Mijn lange weg naar Atmos: dedicated player / One S / vermogen
« Gepost op: 22 april 2018, 13:24:50 »
Heb hier heel lang niet gepost, maar weer eens een berichtje plaatsen... (is in veel subfora wel erg rustig zag ik)

Ik ben sinds 24 uur :-) de gelukkige eigenaar van een SR7011 van Marantz, en vind het tijd om me eens in Dolby Atmos te verdiepen, maar hoe veel ik ook lees, er zijn een paar dingetjes waar ik niet uitkom.

1. Xbox One S

Zijn er mensen in dit forum die een Xbox One S gebruiken als USD speler icm. een Atmos setup? Werkt dat een beetje, of kan ik beter een dedicated UHD speler aanschaffen? De prijzen zijn ongeveer hetzelfde... Wat zeg ik, een One S lijkt zelfs goedkoper, al gelemaal gebruikt :-)

2. Atmos speler

Vereist Atmos een speler welke Atmos ondersteund? Er zijn wat (niet veel) non-UHD Bluray schijfjes in de handel met een Atmos soundtrack. Wanneer je deze in een reguliere Bluray speler gooit (dus geen UHD speler) krijgt de receiver dan wel of niet zijn portie Atmos data, of hangt dat van de speler af? Of ben ik min of meer getrouwd met een UHD speler voor Atmos?

3. Hoeveel VERMOGEN heb je nodig voor Atmos speakers?

Mijn huidige setup is 2x Magnat Magnasphere Lambda 10 (25 jaar oud of zo :-)), 2x Magnat Vector 4 voor surround, 1x zelfbouw sub, komen nog andere subs en een center bij). Dat zijn grote lompe dingen :-) Nu vinden Dolby en Co uiteraard dat je overal dezelfde speakers moet gaan plaatsen, maar 4x een Vector 4 aan mijn plafond wordt me wat te gek :-) Ik zat te denken om een het eerst maar eens uit te proberen met kleine JVC breedbanders (daar heb ik er een paar van liggen, afkomstig van die JVC microsetjes, makkelijk aan te komen, rond de 20 watt, en klinken goed voor zo'n klein speakertje.

... When in troubles, when in doubts, run in circles, scream and shout...

*

seoman

• 1246
  • No Comment
Re: Mijn lange weg naar Atmos: dedicated player / One S / vermogen
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2018, 22:26:27 »
Ik heb geen zicht op de spelletjes computers.
Maar Windows 10 is een prima atmos bron
W7 niet van zichzelf.

Atmos staat in principe los van UHD. Dat een speler atmos moet kunnen snappen om het te kunnen weergeven lijkt mij vrij logisch.

Laat je niet afschikken door het UHD deel van een speler. Dat wordt gewoon de standaard maar die kunnen prima gewoon HD afgeven. (of zouden dat moeten kunnen)

Vermogen is irrelevant . PUNT .
is altijd zo geweest ook tav surround/atmos
Je zou als doelstelling kunnen hebben dat als je een boing 747 ziet crashen dat het dan ook even hard klinkt. Maar dat is je reinste idioterie. In de BIOS staat het volume absurd hard. Dat raad ik je voor thuis niet aan. Dus een prettig volume is relevant

Wat je bij surround/atmos wil nastreven is dat objecten die zich verplaatsen door de ruimte NIET veranderen van klank of volume.
Als we het laag (minder dan 100Hz) buiten beschouwen laten dan wil je gewoon 10 of meer dezelfde speakers. Dat gaat natuurlijk niet maar je kunt wel boxen bij elkaar zoeken die een gelijkwaardig midden en hoog hebben.

Gewoon gaan bouwen dat systeem. Met alles wat je bij elkaar kan rapen. Dan merk je vanzelf wat de verschillen doen en  OF Audyssey dat recht kan trekken.
Niet tevreden speakers vervangen en opnieuw inregelen.

Dat inregelen moet je trouwens wel echt serieus oppakken.

