herkent hij de juiste plek niet en loopt naar het eindpunt .
les is more

*

kanniks

• 3360
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2018, 10:18:45 »
Dit symptoom wijst richting een probleem met de horizontale armhoek bepaling (arm blijft naar links lopen) plus een probleem met het zero balance/naalddruk systeem (de arm gaat niet naar beneden). Er zitten spoeltjes en magneten in de arm die zowel de horizontale als verticale positie van de arm detecteren en sturen. Geef je de headshell van de biotracer arm een klein duwtje naar links (of rechts) dan detecteert deze dat er een fouthoek ontstaan is en beweegt de arm zo dat de fouthoek opgeheven wordt. Als de instellingen verlopen zijn dan denkt de arm dat ie niet recht staat en blijft hij proberen zijn positie te corrigeren. Gevolg is dat de arm niet stil hangt maar over de rail blijft lopen. Gebeurt trouwens ook als je draaitafel te scheef staat en de fouthoekdetectie te gevoelig staat afgesteld.

Waar je wel met zekerheid vanuit kunt gaan: er zullen meer zaken niet meer optimaal zijn: een PS-X800 heeft zeer veel afstelpunten voor de complexe biotracer arm. Nu zo'n ding 35 jaar oud is moet ie altijd weer opnieuw nagelopen worden, de instellingen zijn gewoon niet meer conform specificatie door verloop van de componenten. Naast de fouthoek niet in de laatste plaats de motion feedback en niet te vergeten het naaldruk / zero balance systeem. Als jouw arm niet naar beneden gaat kan je er vanuit gaan dat de zero balance / naalddruk bepaling ook niet goed werkt. Dat verbaast me niet: bij een sinds aankoop niet meer nagelopen PS-X800 zit de naalddruk meestal niet eens in de buurt van de aangegeven waarde. De voeding mag zeker ook een check-up hebben, met name de elco's. Om nog maar te zwijgen over een mogelijke rotte soldeerverbinding die voor onvoorspelbaar gedrag zorgt, een slecht contact van een van de vele connectoren en een eventueel draadbreukje in een van de tig dunne draadjes die naar de biotracer arm lopen....

Maar ook als bedrading en soldeerverbindingen in orde zijn: het afstelwerk is een nauwkeurig klusje dat niet zomaar even gedaan is, er zijn wel een stuk of 30 afstelpunten. Ervaring is gewenst.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2018, 10:37:29 door kanniks »

*

geerd

• 5410
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2018, 11:33:52 »
hihi ja nu zie ik he is de biotracer vergeet mijn bijdragen maar en ondanks dat ik regelmatig aan spelers werk mag deze mijn deurtje voorbij .
de ervaring met zoo een was nu niet dusdanig dat ik het graag herhaal , begin er dan ook niet zelf aan ding is erg lastig te herstellen en afregelen is zelfs met schema erg lastig .
veel rote soldeer verbindingen , dat weet is nog wel van die enen die ik open heb gehad , en c tjes rot dus veel plezier ermee hoor graag of je deze weer aan de gang krijgt
les is more

*

kanniks

• 3360
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2018, 12:24:00 »
Vertel mij wat :'(, ik heb er een paar onder handen genomen.

De soldeerverbindingen vielen bij die exemplaren nog wel mee en verbazingwekkend genoeg de elco's in de voeding ook ondanks de weinige ademruimte die ze hebben. Maar ik heb me bij eentje dus echt een ongeluk gezocht naar een probleem waarom de naalddruk instelling niet goed functioneerde. Uiteindelijk bleek het een combinatie van 3 zaken: 1 van die kleine koleredraadjes naar de arm had een breukje, en helaas zat die helemaal boven *in* de arm. Vraag me niet hoe... Daarbij kwam nog dat van 1 connector een pinnetje uit de printplaat gedrukt was, kan gebeuren als zo'n connector weer vastgedrukt wordt, maar goed als je het eenmaal gevonden hebt dan is dat zo opgelost. Maar als kers op de taart bleek dus dat van het paartje vertical MFB torren eentje er gewoon verkeerd om in gesoldeerd was. Het was de originele (zo'n groene) en aan het soldeerwerk was niet te zien dat deze er opnieuw ingezet was, dus het viel niet bepaald op. Zoiets verzin je toch niet? Lekker bezig geweest die reparateur.

