*

mgmvanloo

• *
  • 3
  • "So Long, and Thanks for All the Fish"
Welke luidsprekers op Pioneer SX-737?
« Gepost op: 9 april 2018, 23:30:41 »
Hoi,
Ben helemaal nieuw op het forum dus vergeef me als ik iets vraag waar al een draadje voor bestaat. Maar ik heb goed gezocht en kon niet echt vinden waar ik naar zocht.

Sinds een jaar ben ik weer begonnen aan mijn oude vinyl liefde, na 25 jaar afwezigheid en inmiddels heb ik dankzij marktplaats een Pioneer SX-737 receiver,  een Thorens TD 145 mk2 en een 2 tal Tannoy speakers type P10 (cherry) staan. Jullie zien dat ik nogal van de vintage audio ben.

Nu ben ik heel tevreden over de Pioneer. De looks vind ik prachtig en ook het geluid ervan spreekt mij zeer aan, zozeer zelfs dat ik morgenavond nog SX-535 ga ophalen als opknapproject.
De Thorens maakt me ook heel blij. Bevalt me beter dan de Technics SL1360 die ik er met een bijbetaling op ingeruild heb.
Waar ik echter niet uitkom zijn de speakers. Die Tannoys klinken heel aardig, maar ik mis toch wat laag uit die kleintjes. Er zit basreflex op maar daar loop ik niet zo warm voor. Geef mij maar een gesloten speakerset. Hiervoor had 2 KEF corelli's. Weliswaar gesloten maar die vond ik toch nog wat minder klinken dan de Tannoy's.
Ik luister voor 80% rock/pop (Zeppelin/Fleetwood etc.), maar zo af en toe wat Prodigy of Faithless vind ik ook niet verkeerd.

Hebben jullie misschien tips naar welke luidsprekers ik op zoek kan gaan? Formaat mag wel wat groter dan nu (max 60-70 cm hoog), maar geen vloerstaanders. Speakers staan op zelfgelijmd meubel (gipsblokken i.c.m. steigerhout) ongeveer op oorhoogte. Ik heb al eens gezocht naar een setje Wharfedale E30, maar die klinken toch het beste met een buizenversterker, lees ik.
Ook een setje Sansui 3500 spreekt me qua looks wel aan, maar de vraag is natuurlijk of ze ook goed klinken op mijn Pioneer.
Ik draai mijn muziek in een soort mini-mancave in de woonkamer van 3,5 mtr breed en 3 meter diep, dus als ik de Pioneer voor meer dan 30% opendraai, dan vliegen zowat de ramen eruit  ;). Super veel watten hoef ik dus niet. Ik vind het belangrijker dat ze luisterniveau ook goed klinken.
Ben heel benieuwd naar jullie tips/meningen. Laat maar horen!

*

Bloom

• 581
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Welke luidsprekers op Pioneer SX-737?
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2018, 18:08:40 »
Dan zou ik voor de Quadral Altan IV gaan.

Geen kleine jongens: 52 cm hoog, 27,6 cm breed en 28 cm diep. Gesloten tweewegsysteem met een 22 cm woofer en een 19 mm titanium dometweeter. Fantastisch geluid! Ik kom zelden bookshelfs tegen die ik zo goed vind klinken. Ik heb voor de duidelijk zelf zo'n paar staan.

*

hrcc

• 642
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2018, 20:41:43 »
Translator impact 2 met een gesloten sub voor wat extra juice.

Fraai smoelende recievers trouwens !
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

mgmvanloo

• *
  • 3
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2018, 11:08:15 »
Bedankt voor de tips. Die quadrals zie ik nog wel eens voorbij komen, maar kon er relatief weinig info over vinden. Goed om te weten dat die zo goed klinken.
En die translators kon ik helemaal niet.

*

mgmvanloo

• *
  • 3
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2018, 22:00:00 »
@Bloom: ik heb een paar van die Quadral Altan MKIV kunnen aanschaffen via Marktplaats en ik moet zeggen: wat een geluid komt uit die speakers. Een wereld van verschil met die Tannoys. Echt fantastisch. Mooie strak laag en prima mid/hoog. Ben er echt heel blij mee, dus bedankt voor de tip.