Atmos tip: Jumanji 2. Daar zitten echt geluiden in die van boven komen.
(verder een prima SUBwoofer test. Ik dacht echt dat er een dinosaurus aan kwam rennen.)
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

muziekfreak

• **
  • 84
  • Niet veel temelden!
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2018, 22:43:16 »
Heb hier heel lang niet gepost, maar weer eens een berichtje plaatsen... (is in veel subfora wel erg rustig zag ik)

Ik ben sinds 24 uur :-) de gelukkige eigenaar van een SR7011 van Marantz, en vind het tijd om me eens in Dolby Atmos te verdiepen, maar hoe veel ik ook lees, er zijn een paar dingetjes waar ik niet uitkom.

1. Xbox One S

Zijn er mensen in dit forum die een Xbox One S gebruiken als USD speler icm. een Atmos setup? Werkt dat een beetje, of kan ik beter een dedicated UHD speler aanschaffen? De prijzen zijn ongeveer hetzelfde... Wat zeg ik, een One S lijkt zelfs goedkoper, al gelemaal gebruikt :-)

2. Atmos speler

Vereist Atmos een speler welke Atmos ondersteund? Er zijn wat (niet veel) non-UHD Bluray schijfjes in de handel met een Atmos soundtrack. Wanneer je deze in een reguliere Bluray speler gooit (dus geen UHD speler) krijgt de receiver dan wel of niet zijn portie Atmos data, of hangt dat van de speler af? Of ben ik min of meer getrouwd met een UHD speler voor Atmos?

3. Hoeveel VERMOGEN heb je nodig voor Atmos speakers?

Mijn huidige setup is 2x Magnat Magnasphere Lambda 10 (25 jaar oud of zo :-)), 2x Magnat Vector 4 voor surround, 1x zelfbouw sub, komen nog andere subs en een center bij). Dat zijn grote lompe dingen :-) Nu vinden Dolby en Co uiteraard dat je overal dezelfde speakers moet gaan plaatsen, maar 4x een Vector 4 aan mijn plafond wordt me wat te gek :-) Ik zat te denken om een het eerst maar eens uit te proberen met kleine JVC breedbanders (daar heb ik er een paar van liggen, afkomstig van die JVC microsetjes, makkelijk aan te komen, rond de 20 watt, en klinken goed voor zo'n klein speakertje.

Laat maar toch ik moet je eerlijk bekennen ik voel me niet geroepen om de stap temaken naar ATMOS, 7.1 is meer dan genoeg om een giga goede HT tebouwen. Ik heb ATMOS overwogen, todat ik eral snel achterkwam dat het een nogal dure grap is en het wat werk vereist. Ik heb in de afgelopen jaren een aardige HT opgebouwd met tweedehands spul van degelijk merk en stal...

Vermogen is altijd waar je geld naartoe gaat, als je een kleine HT hebt is dat niet een groot probleem ik draai met 7x130watt 8ohm  in mijn ht en dat is voldoende gebleken. Mijn subs zijn....wel niet normaal qua grote en vermogen 750watt rms 18inch JBL passief op een Crown in bridge mono 1025watt 4ohm aanstuurbaar vermogen (die tax ik dus nooit) en die heb ik er 2 in mijn HT . Mijn punt is je kunt het zo gek maken als je wilt.

*

muziekfreak

• **
  • 84
  • Niet veel temelden!
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2018, 22:52:46 »
W7 niet van zichzelf.

Atmos staat in principe los van UHD. Dat een speler atmos moet kunnen snappen om het te kunnen weergeven lijkt mij vrij logisch.

Laat je niet afschikken door het UHD deel van een speler. Dat wordt gewoon de standaard maar die kunnen prima gewoon HD afgeven. (of zouden dat moeten kunnen)

Je zou als doelstelling kunnen hebben dat als je een boing 747 ziet crashen dat het dan ook even hard klinkt. Maar dat is je reinste idioterie. In de BIOS staat het volume absurd hard. Dat raad ik je voor thuis niet aan. Dus een prettig volume is relevant

Wat je bij surround/atmos wil nastreven is dat objecten die zich verplaatsen door de ruimte NIET veranderen van klank of volume.
Als we het laag (minder dan 100Hz) buiten beschouwen laten dan wil je gewoon 10 of meer dezelfde speakers. Dat gaat natuurlijk niet maar je kunt wel boxen bij elkaar zoeken die een gelijkwaardig midden en hoog hebben.

