*

Birdy

• 109
Veel voor weinig DAC
« Gepost op: 15 april 2018, 00:55:13 »
Na een geschiedenis van een Dual draaitafel met Yamaha moving coil element en enkele CD spelers heb ik mijn muziek ondergebracht op mijn notebook. Ik heb zowel CD kwaliteit, 88, 96 en 192 KHz files op een aparte harde schijf wat beter klinkt dan op de interne schijf. In eerste instantie speelde ik mijn muziek (en films) af via de ingebouwde DAC van mijn Sony HX850 tv (48 KHz dac) en dat klonk al heel aardig, goed zelfs maar je wilt altijd wat beter als het even kan en een externe DAC leek me de manier om de grootste kwaliteit winst te behalen. Mijn drieweg staande luidsprekers zijn tot behoorlijk wat in staat als je ze goed materiaal aanbiedt. 

Ik wilde geen honderden euro's uitgeven voor een DAC en ben op zoek gegaan naar een zeer betaalbare DAC die toch enorm goed klinkt. Kan niet zou je denken! Via Internet kwam ik enkele recensies tegen van een klein bedrijf in Hong Kong die zich ten doel heeft gesteld om maximaal geld te besteden aan wat er toe doet en de behuizing zeer minimalistisch uit te voeren. Resultaat is dat zij een DAC hebben gemaakt met de Sabre ES9018K2M en de SA9023 als hart van de DAC in een zeer spartaanse behuizing, een plastic klein doosje met een korte usb kabel. Daar score je geen visuele punten mee ;-)   

Ik heb de DAC besteld bij het bedrijf Hifime in Hong Kong en deze werd na enkele weken netjes thuis bezorgd. De DAC aangesloten en meteen al was er een enorm verschil merkbaar in het geluidsbeeld. Na diverse uren "inspelen" kwam het geluid tot leven en wat opviel was een live like karakter met dynamiek, een stevig fundament en veel detail, stemmen en saxofoon staan er gewoon, top! Het deed me denken aan het geluid van mijn oude draaitafel zonder enig spoor van hardheid maar stevig en kernachtig. Live opnames klinken ook echt live met veel diepte en na een jaar gebruik ben ik nog zeker niet uitgekeken op dit geweldige product met een prijs / kwaliteit verhouding die je zelden ziet. Hifime heeft een véél duurdere DAC op de markt gebracht, gebouwd rond de Sabre ES9038PRO maar die kost dan ook 3x zo veel! Ben wel zeer nieuwsgierig hoe die DAC klinkt!

Ik vindt het belangrijk deze kleine maar uitstekende DAC onder de aandacht te brengen want je hoeft geen honderden euro's uit te geven om op de voorste rij te zitten. het concept van Hifime spreekt me erg aan, niet betalen voor veel bling bling maar wel een dijk van een motor inbouwen!

Oh ja, de prijs voor dit kleine wonder: $69

De nieuwe DAC met ES9038PRO kost $249 (ben zeer benieuwd hoe dat gaat klinken)

https://hifimediy.com/DACs/Sabre-9018-DAC

Specificaties:

ESS Sabre ES9018k2m DAC chip and SABRE9601 headphone and line out driver, SA9023 USB receiver chip
Works and sound great with most headphone (including low impedance IEM and high impedance headphones) and all line-level devices (preamps, amplifiers)
Accepts 32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz and 96kHz input files @16 and 24 bit.
Volume controlled by computer vol +/- keys
Ultra-low noise regulator LP5907 with added noise-reducing aluminum solid capacitors (NCC PSF series)
Patented Time Domain Jitter Eliminator (by ESS Technologies)
Optical output
No drivers required! Optional Windows ASIO drivers available

Performance

122dB SNR
110dB THD+N: 2V rms @ 600 ohm load
100dB THD+N: 30mW @ 32 ohm load
No DC blocking capacitors on the output
Power usage: 40-80 mA depending on sample rate and volume
Dimensions:5.5 x 3.5 x 1.8 cm (without cable)
Weight 30g

« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 00:57:01 door Birdy »
Groeten Ronald

Dynaudio D54 - Visaton RHT12S - Vifa 21WP250 
Toshiba sb620 - Hifime 9018 DAC - laptop

*

i2Paq

• 3122
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Veel voor weinig DAC
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2018, 14:16:27 »
op een aparte harde schijf wat beter klinkt dan op de interne schijf.

