Mijn lange weg naar Atmos: dedicated player / One S / vermogen
« Gepost op: 22 april 2018, 13:24:50 »
Heb hier heel lang niet gepost, maar weer eens een berichtje plaatsen... (is in veel subfora wel erg rustig zag ik)

Ik ben sinds 24 uur :-) de gelukkige eigenaar van een SR7011 van Marantz, en vind het tijd om me eens in Dolby Atmos te verdiepen, maar hoe veel ik ook lees, er zijn een paar dingetjes waar ik niet uitkom.

1. Xbox One S

Zijn er mensen in dit forum die een Xbox One S gebruiken als USD speler icm. een Atmos setup? Werkt dat een beetje, of kan ik beter een dedicated UHD speler aanschaffen? De prijzen zijn ongeveer hetzelfde... Wat zeg ik, een One S lijkt zelfs goedkoper, al gelemaal gebruikt :-)

2. Atmos speler

Vereist Atmos een speler welke Atmos ondersteund? Er zijn wat (niet veel) non-UHD Bluray schijfjes in de handel met een Atmos soundtrack. Wanneer je deze in een reguliere Bluray speler gooit (dus geen UHD speler) krijgt de receiver dan wel of niet zijn portie Atmos data, of hangt dat van de speler af? Of ben ik min of meer getrouwd met een UHD speler voor Atmos?

3. Hoeveel VERMOGEN heb je nodig voor Atmos speakers?

Mijn huidige setup is 2x Magnat Magnasphere Lambda 10 (25 jaar oud of zo :-)), 2x Magnat Vector 4 voor surround, 1x zelfbouw sub, komen nog andere subs en een center bij). Dat zijn grote lompe dingen :-) Nu vinden Dolby en Co uiteraard dat je overal dezelfde speakers moet gaan plaatsen, maar 4x een Vector 4 aan mijn plafond wordt me wat te gek :-) Ik zat te denken om een het eerst maar eens uit te proberen met kleine JVC breedbanders (daar heb ik er een paar van liggen, afkomstig van die JVC microsetjes, makkelijk aan te komen, rond de 20 watt, en klinken goed voor zo'n klein speakertje.

... When in troubles, when in doubts, run in circles, scream and shout...

*

seoman

• 1044
  • No Comment
Re: Mijn lange weg naar Atmos: dedicated player / One S / vermogen
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2018, 22:26:27 »
Ik heb geen zicht op de spelletjes computers.
Maar Windows 10 is een prima atmos bron
W7 niet van zichzelf.

Atmos staat in principe los van UHD. Dat een speler atmos moet kunnen snappen om het te kunnen weergeven lijkt mij vrij logisch.

Laat je niet afschikken door het UHD deel van een speler. Dat wordt gewoon de standaard maar die kunnen prima gewoon HD afgeven. (of zouden dat moeten kunnen)

Vermogen is irrelevant . PUNT .
is altijd zo geweest ook tav surround/atmos
Je zou als doelstelling kunnen hebben dat als je een boing 747 ziet crashen dat het dan ook even hard klinkt. Maar dat is je reinste idioterie. In de BIOS staat het volume absurd hard. Dat raad ik je voor thuis niet aan. Dus een prettig volume is relevant

Wat je bij surround/atmos wil nastreven is dat objecten die zich verplaatsen door de ruimte NIET veranderen van klank of volume.
Als we het laag (minder dan 100Hz) buiten beschouwen laten dan wil je gewoon 10 of meer dezelfde speakers. Dat gaat natuurlijk niet maar je kunt wel boxen bij elkaar zoeken die een gelijkwaardig midden en hoog hebben.

Gewoon gaan bouwen dat systeem. Met alles wat je bij elkaar kan rapen. Dan merk je vanzelf wat de verschillen doen en  OF Audyssey dat recht kan trekken.
Niet tevreden speakers vervangen en opnieuw inregelen.

Dat inregelen moet je trouwens wel echt serieus oppakken.

Atmos tip: Jumanji 2. Daar zitten echt geluiden in die van boven komen.
(verder een prima SUBwoofer test. Ik dacht echt dat er een dinosaurus aan kwam rennen.)
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"