Gewoon gaan bouwen dat systeem. Met alles wat je bij elkaar kan rapen. Dan merk je vanzelf wat de verschillen doen en  OF Audyssey dat recht kan trekken.

(verder een prima SUBwoofer test. Ik dacht echt dat er een dinosaurus aan kwam rennen.)

Vermogen is wel degelijk relevant! ZEKER in een HT opstelling! Ik weet niet waar deze wijsheid vandaan komt, het hangt ten eerste af van je speaker keuze en bovenal je stuurt niet twee speakers aan maar een hele groep speakers die alles uit een trafo moet trekken. Ik ben het ermee eens dat je geen giga dikke amp nodig hebt voor een 20 watt speaker ik heb maar altevaak speakers zien bezwijken omdat ze de amp clippen. Ik heb erzo al 4 op de tafel gehad met vastgelopen woofers die ik voor klanten het gerepareerd. Puur omdat ze de amp clippen.... en nee het is een fabel dat speakers de geest geven door vervorming. Vervorming is een indicatie dat je amp het niet meer trekt endus gaat clippen wat de woofertjes niet leuk vinden.  ;)

De rest ben ik het wel redelijk mee-eens inregelen met DSP setting van je amp is een must. Trekt het hele systeem bijelkaar..
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 22:59:25 door muziekfreak »

*

seoman

• 1246
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2018, 02:41:35 »
W7 niet van zichzelf.

Vermogen is wel degelijk relevant! ZEKER in een HT opstelling! Ik weet niet waar deze wijsheid vandaan komt, het hangt ten eerste af van je speaker keuze en bovenal je stuurt niet twee speakers aan maar een hele groep speakers die alles uit een trafo moet trekken. Ik ben het ermee eens dat je geen giga dikke amp nodig hebt voor een 20 watt speaker ik heb maar altevaak speakers zien bezwijken omdat ze de amp clippen. Ik heb erzo al 4 op de tafel gehad met vastgelopen woofers die ik voor klanten het gerepareerd. Puur omdat ze de amp clippen.... en nee het is een fabel dat speakers de geest geven door vervorming. Vervorming is een indicatie dat je amp het niet meer trekt endus gaat clippen wat de woofertjes niet leuk vinden.  ;)

De rest ben ik het wel redelijk mee-eens inregelen met DSP setting van je amp is een must. Trekt het hele systeem bijelkaar..

Vermogen is irrilevant omdat je alle sets met welk vermogen dan ook kunt slopen als je niet ingrijpt als het gaat vervormen.
Ik ben het helemaal met je eens dat je met een 10 watt versterker makkelijk een 100Watt speaker omzeep kan helpen en omgekeerd ook.
Een explosie in een film op z'n hardst afspelen is zo ongeveer het domste en zinlooste wat je kan doen.
Je koopt geen set om gehoorbeschadiging op te lopen als er een schot wordt gevuurd of een ruimteschip op aarde crasht.
Verder kun je met dat soort geluiden helemaal niet horen wat de speakers doen.
Test een volume stand altijd met een muziek stuk wat je kent. Kunnen de speakers dat volume aan, dan lukt zo'n explosie ook wel. 
De SR7011 heeft genoeg immersive/surround simulators die je muziek over alle speakers uitsmeren.

Wat betreft subwoofers, tja dat is helemaal een uitdaging. Ten eerste worden er maar weinig woofers gemaakt die in het sublaag ook maar iets kunnen presteren. De meeste woofers staan daardoor ter compensatie veel te hard en krijgen genadeloos op hun flikker. Er is een punt waarop het sneuvelt.
Ik heb ooit woofers zien sneuvelen omdat de draaitafel geen subsonic filter had. Je kon het niet horen maar de konus stond zichtbaar te pompen en op ten duur kon je het zelfs ruiken. Na een tijd kwam de DJ onzeker op me af lopen "er zit geen laag meer in het geluid".
Goh.......

