meer geluid uit versterker?
« Gepost op: 22 april 2018, 17:16:38 »
Lekenvraag. Voor een 'normaal' acceptabel geluid moet de volumeknop van mijn receiver (Pioneer VSX 294) veel verder open dan mijn vorige Yamaha (met dezelfde luidsprekers). Bij het afspelen van een film staat de versterking bijna op maximaal en is het geluid niet erg hard, wel acceptabel. Ik vraag me af hoe dat kan. Aan de specificaties ligt het toch niet?

Versterker: 150W/channel (1kHz 6 Ohm 1%=150W, 20Khz 8 Ohm 0,09%=105W. Kan 6-12 Ohm aansturen.
Luidspreker: 140W/260W piek, gevoeligheid van 92dB (2,83V/1m). 4-8 Ohm.

Iemand een idee? Ik ben erg benieuwd. Wat is het probleem en wat is de meest logische oplossing?

thx!

*

chansig

• 10602
Re: meer geluid uit versterker?
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2018, 17:24:10 »
Ws stuurt de een harder uit dan ander. Dit roept meestal een kortsluiting op bij audiofielen: Help ik moet de volume knop verder open draaien !!!!!!!!!

Je en ? Geen probleem toch, dan doe je dat.Probleem opgelost.

Gr. Hans

Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2018, 21:21:48 »
Acceptabel op vol volume is niet echt lekker.

Wat zijn de specificaties van de Yamaha?
Welke is het?
Komt de Pioneer van een kringloop of is hij nieuw?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2018, 21:45:35 »
Dit roept meestal een kortsluiting op bij audiofielen: Help ik moet de volume knop verder open draaien !!!!!!!!!
Gr. Hans

Dat is precies het probleem. Ben ik dus toch een audiofiel..

« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2018, 21:49:16 »

Welke is het?

Pioneer is/was een gewone middenklasse versterker uit de winkel. Yamaha weet ik het type niet meer precies. Maar volgens mij was dat 80W/ Channel. Kort door de bocht: de 80W versterker gaf op half volume ongeveer dezelfde hoeveelheid geluid als de 150W/channel vol volume. Dat begrijp ik dus niet zo goed. Vandaar dat ik de specs v.d. Pioneer erbij heb gedaan.

*

Heintje

• 1402
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2018, 23:29:09 »
"Bij het afspelen van een film"?
Staat dan het volume van je bron-apparaat (wat de film afspeelt) / van de TV wel hard genoeg?
Dat kan je meestal in de submenu's van TV en versterker instellen.

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2018, 18:08:40 »

Welke is het?

Pioneer is/was een gewone middenklasse versterker uit de winkel. Yamaha weet ik het type niet meer precies. Maar volgens mij was dat 80W/ Channel. Kort door de bocht: de 80W versterker gaf op half volume ongeveer dezelfde hoeveelheid geluid als de 150W/channel vol volume. Dat begrijp ik dus niet zo goed. Vandaar dat ik de specs v.d. Pioneer erbij heb gedaan.

Goegelen op Yamaha receiver afbeeldingen, dan herken je hem wel. En dan kan er mogelijk meer over gezegd worden.

« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2018, 23:01:57 »

Goegelen op Yamaha receiver afbeeldingen, dan herken je hem wel. En dan kan er mogelijk meer over gezegd worden.
[/quote]

Uitdaging aangenomen:
Versterker1 Pioneer VSX924
150W/channel (1kHz 6 Ohm 1%=150W, 20Khz 8 Ohm 0,09%=105W.

Versterker 2 Yamaha RX-V450
RMS vermogen 20Hz-20kHz 0,06% THV 8 Ohm = 85W
Max bij 1Khz 10% THV 8 Ohm = 125W

Mijn ervaring: versterker 2 produceerde veel meer geluid (vol nooit meer dan 50%) dan versterker 1 (90%-100%). Maar volgens mij zou dat gezien de specs toch andersom moeten zijn?
« Laatst bewerkt op: 24 april 2018, 23:12:48 door Jeronimos13 »

*

Rubble

• 10368
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2018, 07:51:38 »
Zit er geen mute knop of iets dergelijks op die Yamaha? Heb ooit een A S1000 gehad en daar was de mute knop een verzwakker. Geluid ging dus niet helemaal uit maar een heel eind zachter.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

dimitri

• 1269
  • dd t vek punk!
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2018, 10:38:53 »
Of misschien staat de Yamaha RX-V450 wel op 5.1 of n van die surround sound effect-standen?  Weet je zeker dat de versterker dus op stereo staat?
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2018, 18:57:51 »
Over een Pioneer VSX 294 is niets te vinden. Is het soms de VSX 924? Die geeft 150 Watt aan 6 Ohm terwijl de Yamaha 85 Watt aan 8 Ohm levert.
Lees iig. ook dit artikel even door: https://www.hifi.nl/artikel/1689/Vermogen.html
« Laatst bewerkt op: 24 april 2018, 19:10:41 door minplus »

« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2018, 23:11:40 »
Bedankt minplus. Je hebt gelijk! VSX924. Sorry! Heel fijn apparaat, vooral de parametrische equalizer i.v.m. onze slechte akoestiek.

Verder heb ik het volume van het bronsignaal bekeken. Streamen van de Eminent mediaspeler en Google Chromecast via HDMI , of vanuit de receiver via LAN, maakt allemaal weinig uit. Het ingangsvolume scheelt niet noemenswaardig.

Wat betreft je laatste opmerking:

Is het soms de VSX 924? Die geeft 150 Watt aan 6 Ohm terwijl de Yamaha 85 Watt aan 8 Ohm levert.
Welke conclusie kan je hieruit trekken?

Volgens mij doet de Pioneer ook 105W>8 Ohm vs Yamaha 85 W > 8 Ohm. Het volume van de Pioneer zou dus minder ver open hoeven om hetzelfde te bereiken. Praktijk is net andersom.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2018, 23:15:48 door Jeronimos13 »

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2018, 23:53:38 »
Aan 8 ohm levert de Pioneer een stuk minder dan aan 6 ohm. Bij 8 ohm liggen ze veel dichter bij elkaar en maken die paar watts niet veel verschil in volume. Verder is de ene watt de andere niet, het kan bv. muziekvermogen of RMS-vermogen zijn. Kon het niet vinden bij deze receivers. Daarnaast kan de ingangsgevoeligheid verschillend zijn.

*

seoman

• 1009
  • No Comment
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2018, 00:41:12 »
Heel fijn apparaat, vooral de parametrische equalizer i.v.m. onze slechte akoestiek.

Die equalizer zou wel eens de reden kunnen zijn waarom je zo'n groot volume verschil waarneemt.
Om clipping te voorkomen moet de gain omlaag om uberhaupt frequemcies te mogen versterken.
Daarvoor zit er in een EQ meestal ook een GAIN regeling.

Die gain van de EQ zou wel eens laag hebben kunnen staan.
Dat vind ik een veel voor de hand liggende verklaring dan vermogen vergelijken.
Een versterker komt als het goed is NOOIT bij die volumes.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Heintje

• 1402
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2018, 16:29:36 »
De stand van de volumeregelaar geeft slechts een ruwe indicatie van het werkelijke volume op dat moment.
Hoe hard de versterker gaat bij een bepaalde volumestand, is een ontwerpkeuze van de fabrikant.
Echter, als je de volumeregelaar wel heel ver moet opendraaien voor een normaal geluid, kan inderdaad de bron weinig signaal afgeven (wat in jouw geval niet logisch is), f een functie geactiveerd zijn die het volume ongewild terugneemt.

Kan je de versterker niet helemaal terugzetten naar fabrieksinstellingen (factory reset, zie gebruiksaanwijzing) en van daar uit opnieuw beginnen?