*

A3S

• *
  • 5
Eerste ervaringen met de HRT Music streamer III
« Gepost op: 6 april 2018, 00:24:14 »
Voor wie geïnteresseerd is:

Een paar weken geleden de HRT Music streamer III gekocht voor ruim € 250 incl. verzendkosten.

Installatie was simpeler dan gedacht. In ieder geval geen complicaties. Installatie verliep als volgt:
1) kabel USB-A-male naar USB-B-male van 0,75 meter (AudioQuest Forest, € 40) tussen laptop en streamer. Zonder verdere actie verscheen de Windows-melding dat een en ander werd ingesteld. Even later de melding dat een en ander was ingesteld;
2) een simpele 2x RCA-male naar 2x RCA male-kabel van de uitgang van de streamer naar de AUX-ingang van een (nu nog simpele) Denon-versterker (duurdere kabel zal wel beter zijn; komt nog, zoals ook een betere versterker);
3) had al proefabonnement voor de streamingsdienst Tidal. Het Windows-Tidal-programma opgestart. Versterker aan. Muziek in het Tidal-programma op play. En het werkte, oftewel al goed geluid uit de speakers  :);
4) voor optimaal resultaat is het zaak om ook nog de Windowsdriver voor audio in te stellen: luidsprekersymbool rechtsonder in Windows (10)-scherm --> rechtermuisknop --> afspeelapparaten --> streamer is zichtbaar <-- selecteren --> Eigenschappen --> alle tabs nalopen en bij Geavanceerd aantal bits en samplefrekwentie instellen. Bij mij is dat nu 16 bits, 44,1 KH (HiFi CD-kwaliteit op FLAC-filebasis) omdat ik inmiddels heb gekozen voor de duurdere HiFi-variant van Tidal (€ 20,- per maand);
5) niet vergeten om de HiFi-variant ook in te stellen in de Tidal-programmatuur bij Menu --> settings --> streaming (want die 'technische' instelling staat los van waar je bij Tidal op accountniveau de keuze voor een HiFi-abonnement maakt);
6) en tenslotte maar niet als laatste ook erop letten dat je laptop en de internetverbinding de bitstream aankunnen (16 bits en sampelfrekwentie 44,1 KHz is vertaald naar bitrate formeel 2 x 16 x 44100 bits per seconde oftewel 1,41 Mbit/s). Over de laptop valt in principe en in theorie ook wel iets te zeggen, maar dan moet je processors en klokfrekwenties gaan vergelijken. Ik gebruik nu nog een vrij nieuwe serieuze laptop uit het wat duurdere segment, maar ga later nog kijken of dit allemaal ook werkt met een laptop van pakweg € 250 nieuwprijs, zodat ik werken en streamen op nu nog een en dezelfde laptop uit elkaar kan halen.

Dit klinkt misschien allemaal alsof ik nogal technisch ben en ervaring heb met dit soort technieken, maar beiden zijn niet het geval. Een maand geleden was muziek streamen voor mij nog een groot vraagteken. Wat ik heb gedaan is wat rondkijken bij What HiFi waar ik een redactionele review van de streamer zag, op internet reviews over streamingdiensten lezen, logisch nadenken, en als ik technische dingen niet begreep ging ik op zoek naar antwoorden en uitleg, ook weer gewoon op internet.

Adrie

*

a.b.

• 8853
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Eerste ervaringen met de HRT Music streamer III
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2018, 15:18:26 »
Op het moment dat je vanaf je laptop gebruik maakt van bijv ASIO drivers van je streamer, bypass je de geluidskaart van Windows en diens drivers. En dat is het beste ook. De kwaliteit van de laptop doet er niet toe, behalve dat je niet wil dat ie traag is en veel lawaai maakt. Een laptopje met SSD drive voldoet.

Wat ook goed werkt is bijvoorbeeld via UPnP/DLNA verbinding maken met je streamer.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2018, 17:00:06 »
Citaat
ASIO drivers van je streamer, bypass je de geluidskaart van Windows

Is een goede oplossing maar dat kan alleen indien je in de Tidal app een audio driver kan selecteren.

Citaat
UPnP/DLNA verbinding maken met je streamer

De HRT is een USB audio device, dus DLNA gaat niet werken

*

a.b.

• 8853
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2018, 17:16:29 »
Jammer van Tidal. Dan Qobuz nemen, kan het wel. Of gebruik je oude laptop om er een Daphile streamer van te maken.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2018, 12:18:35 »
Het was een geweldige ervaring in mijn leven. Ik hoop dat het beter wordt.