Ik denk dat het bereiken van een goede immersive sound ervaring 100X makkelijker te bereiken is dan laag laag.
Ik raad iedereen ook aan die 2 dingen los van elkaar te zien en die doelen los van elkaar te bereiken.
Er is een reden dat versterkers geen subwoofer versterker in zich hebben en alleen een LFE signaal aanbieden.
Voor substantiele luchtverplaatsingen heb je substantieel vermogen nodig. Het past er gewoon niet meer bij gepropt.
Groeten Simon

*

a.b.

• 9394
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2018, 09:15:00 »
Ik heb meer dan 6000 watt aan echt vermogen in mijn set en het staat nooit hard. Het klinkt overtuigend bij lage volumes.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10900
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2018, 09:29:00 »
Ik denk hier 900 per kant. Waarvan 400 voor de sub. Kleine ruimte dus weinig nodig om de boel te vullen. Meeste energie gaat toch in het laag zitten.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Wim72

• 1879
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2018, 09:43:46 »
Te weinig vermogen een veel grotere kans dat speakers gaan sneuvelen, een versterker of in dit geval meerdere versterkers in een ht-receiver/actieve sub met voldoende vermogen/reserve is altijd beter dan te weinig!
Ook als het vermogen van een versterker groter is dan wat fabrikant van speaker opgeeft is dat in de meeste gevallen geen enkel probleem...

*

muziekfreak

• **
  • 84
  • Niet veel temelden!
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2019, 15:29:24 »
Citaat
Vermogen is irrilevant omdat je alle sets met welk vermogen dan ook kunt slopen als je niet ingrijpt als het gaat vervormen.

Totaal onjuist, vervorming neemt plaats met een ondermaatse amp niet een overmaatse.. sinus verandert in een blok golf omdat de amp staat te clippen. Dat gebeurt omdat je amp vermogen wilt geven, wat het niet heeft. Natuurlijk kun je een speaker teveel belasten met een dikke amp, doe je dat ligt je woofer eruit voordat het verbrand. Je geeft het immers TEVEEL vermogen...als jij een speaker hebt van 150watt nominaal en jij speelt op dat vermogen met een dikke amp? Dat trekken jou oren dus niet  ;)

Citaat
Een explosie in een film op z'n hardst afspelen is zo ongeveer het domste en zinlooste wat je kan doen

Nogmaal waar baseer jij die wijsheid op? Dat iemand een explosie op zijn hardst wilt spelen ? Ik weet niet waar ik dat als een suggestie heb gegeven. Maar het moge duidelijk zijn, dat je nog met redelijk klein spul speelt in de HT wereld... niets mis mee! Ruimte is altijd een groot probleem in de Nederlandse betonblokken dus ik snap dat volkomen.

Citaat
Je koopt geen set om gehoorbeschadiging op te lopen als er een schot wordt gevuurd of een ruimteschip op aarde crasht.
Test een volume stand altijd met een muziek stuk wat je kent. Kunnen de speakers dat volume aan, dan lukt zo'n explosie ook wel.
De SR7011 heeft genoeg immersive/surround simulators die je muziek over alle speakers uitsmeren.

Speakers in een HT ondervinden een calibratie als je een GOEDE receiver/HT pre hebt dat kun je zien dat elke speaker altijd een X aantal DB onder het nominaal speelt. NIET elke speaker in een HT DSP mode (dus film DTS. ATMOS,NEO 6,7.1) whatever DSP je films geniet. SPEELT op zelfde volumes sterker nog meeste speakers doen niet eens zoveel in een HT.

Je center en fronts zijn het meest belast (subs hebben EIGEN versterking staat los ervan), echter na calibratie, check de EQ settings van elke speaker....surprise!!!! -3db o.i.d. lager op diverse frequencies en curves die de amp toepast om je speaker optimaal te benutten. Een goede amp heeft ook voor SUBS en zelfs elke kanaal een MAX VOLUME setting. Je kunt ze dus totaal niet naar de hemel blazen als zou je het open gooien. 