Verklaar u nader?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Birdy

• 109
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2018, 15:28:02 »
op een aparte harde schijf wat beter klinkt dan op de interne schijf.

Verklaar u nader?

Ik heb gemerkt en ook diverse malen gelezen op het internet dat als je een laptop als media server gebruikt het beter is om een externe schijf te gebruiken voor je muziek bestanden. Ik vermoed dat de oorzaak is dat de laptop (Windows 10) bezig is met allerlei achtergrond processen en geregeld ook naar de interne schijf schrijft en leest. De externe schijf is alleen maar bezig om de laptop te voeden met muziek bestanden die direct naar de externe DAC gaan. Ik heb ook mijn processor snelheid op maximaal staan zodat er zo weinig mogelijk vertraging optreed met het doorgeven van het signaal. Voor mij is het in ieder geval hoorbaar dat met externe HD de muziek rustiger en stabieler klinkt. Ik ken de exacte technische details niet maar merkte het verschil meteen! Klinkt wellicht wat subjectief, maar ik zou zeggen, probeer het uit! Dit alles ondanks ik via de AIMP music player de buffer op maximaal heb staan waardoor vrijwel de gehele track in het RAM geheugen staat voordat ik afspeel! Ik heb een aparte notebook als media center en verder zo weinig mogelijk programma's actief.   
« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 15:32:41 door Birdy »
Groeten Ronald

*

seoman

• 1127
  • No Comment
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2018, 16:13:28 »
Intern of extern maakt niet zoveel uit.
Het gaat er vooral om dat de schijf waar de media bestanden op staan, verder met rust gelaten wordt.

Een laptop heeft doorgaans maar 1 HD en dus kan het het zijn dat het ophalen van nieuwe muziek data in de wachtrij komt te staan en dat kun je soms terughoren.

verder heeft audio maar heel weinig nodig. Alle processoren zijn snel genoeg, alle HD's(e.d.) zijn snel genoeg.
Maar een 'media only' harddisk doet wonderen.
Sloop de DVD/cd speler uit je laptop en plaats er een HD-tray in!
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

i2Paq

• 3122
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2018, 16:18:00 »
*knip*

Bedankt.

Ik kan mij er, als doorgewinterde ICT'r, niets bij voorstellen waarom Windows achtergrond processen wel invloed zouden hebben op een interne SATA controller maar niet op een externe disk.

Met een losse disk heb je meer factoren die (kunnen) storen dan met een interne disk, maar goed.

Wat ik zou doen is bij: Systeemeigenschappen -> Geavanceerd -> Prestaties > Visuele Effecten: je instelling te wijzigen naar: Beste prestaties.
En bij: Systeemeigenschappen -> Geavanceerd -> Prestaties -> Geavanceerd -> CPU gebruik: Achtergrond services.

Dan weet je zeker dat Windows niet op zijn uiterlijk let en dat processen die zaken aansturen altijd voorrang krijgen op programma's op de voorgrond.

Zelf zou ik investeren in een NAS waarop je alles uitschakelt en alleen gebruikt voor het streamen van je  audio-bestanden.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Birdy

• 109
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2018, 16:23:59 »
Intern of extern maakt niet zoveel uit.
Het gaat er vooral om dat de schijf waar de media bestanden op staan, verder met rust gelaten wordt.