Maar ook bij de andere exemplaren zonder die defecten klopte de naalddruk niet. Dat moet gewoon opnieuw afgesteld worden na zoveel jaren. Net als de andere tig parameters. Als je er zo eentje ziet waarbij de arm moeilijk omlaag komt of snel op de plaat daalt dan weet je wel hoe laat het is. Afregelen geblazen.

Als ze eenmaal weer goed werken zijn het trouwens prachtige dingen die zowat elk element lusten en alles afspelen. Ze konden echt wel wat bij Sony. Het enige dat ontbreekt is een armhoogte instelling, wil je dat perfect dan moet je gaan klooien meet headshell plaatjes.

Ps heb jij toevallig die exemplaren van onze frankieoost onder handen genomen? Die staan nu op ebay en hij wil er nogal een lieve duit voor hebben.  :o

https://www.ebay.nl/sch/Platenspelers-draaitafels/48647/m.html?_ssn=frankieoost

Edit, volgens mij was het KT:
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=24825.msg1274055#msg1274055
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=24379.msg1268194#msg1268194
« Laatst bewerkt op: 2 april 2018, 12:56:54 door kanniks »

« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2018, 14:30:32 »
Ik heb de platenspeler nog eens getest. De naalddruk heb ik gemeten met mijn weegschaal, deze is redelijk accuraat, ook bij het verstellen. De arm loopt soepel heen en weer. Op en neer en afspelen gaat ook prima. Het enige dat niet werkt zijn de automatische functies zoals het afspelen en afslaan en terug naar de startpositie gaan.

Ik zal eerst eens gaan meten en de sensoren bekijken, dat zal ik wel een weekje gaan duren aangezien ik nu even geen tijd heb. Ik heb de deze trouwens gekocht van een oudere man die hem nog had staan en deze gewoon zonder de automatische functies gebruikte.

Ik heb er ook nog eentje die volledig functioneel is en fantastisch speelt, ik ben wel een fan van deze draaitafels.

« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2018, 14:34:42 »
Vertel mij wat :'(, ik heb er een paar onder handen genomen.

De soldeerverbindingen vielen bij die exemplaren nog wel mee en verbazingwekkend genoeg de elco's in de voeding ook ondanks de weinige ademruimte die ze hebben. Maar ik heb me bij eentje dus echt een ongeluk gezocht naar een probleem waarom de naalddruk instelling niet goed functioneerde. Uiteindelijk bleek het een combinatie van 3 zaken: 1 van die kleine koleredraadjes naar de arm had een breukje, en helaas zat die helemaal boven *in* de arm. Vraag me niet hoe... Daarbij kwam nog dat van 1 connector een pinnetje uit de printplaat gedrukt was, kan gebeuren als zo'n connector weer vastgedrukt wordt, maar goed als je het eenmaal gevonden hebt dan is dat zo opgelost. Maar als kers op de taart bleek dus dat van het paartje vertical MFB torren eentje er gewoon verkeerd om in gesoldeerd was. Het was de originele (zo'n groene) en aan het soldeerwerk was niet te zien dat deze er opnieuw ingezet was, dus het viel niet bepaald op. Zoiets verzin je toch niet? Lekker bezig geweest die reparateur.

Maar ook bij de andere exemplaren zonder die defecten klopte de naalddruk niet. Dat moet gewoon opnieuw afgesteld worden na zoveel jaren. Net als de andere tig parameters. Als je er zo eentje ziet waarbij de arm moeilijk omlaag komt of snel op de plaat daalt dan weet je wel hoe laat het is. Afregelen geblazen.