Citaat
Wat betreft subwoofers, tja dat is helemaal een uitdaging. Ten eerste worden er maar weinig woofers gemaakt die in het sublaag ook maar iets kunnen presteren. De meeste woofers staan daardoor ter compensatie veel te hard en krijgen genadeloos op hun flikker. Er is een punt waarop het sneuvelt.

Totaal onzin, nogmaal je kunt met vrijwel elke receiver/amp je subs max volume instellen dat men daar niet de tijd neemt om daar een menu tespitten van je amp. Dat is laksheid van de gebruiker bijkomend dat een sub in een HT ACTIEF is je amp hoeft niets tedoen. Alleen een signaal geven en dat was het, meeste subs doen zoveel niet zeker niet als je een SUBWOOFER gebruikt en geen tondeldoosje achter je bank en het een subwoofer noemt.

Citaat
Er is een reden dat versterkers geen subwoofer versterker in zich hebben en alleen een LFE signaal aanbieden.
Voor substantiele luchtverplaatsingen heb je substantieel vermogen nodig. Het past er gewoon niet meer bij gepropt.

De reden is simpel, omdat een passieve sub niet meer van deze dag is. LFE is precies waarom je speakers niet zoveel doet op het laag in een HT,  3-120 Hz is zo'n beetje wat een LFE weergeeft naar de subs in een THX setup 80hz in ik heb mijn gezet 47.5hz de kwaliteit van je sub is van belang. Maar je kunt ALLES precies instellen zonder je speaker naar de klote tehelpen. En natuurlijk heeft een sub meer vermogen nodig daarom heb je een plate amp die dat verzorgt. Er is dus geen giga vermogen nodig van je receiver. Maar je snapt natuurlijk ook wel dat in een 7.1 setup je andere speakers ook....woofers hebben? En ook vermogen nodig hebben ? Met 3 sets speakers en center , is een dikkere amp zeker wel gewenst en al zeker als je een degelijk speaker eraan frommelt! Want raad eens ? Speakers hebben ook woofers die laag moeten trekken, LAAG is waar vermogen heel belangrijk word met het aantal speakers in een HT setup...needless to say, doe je goed een dikke amp tehebben. Tenzij je met melkpakjes speelt dan heb je volkomen gelijk  ;D

In kort een HT AMP het vermogen is wel DEGELIJK belangrijk.  Je kunt het bestrijden al je wilt, dat verandert niet de feiten ..
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2019, 16:25:41 door muziekfreak »

*

seoman

• 1246
  • No Comment
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2019, 20:12:49 »
Citaat

Totaal onjuist, vervorming neemt plaats met een ondermaatse amp niet een overmaatse.. sinus verandert in een blok golf omdat de amp staat te clippen. Dat gebeurt omdat je amp vermogen wilt geven, wat het niet heeft. Natuurlijk kun je een speaker teveel belasten met een dikke amp, doe je dat ligt je woofer eruit voordat het verbrand. Je geeft het immers TEVEEL vermogen...als jij een speaker hebt van 150watt nominaal en jij speelt op dat vermogen met een dikke amp? Dat trekken jou oren dus niet  ;)

Citaat
Een explosie in een film op z'n hardst afspelen is zo ongeveer het domste en zinlooste wat je kan doen

Nogmaal waar baseer jij die wijsheid op? Dat iemand een explosie op zijn hardst wilt spelen ? Ik weet niet waar ik dat als een suggestie heb gegeven. Maar het moge duidelijk zijn, dat je nog met redelijk klein spul speelt in de HT wereld... niets mis mee! Ruimte is altijd een groot probleem in de Nederlandse betonblokken dus ik snap dat volkomen.

Citaat

Speakers in een HT ondervinden een calibratie als je een GOEDE receiver/HT pre hebt dat kun je zien dat elke speaker altijd een X aantal DB onder het nominaal speelt. NIET elke speaker in een HT DSP mode (dus film DTS. ATMOS,NEO 6,7.1) whatever DSP je films geniet. SPEELT op zelfde volumes sterker nog meeste speakers doen niet eens zoveel in een HT.

Je center en fronts zijn het meest belast (subs hebben EIGEN versterking staat los ervan), echter na calibratie, check de EQ settings van elke speaker....surprise!!!! -3db o.i.d. lager op diverse frequencies en curves die de amp toepast om je speaker optimaal te benutten. Een goede amp heeft ook voor SUBS en zelfs elke kanaal een MAX VOLUME setting. Je kunt ze dus totaal niet naar de hemel blazen als zou je het open gooien. 

Citaat

Totaal onzin, nogmaal je kunt met vrijwel elke receiver/amp je subs max volume instellen dat men daar niet de tijd neemt om daar een menu tespitten van je amp. Dat is laksheid van de gebruiker bijkomend dat een sub in een HT ACTIEF is je amp hoeft niets tedoen. Alleen een signaal geven en dat was het, meeste subs doen zoveel niet zeker niet als je een SUBWOOFER gebruikt en geen tondeldoosje achter je bank en het een subwoofer noemt.

Citaat

De reden is simpel, omdat een passieve sub niet meer van deze dag is. LFE is precies waarom je speakers niet zoveel doet op het laag in een HT,  3-120 Hz is zo'n beetje wat een LFE weergeeft naar de subs in een THX setup 80hz in ik heb mijn gezet 47.5hz de kwaliteit van je sub is van belang. Maar je kunt ALLES precies instellen zonder je speaker naar de klote tehelpen. En natuurlijk heeft een sub meer vermogen nodig daarom heb je een plate amp die dat verzorgt. Er is dus geen giga vermogen nodig van je receiver. Maar je snapt natuurlijk ook wel dat in een 7.1 setup je andere speakers ook....woofers hebben? En ook vermogen nodig hebben ? Met 3 sets speakers en center , is een dikkere amp zeker wel gewenst en al zeker als je een degelijk speaker eraan frommelt! Want raad eens ? Speakers hebben ook woofers die laag moeten trekken, LAAG is waar vermogen heel belangrijk word met het aantal speakers in een HT setup...needless to say, doe je goed een dikke amp tehebben. Tenzij je met melkpakjes speelt dan heb je volkomen gelijk  ;D

In kort een HT AMP het vermogen is wel DEGELIJK belangrijk.  Je kunt het bestrijden al je wilt, dat verandert niet de feiten ..

Zo zo heel relaas. Goed zo!
er zijn een aantal dingen waar je net te makkelijk aan voorbij gaat.

-Luidsprekers vervormen ook en zullen zeker als ze harder aangedreven worden ook meer gaan vervormen.
-een luidspreker is geen linieare omzetter van stroom in geluidsdruk, de geluidsdruk zegt erg weinig over het opgenomen vermogen.
Hoewel ik mee kan gaan in de redenering dat een luidspreker langer heel blijft bij een zwaardere versterker,
weiger ik dat als een waarheid of feit te zien. OOk een niet clippende versterker kan een luidspreker slopen. Te vaak overstuurde speakers gehoord in de bioscopen. Die speakers gaan gewoon stuk na maanden van misbruik. De vervormingscijfers lopen langzaam op totdat ze niets anders weergeven dan gekraak.
Als de versterker dit veroorzaakt zou hebben door clippen lag de tweeter er uit en had het alleen wat doffig geklonken.

Ik zeg niet dat jij een explosie op z'n hardst wil weergeven. Het is de praktijk van de bios en velen proberen dat thuis ook.
Ik heb een sub die 108db kan genereren bij 31hz met een vervorming van 15% , 20Hz haalt ie maar 96db en vervormt hij 20%, bij 10hz zakt de druk weg naar 83db maar zakt ook de vervorming weer terug naar 15%
Aller aardigste cijfers als je het mij vraagt. Ik heb geen grote kamer dus het is ruimschoots genoeg.
Ik ga regelmatig naar techno feestjes en dergelijke en als ik hoor wat 105db voor een bak herrie is dan weet ik zeker thuis gaat het nooit over de 90db heen.

Die nieuwe meettechnieken die de HT industrie bedacht zijn zijn mij dus ook een doorn in het oog.
Prima dat je calibreert op geluidsdruk maar laat mij die geluidsdruk kiezen. Het ingelen van de set gaat gepaard met irritant harde sweeps met een volume die ik nooit zal gebruiken. Beetje zinloze calibratie dan.
Verder is het inregelen op geluidsdruk nogal gevaarlijk voor je speakers. Halen die speakers die geluidsdruk wel? Zeker in het laag wordt dat een in mijn ogen gevaarlijke referentie.
Bij audyssey geven ze inmiddels ook toe dat die systemen alleen kunnen werken met standaard rendement speakers.
De consequenties van deze vreemde referentie keuze gaat verder dan gevaar voor je speakers. Dynamisch volume of loudness wordt vanuit 0db gestuurd. Echter de geluidsdruk is zo hoog dat ik standaard tussen de -30 en -40db luister.
De loudness is dan bij wijze van spreken al 30db. Totale onwerkbare toeters en bellen dus.
Om het bruikbaar te maken moet ik mijn versterkers maar 30db gaan dempen ?!
Als ik de set zou laten draaien op 0 db dan vraag ik me echt af of het huis niet instort en hoelang de conussen in hun chassis blijven hangen.

Je stelt dat die speakers ingemeten worden en dus nooit harder zullen gaan dan die calibratie.
Mijn vraag is hoe lang zouden de speakers heel blijven als je continu zou kalibreren.
Ik ga het niet uitproberen, mijn oren vinden het niet leuk en ik kan op die niveaus ook niet horen wat er gebeurt
Verder moeten mijn speakers nog jaren mee.

Maar ik zeg het nog maar een keer. Je versterker/HT processor heeft 0.00000 idee van het rendement van de speakers, nominaal vermogen, max spl etc etc etc.
Ik vind het dus echt van de zotte dat ik niet het calibratie niveau mag stellen.

Je zegt dat een goede HT iets onder nominaal gaat zitten. Je geeft als voorbeeld -3db.
Stel dat -3db punt ligt daadwerkelijk op de max vermogen van luidspreker.
Calibratie geslaagd, gaan met die banaan.  ???

Zeker gezien het feit dat die DSP's van in die HT ook het laag gaan rechttrekken kun je er genoegelijk vanuit gaan dat die sub of woofer heel wat meer voor de kiezen gaat krijgen dan wat ie kan.
Natuurlijk kun je dat afkopen met hele zware speakers en subs. Maar de HT-dsp heeft er geen benul van.

SUBs neem mijn sub die kan 20hz aan met een maximum druk van 96db, de HT hoort dat die 20hz zachter is dan de 32Hz en zal 'm dus oppompen.
Ik ga er even vanuit dat die calibratie druk niet 100db is maar 90db dan zou mijn sub dus al het geweld aankunnen.
Neem nu een subje van 200 die haalt misschien 100db 100Hz en 30Hz is ingestort tot 60db.
Wat nu als ik daar die zelfde calibratie techniek over heen gooi? Hoelang kun je dan 30hz pompen in die sub?
Met een beetje geluk zit er in die sub een DSP die weet hoeveel de woofer op z'n klote mag krijgen en filtert hij alle signalen die hem bedreigen weg.
Maar zulke subwoofers zijn er niet zo heel veel en dus ligt misbruik voor de hand.
Groeten Simon

*

Bloom

• 650
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2019, 22:52:22 »
Atmos is een geluidscoderingsstandaard zoals bijvoorbeeld DTS er ook een is. Atmos is van de Dolby Laboratories. Het vereist hoogteluidsprekers naast de gewone surroundluidsprekers. Vandaar dat veel moderne surroundversterkers 11.2 kanalen aanbieden. Als je geen hoogteluidsprekers hebt, heb je geen knijt aan Atmos en hoef je je er ook geen zorgen over te maken.

Zo'n geluidscoderingsstandaard heeft niets te maken met het vermogen. Je moet gewoon genoeg vermogen hebben om alle luidsprekers die je hebt tot volle tevredenheid te kunnen aansturen. En dat kun je berekenen met behulp van mijn formule en de daarbij horende spreadsheet: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=32626.0