Een laptop heeft doorgaans maar 1 HD en dus kan het het zijn dat het ophalen van nieuwe muziek data in de wachtrij komt te staan en dat kun je soms terughoren.

verder heeft audio maar heel weinig nodig. Alle processoren zijn snel genoeg, alle HD's(e.d.) zijn snel genoeg.
Maar een 'media only' harddisk doet wonderen.
Sloop de DVD/cd speler uit je laptop en plaats er een HD-tray in!

Komt op hetzelfde neer, data via een tweede disc (intern of extern)! En inderdaad, het maakt m.i. verschil!
Groeten Ronald

*

Birdy

• 109
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2018, 16:29:46 »
*knip*

Bedankt.

Ik kan mij er, als doorgewinterde ICT'r, niets bij voorstellen waarom Windows achtergrond processen wel invloed zouden hebben op een interne SATA controller maar niet op een externe disk.

Met een losse disk heb je meer factoren die (kunnen) storen dan met een interne disk, maar goed.

Wat ik zou doen is bij: Systeemeigenschappen -> Geavanceerd -> Prestaties > Visuele Effecten: je instelling te wijzigen naar: Beste prestaties.
En bij: Systeemeigenschappen -> Geavanceerd -> Prestaties -> Geavanceerd -> CPU gebruik: Achtergrond services.

Dan weet je zeker dat Windows niet op zijn uiterlijk let en dat processen die zaken aansturen altijd voorrang krijgen op programma's op de voorgrond.

Zelf zou ik investeren in een NAS waarop je alles uitschakelt en alleen gebruikt voor het streamen van je  audio-bestanden.

Ik ben geen ICT'er en weet dan ook de exacte reden niet maar heb wel jaren ervaring met bouwen en luisteren naar verschillen in geluid en merk verschil,. Technisch snijd het wellicht weinig hout, bedankt voor de windows tip ;-) Het kan inderdaad altijd beter en een volledig dedicated systeem zal nog betere prestaties geven... maar daar hangt een kostenplaatje aan ;-) Ik tweek liever mijn laptop waarbij ik zoveel mogelijk er uit pers voor weinig! 
Groeten Ronald

*

seoman

• 1127
  • No Comment
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2018, 00:08:23 »
*knip*

Bedankt.

Nogmaals iedere CPU kan met 2000 taken op de achtergrond nog een audiostream bij houden.
De CPU heeft echter geen bal te zeggen over de wachtrij van het filemanagement. En als er dus andere taken bezig zijn met de hardisk waar de muziek vandaan moet komen, dan kan je buffer in de problemen komen.

Zelfs foobar2000 in realtime mode zal gaan stotteren als ik foto's aan het renderen ben omdat die van de zelfde harddisk gehaald/geschreven worden.
Inmiddels hebben fotos en Flac files ieder hun eigen disk. (net als het systeem en de documenten)
(S)ata is en blijft de traagste schakel in een computer systeem.
Heb je geen 2de HD in je laptop dan is een usb stick waarschijnlijk nog je beste optie.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Birdy

• 109
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2018, 15:57:04 »
*knip*

Bedankt.

Nogmaals iedere CPU kan met 2000 taken op de achtergrond nog een audiostream bij houden.
De CPU heeft echter geen bal te zeggen over de wachtrij van het filemanagement. En als er dus andere taken bezig zijn met de hardisk waar de muziek vandaan moet komen, dan kan je buffer in de problemen komen.

Zelfs foobar2000 in realtime mode zal gaan stotteren als ik foto's aan het renderen ben omdat die van de zelfde harddisk gehaald/geschreven worden.
Inmiddels hebben fotos en Flac files ieder hun eigen disk. (net als het systeem en de documenten)
(S)ata is en blijft de traagste schakel in een computer systeem.
Heb je geen 2de HD in je laptop dan is een usb stick waarschijnlijk nog je beste optie.

Als je een DVD / CD speler ingebouwd hebt in je laptop kun je deze eventueel vervangen door een SATA  HDD SSD Caddy / Adapter waardoor je een tweede HD / SSD ingebouwd hebt (mocht het nodig zijn kun je altijd nog je DVD terugplaatsen).

https://www.youtube.com/watch?v=dfJmMzz9L7Y
Groeten Ronald

*

Koei

• 1197
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2018, 23:08:25 »
Ik gebruik deze op m'n mobiel. Zal 'm binnenkort eens in m'n set hangen.

https://www.zorloo.com/zuperdac-s

Overigens maakt het niet uit als je muziek op dezelfde schijf staat als Windows. Een schijf heeft echt geen enkele moeite om alles bit perfect uit te lezen terwijl hij andere dingen staat te doen. Een heel nummer kan lossless in de buffer van elke moderne schijf. Als je last hebt van gestotter is er echt iets niet goed met je PC. SATA is niet de zwakste schakel in je systeem: SATA3 doet 600 MB/seconde (het kan nog sneller met M2). Dat is ruim 400 cd's tegelijkertijd. Een harde schijf heeft geen enkele problemen met het afspelen van meerdere cd's tegelijkertijd. Compleet een non-issue dus.
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.

*

Heintje

• 1551
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2018, 22:04:38 »
Is het erg als ik zowel met je eens als oneens ben?
Eens: een processor kan alles bijbenen, mits hij niet tijdelijk wordt overbelast door teveel taken.
Oneens: velen installeren van alles door de maanden heen en letten er niet op welke opstartprocessen dat met zich mee brengt. Kijk maar eens bij de gemiddelde laptop wat daar rechts onder in de taakbalk voor oneindige reeks iconen staat. En bv. twee antivirusscanners tegelijk actief op 1 harddisk kan héle interessante wachttijden geven.

De eenvoudigste check is om in Taakbeheer (Windows 10) of msconfig (eerdere Windows versie) te kijken wat allemaal bij het opstarten wordt mee-gestart en daar eens behoorlijk in te snoeien.
Stap 2 is om bij Apps/Programma's eens alles te de-installeren wat je al meer dan 6 maanden niet hebt gebruikt.
En daarna (in het geval van een harddisk) een defragmentatie van die harddisk te doen.

*

Koei

• 1197
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2018, 00:08:20 »
Is het erg als ik zowel met je eens als oneens ben?
Eens: een processor kan alles bijbenen, mits hij niet tijdelijk wordt overbelast door teveel taken.
Oneens: velen installeren van alles door de maanden heen en letten er niet op welke opstartprocessen dat met zich mee brengt. Kijk maar eens bij de gemiddelde laptop wat daar rechts onder in de taakbalk voor oneindige reeks iconen staat. En bv. twee antivirusscanners tegelijk actief op 1 harddisk kan héle interessante wachttijden geven.

De eenvoudigste check is om in Taakbeheer (Windows 10) of msconfig (eerdere Windows versie) te kijken wat allemaal bij het opstarten wordt mee-gestart en daar eens behoorlijk in te snoeien.
Stap 2 is om bij Apps/Programma's eens alles te de-installeren wat je al meer dan 6 maanden niet hebt gebruikt.
En daarna (in het geval van een harddisk) een defragmentatie van die harddisk te doen.

Bij een laptop ligt het eerder aan het slecht ontworpen moederbord, zelfs compleet idle storen die apparaten (mijn HP elitebook is hopeloos). Ik kan mijn desktop naar 100% cpu usage jagen en nog steeds foutloos streamen terwijl ik random read/writes uitvoer op hhd's.
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.

« Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2018, 11:30:56 »
Het probleem is vaak een te hoge DPC latency.
Dat komt ook voor bij systemen met een beest van een processor maar met een slecht ontworpen driver die enige bus te zwaar belast.

Leuke tools om dat te checken:
http://www.resplendence.com/latencymon
http://www.thesycon.com/eng/latency_check.shtml

*

Opa S.

• 7381
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2018, 20:50:05 »
Mooie tools, dank, die kende ik nog niet.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/