Als ze eenmaal weer goed werken zijn het trouwens prachtige dingen die zowat elk element lusten en alles afspelen. Ze konden echt wel wat bij Sony. Het enige dat ontbreekt is een armhoogte instelling, wil je dat perfect dan moet je gaan klooien meet headshell plaatjes.

Ps heb jij toevallig die exemplaren van onze frankieoost onder handen genomen? Die staan nu op ebay en hij wil er nogal een lieve duit voor hebben.  :o

https://www.ebay.nl/sch/Platenspelers-draaitafels/48647/m.html?_ssn=frankieoost

Edit, volgens mij was het KT:
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=24825.msg1274055#msg1274055
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=24379.msg1268194#msg1268194

Tjongjonge, ik heb nog even gekeken op epay.....wat een prijzen zeg!

*

kanniks

• 3360
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2018, 16:47:29 »
Ja he. Maar hij heeft ze er al wel een jaar op staan, dus je kan je afvragen of de prijzen geheel realistisch zijn, zelfs op het gekke ebay. ;) Op marktplaats staat er al eentje een hele tijd te koop met een vraagprijs van om de 900 euro terwijl er 500 euro geboden is. Die staat ook al zeker een jaar te koop.

*

kanniks

• 3360
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2018, 16:49:25 »
Ik heb de platenspeler nog eens getest. De naalddruk heb ik gemeten met mijn weegschaal, deze is redelijk accuraat, ook bij het verstellen. De arm loopt soepel heen en weer. Op en neer en afspelen gaat ook prima. Het enige dat niet werkt zijn de automatische functies zoals het afspelen en afslaan en terug naar de startpositie gaan.

Ik zal eerst eens gaan meten en de sensoren bekijken, dat zal ik wel een weekje gaan duren aangezien ik nu even geen tijd heb. Ik heb de deze trouwens gekocht van een oudere man die hem nog had staan en deze gewoon zonder de automatische functies gebruikte.

Ik heb er ook nog eentje die volledig functioneel is en fantastisch speelt, ik ben wel een fan van deze draaitafels.

Toch is deze analyse te grof om te constateren dat de afstelling helemaal in orde is, daarvoor moet echt de voltmeter en de scoop uit  de kast, geloof me. Dat de arm soepel loopt en dat ie afspeelt zegt niet dat de biotracer arm echt werkt zoals het zou moeten.

« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2018, 20:39:59 »

Toch is deze analyse te grof om te constateren dat de afstelling helemaal in orde is, daarvoor moet echt de voltmeter en de scoop uit  de kast, geloof me. Dat de arm soepel loopt en dat ie afspeelt zegt niet dat de biotracer arm echt werkt zoals het zou moeten.

Helemaal met je eens. Ik ga eerst meten en dan hoop ik weten. Ik denk dat ik wel een reperateur zal moeten inschakelen.

« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2018, 20:43:24 »
Ja he. Maar hij heeft ze er al wel een jaar op staan, dus je kan je afvragen of de prijzen geheel realistisch zijn, zelfs op het gekke ebay. ;) Op marktplaats staat er al eentje een hele tijd te koop met een vraagprijs van om de 900 euro terwijl er 500 euro geboden is. Die staat ook al zeker een jaar te koop.

Ik heb ze in duitsland zien gaan voor dik 700....in niet fantastische staat. Aan de andere kant, wat zou zo'n platenspeler nu kosten als het nieuw op de markt zou verschijnen?

*

geerd

• 5410
  • scheun ja
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2018, 23:32:57 »
ja als we zo denken zou een lampen radio nu ook een half jaar salaris kosten .
en soms snap je het niet ook op mp zet mijn scheu erop geen echte reacties ruil er een avid op in en zet die op mp en het loopt storm .
niet dat een avid slecht is maar in vergelijk met een scheu is het maar een gammel wiebel ding .
les is more

*

Roots

• 1821
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #13 Gepost op: 2 april 2018, 23:46:53 »
Hahaha, Geerd gaat reclame maken :)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX