Spotify via tv naar analoog
« Gepost op: 22 april 2018, 18:39:45 »
Ehr, de titel zegt het al. Ik heb een ouwe bak AMD Athlon X2 245 achter een frontje met daarop de digitale tv.

Mobo Asus M2N68 AM SE2  ge-upgrade dus naar AM3.  ALC662 High Definition Audio 6 -Channel CODEC

Hm, mot geloof ik ALC 888 hebben? kweet het eigenlijk ook niet (meer)

Via de koptelefoon uitgang gaat de boel naar de analoge versterker.

Op t moment een Akai AM 2800.

Maar kan ook wel eens wisselen met buizenbakken.

Op zich gaat dat best.

Maar waarschijnlijk is dit best wel primitief? 

Trouwens de enige audio out is de koptelefoon-uitgang. Of via hdmi.  (Philips 32PFL4007H12)

Heb nog wel een oud M-audio kaartje 192/24, maar wordt dat nog wel ondersteund?  wilde het ooit nog eens in een andere pc

douwen waar helemaal geen geluidskaart in zit. -> Onboard = dood.

Maar als het voor niet al teveel meer beter kan,

zou ik dat graag vernemen.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 19:22:20 door simpeleziel458 »

*

SunRayes

• *
  • 26
  • Versterker met oude speakers
Re: Spotify via tv naar analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2018, 22:23:29 »
De Sound Blaster X-fi HD van Creative.
Die sluit je aan op een USB poort en dan met RCA naar je versterker.
Onkyo 9030. Magnet Monitor A. Sound Blaster X-fi HD

« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2018, 00:35:35 »
De Sound Blaster X-fi HD van Creative.
Die sluit je aan op een USB poort en dan met RCA naar je versterker.

Dat dat mobo nog draait is bij de gratie van AMD en hun serie van mobo's die mee kunnen reizen met nieuwe processors met een kleine update.  Dat gezegd, dat mobo is een tien jaar oud, en draait nog soepel door de ssd, en mijn beperkte eisen van hd beeld en geluid. en wat internet. Huis, tuin en keuken gebruik dus.  Maar geluid via de usb. Hoe moet dat verbetering gaan geven in een tien jaar oude configuratie ?

Usb draaitafels. Ik denk altijd nep, voor wie niet weet wat echt is.  Maar goed. wat weet ik...

Anderzijds stream ik natuurlijk wel eens van een externe hdd, films, series, of speel ik zelfs muziek.

Als het online niet te vinden is. Zoals laats met TOOL.  Die doen niet aan spotify.  Maar ik heb ze wel op een externe staan ;-p

Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat er een ingebouwde DAC in de tv zit ?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2018, 00:46:15 door simpeleziel458 »

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2018, 01:26:03 »
Wat je TV kan is niet relevant als je meer uit je geluid wil halen.

Dan ben je aangewezen op een versterker en speakers.

HDMI komt nog niet in de buurt met wat je aan geluid via USB kan bereiken. 90% van HDMI is gericht video en een stukje bandbreedte is over gebleven voor maximaal 7kanalen geluid met goede kwaliteit.
HDMI komt ook met extreme nukken hoewel dat bij de oude versies nog te overzien is.
HDMI is de nieuwe scart en is perfect voor video.

Kortom doe dat oude mobo een lol en hang er een USB dac aan. Kun je later nog los gaan met buizen en wat nog meer.
bv Dave van Chord electronics https://chordelectronics.co.uk/product/dave/

Of iets betaalbaarder
De Schiit Fulla2

Natuurlijk kun je eens voor de lol vergelijken of de dac in je TV beter is dan de dac op je 10 jaar oude mobo.
Beide apparaten zijn voor heel andere doelstellingen gemaakt dus ik verwacht dat de uitslag zal zijn.
Beide werken naar behoren maar laten te wensen over
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2018, 10:36:41 »
Ok, dan ga ik eens in die hoek snuffelen. ;-)

« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2018, 14:59:19 »
Die Schiit spullen zien er echt wel leuk uit.  Hoewel een beetje slecht verkrijgbaar.  Heel veel is niet in stock.
Na een dag lang reviews en hele stukken theorie maar eens gekeken wat er tweede hands zoal te verkrijgen was.

Heb net een Audioquest Dragonfly Black V1.5  tweedehands gekocht.  Kan ik kijken wat het doet.
Had nog mijn M-audio kaartje in de pc geprikt, maar toen weigerde de pc op te starten.  Ook in een tweede pc had die hetzelfde effect, dus die zal wel overleden zijn....

De Dragonfly zal wel niet het beste zijn, maar is ook inzetbaar met telefoon, en mocht het toch niet bevallen, raak ik 'm voor dezelfde prijs makkelijk weer kwijt ;-)

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2018, 15:35:52 »
Ik zelf gebruik de MOJO van chord electronics
Nog steeds heel veel geld voor een dac die ik alleen voor de koptelefoon gebruik.
Maar mijn god dat ding speelt de xonar essence STX2 er compleet uit.
En ja die 'nieuwe' dacjes, zoals de mojo, werken ook met android enzo.
Dus stel je hebt high quality muziek op je telefoon, dan zit je zelfs met een telefoon op de eerste rij.

Ik zelf zou nooit voor een usb-stick versie gaan. Ik heb liever een usb kabeltje er tussen
Groeten Simon

« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2018, 21:53:29 »
Ik heb in het verleden wel aandacht besteed aan de geluidschip, maar dat is eigenlijk maar 1 keer gebeurd toen ik zelf een systeem samen stelde van nieuwe spullen. Ehr een dikke 15 jaar geleden. Sindsdien koop ik eens een keer een moederbordje een processor etc. Of een ssd-tje en de boel kan weer vooruit.  Ik speel geen spellen op de pc, dus ik heb geen hoogvlieger nodig.  Maar dat gezegd, begon mij Spotify op sommige tracks te irriteren.  Wellicht dat een van de chips in , of tv, of pc het aan het begeven is, ik weet het niet.    Vandaar ff een vraagje op een forum. 

Ik speel dus via Spotify, maar ook nog analoog. Lp-tje en soms een cd'tje. Ik heb wel een externe HDD ooit volgeplemd met flac bestanden, dus dat wil ook nog wel eens gebeuren. Dat is dan dus ook de max. aan "kwaliteit die ik een dac kan aanbieden.

Maar hoewel reviews op zich lekker leesvoer zijn, zijn het toch ook vaak industrie gerelateerde gasten die ze schrijven , en is er nauwelijks een review zonder dat nog even de beter klinkende - in dit geval - dac van een paar duizend euro wordt  genoemd.   Komt er bij mij maandelijks nog niet binnen, dus interesseert me dat ook niet. Zal wel.;-)

Voor 50 euri een Dragonfly black is heel goed te doen in de rest van mijn setup, die apart in hun tijd (tweedehands ;-p) ook niet meer hebben gekost.  Moet allemaal wel een beetje in verhouding staan.  Reviseren doe ik dan zelf wel.  Hoewel dat voor een dac niet geldt.

Ik kwam ook wel geluiden tegen vanuit Tweakers bijvoorbeeld die stellen dat een dac van 2 tientjes dat omzet werk ook kan doen.
Dus maar eens rustig kijken of en wat het doet, en een half oog open houden voor leuker materiaal als het voor een aantrekkelijke prijs beschikbaar komt ;-)

Valt me trouwens op dat er weinig dacs worden aangeboden op de audiosites. Maar dat terzijde.

Die chords eindigen steevast heel hoog in de reviews en lijstjes. Maar ik vind het wel lelijke dingen. En -pardon my dutch- reteduur.  ;-)

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2018, 07:29:35 »
Ik heb in het verleden wel aandacht besteed aan de geluidschip, maar dat is eigenlijk maar 1 keer gebeurd toen ik zelf een systeem samen stelde van nieuwe spullen. Ehr een dikke 15 jaar geleden. Sindsdien koop ik eens een keer een moederbordje een processor etc. Of een ssd-tje en de boel kan weer vooruit.  Ik speel geen spellen op de pc, dus ik heb geen hoogvlieger nodig.  Maar dat gezegd, begon mij Spotify op sommige tracks te irriteren.  Wellicht dat een van de chips in , of tv, of pc het aan het begeven is, ik weet het niet.    Vandaar ff een vraagje op een forum. 

Ik speel dus via Spotify, maar ook nog analoog. Lp-tje en soms een cd'tje. Ik heb wel een externe HDD ooit volgeplemd met flac bestanden, dus dat wil ook nog wel eens gebeuren. Dat is dan dus ook de max. aan "kwaliteit die ik een dac kan aanbieden.

Maar hoewel reviews op zich lekker leesvoer zijn, zijn het toch ook vaak industrie gerelateerde gasten die ze schrijven , en is er nauwelijks een review zonder dat nog even de beter klinkende - in dit geval - dac van een paar duizend euro wordt  genoemd.   Komt er bij mij maandelijks nog niet binnen, dus interesseert me dat ook niet. Zal wel.;-)

Voor 50 euri een Dragonfly black is heel goed te doen in de rest van mijn setup, die apart in hun tijd (tweedehands ;-p) ook niet meer hebben gekost.  Moet allemaal wel een beetje in verhouding staan.  Reviseren doe ik dan zelf wel.  Hoewel dat voor een dac niet geldt.

Ik kwam ook wel geluiden tegen vanuit Tweakers bijvoorbeeld die stellen dat een dac van 2 tientjes dat omzet werk ook kan doen.
Dus maar eens rustig kijken of en wat het doet, en een half oog open houden voor leuker materiaal als het voor een aantrekkelijke prijs beschikbaar komt ;-)

Valt me trouwens op dat er weinig dacs worden aangeboden op de audiosites. Maar dat terzijde.

Die chords eindigen steevast heel hoog in de reviews en lijstjes. Maar ik vind het wel lelijke dingen. En -pardon my dutch- reteduur.  ;-)

Spotify is ook niet echt wat je noemt een goede bron. Als een een crapy track hoort op spotify dan moet je eens proberen om op youtube een HQ versie te vinden. Of een goed geripte wav of flac.
Spotify is een veredelde mp3 zender, met schimmig bron materiaal

Die chords hebben officieel ook geen DAC chips aan boord.
Zij gebruiken programeerbare logische chips die zo geprogrameerd worden dat ze zich gedragen als digitaal analooog omzetter. Dat zijn geen chipjes van een paar euro.
Ik was eigenlijk ook geschrokken hoe lelijk die mojo er uit zag. Tot ik 'm in mijn handen kreeg. Viel reuze mee en geen plastic.
Groeten Simon

« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2018, 12:47:51 »
Quote ;  "Ik was eigenlijk ook geschrokken hoe lelijk die mojo er uit zag. Tot ik 'm in mijn handen kreeg. Viel reuze mee en geen plastic".

Zo ziet dat er online wel zo uit idd, als een stuk kinderspeelgoed;-)  Maar goed het gaat om de prestaties, en het ding hoeft ook niet in zicht te staan, mits je functionaliteiten moet bedienen.

Wat bedoel je eigenlijk met "Ik zelf zou nooit voor een usb-stick versie gaan. Ik heb liever een usb kabeltje er tussen" ?   

Heb en passant ook de Schiit Modi 2 aangekocht.  70 thuisbezorgd.  55 voor de Dragonfly thuis bezorgd.  Kan ik fijn dacjes vergelijken ;-)  Maar ze komen morgen of - als t tegenzit - dinsdag pas aan.  (Dragonfly is 'n brievenbuspakje)

Zal berichten hoe dat bevalt ;-) 

Werd voor de Schiit modi over de streep getrokken door https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=33083.75, en hij stond voor 80 op MP,   maar die genoemde webshop doet t niet meer.  Een frontje en niks klikbaars. Is Tannoy gestopt  ?

De vrijmarkt om 8.30 hier in Amsterdam Oost was drie x niks.  Wat een troep.  Wellicht mijn feestneus nog even opzetten en voor wat life muziek en uitzonderlijke herrie gaan hahaha.  (punk/hardrock dat werk, life op de straat wel leuk, ehr met een slokje op.) 
« Laatst bewerkt op: 27 april 2018, 13:24:22 door simpeleziel458 »

« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2018, 13:58:24 »
Wat Spotify betreft, ik heb allang het pad verlaten om "High End" na te streven.   Valt onder het kopje "zal wel"   Ik heb daarentegen een goede VPN dus ik kan natuurlijk eens kijken.  Maar media als spotify zijn handig als er meerdere mensen zijn die wat willen horen. En je hoeft niet om te kijken naar continuiteit, want dat haakt er vanzelf nummers en artiesten aan.

Waar Youtube in mijn "audiofiele" jaren echt hoorbaar verschrikkelijk was is dat ook niet meer zo. Ik ben een hoop ontnuchterd sinds dien. En als anderen niet horen wat jij denkt te horen....   Vooralsnog vindt eenieder die bij mij komt het hier prima klinken.  Maar die hebben geen vallen een portemonnaie voor dure audio.. Net zomin als ik.

ik wil maar zeggen; met bescheiden middelen is ook veel te bereiken. Het gaat om de combinatie en de plaatsing. En de luisteraar.  Shitspeakers aan de muur voor bassimulatie voldoen soms.  Het is maar wat het huishouden ervoor over heeft. Dus werken met wat er is.   Zo heb ik al menigeen happy gemaakt, en betrap ik mezelf erop dat het eigenlijk toch wel aangenaam klinkt.  Hoewel er geen of weinig centjes aan te pas komen.  Wat kringloop, wat soldeerwerk, plaatsing et voila.

Dat soort dingen plaatsen het hele audiogebeuren wel in perspectief.   en het budget is wellicht toch de meest bepalende factor.  "Het hoge eind" een reclameverhaal, waar je onder reclame en  review-geweld wellicht nog dubbel blind in zou trappen ;-)

Mijn devies; wees tevreden met wat je hebt. 
Audio is een zeer hoog percentage suggestie.

Nu heb ik een aantal versterkers staan, dus ja ik hoor verschil
Ze klinken allemaal anders.

Dus in het hele objectief vs subjectief debat heb ik een bescheiden plaats aan de subjectieve kant.
Maar wil het daar dan ook bij laten ;-)

Ik speel ook vaak Radio Paradise.  320 AAC.   ;-)   En hoewel ik vroeger jacht maakte op flac, vind ik het scrollen door een externe hdd ook niet alles.  Moet je zelf weer voor continuiteit zorgen...

Foobar heb ik wel geprobeerd maar behalve dat het een goede speler schijnt te zijn hetzelfde issue.

Winamp is allang dood, of toch weer niet ?

Nu gaat de boel dus van Radio Paradise op de stream link via hdmi naar de tv, koptelefoon uit naar een EL81SE versterkertje.  Een gerenoveerde LA214, en die geeft het door naar een zelfbouw Bombardon /9710 combinatie.   ;-p 

Ben dus benieuwd naar de dac.

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2018, 11:29:28 »
Quote ;  "Ik was eigenlijk ook geschrokken hoe lelijk die mojo er uit zag. Tot ik 'm in mijn handen kreeg. Viel reuze mee en geen plastic".

Zo ziet dat er online wel zo uit idd, als een stuk kinderspeelgoed;-)  Maar goed het gaat om de prestaties, en het ding hoeft ook niet in zicht te staan, mits je functionaliteiten moet bedienen.

Wat bedoel je eigenlijk met "Ik zelf zou nooit voor een usb-stick versie gaan. Ik heb liever een usb kabeltje er tussen" ?   

Ik wil geen usb stick om dat een ruk aan het snoer meteen betekend dat de DAC en usb poort een flinke klap krijgen.
Als ik een ruk aan mijn (koptelefoon) snoer geef dan verschuift de dac en vangt het usb kabeltje die verplaatsing op.
Verder steken die sticks zo onhandig uit dat het gewoon kwetsbaar en onhandig wordt.

Dacjes vergelijken. leuk! Veel plezier ermee

Die mojo is van aluminium, zit met 8 bouten dicht, staat op rubber voetjes en weegt 150 gram.
Die kleuren maken hem idd wat speelgoed achtig. Maar het is gewoon een slimme manier om met 3 lampjes de werking van het ding weer te geven ipv een duur display wat niks bijdraagt aan de kwaliteit (en ook nog eens de batterij leeg trekt)
Groeten Simon

« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2018, 15:54:48 »
ah, ok.   Ik heb ooit eens een "frontje gebouwd, om de tv op te zetten en de ouwe bak eronder weg te werken.  Van afvalhout.
Er is ruimte zat bij de uitgang. Ik hoef dus niet bevreesd te zijn voor rukken of ander ongemak ;-) * Zie link naar pic onderaan.

Zit nu mijn flacs op de externe hdd eens te beluisteren, maar naast het feit dat ik continue dj moet spelen hoor ik idd wel meer info. 

Dat gezegd gebruik ik muziek eigenlijk als mood enhancer.  Dat wil zeggen; k speel bepaalde muziek behorend bij mijn mood.
En het is dus niet dat ik aandachtig recht voor mijn set ga zitten om het geluidsbeeld te definiŰren, maar meer dat de impact overkomt en dus mijn gemoedstoestand maximaliseert.  Dus Spotify & en Radio Paradise(.com) voor de continuiteit makkelijk als arbeidsvitaminen zeg maar of om gedachten te stroomlijnen. Waarbij juist die continuiteit een factor van belang is.  Belangrijker dus dan de data of het aantal bits, of dat ik de percussie uit een nummer kan halen.  Dat is allemaal van ondergeschikt belang.

Hoewel ik eerst niet zonder muziek kon heb ik intussen geleerd ook prima zonder te kunnen. Ga ik een complete week zonder artificieel geluid.  Hoor ik de vogels de buren en wat diffuse klanken van de stad die toch nog doorsijpelen tussen en door de gebouwen. Zo kan je met een tuin in de stad toch nog leven alsof je in een dorp woont. De juiste keuze van een woning.

Maar goed, zelf begonnen met dit topic. Het is lang goed gegaan, maar nu moet er weer ff aan de setup gesleuteld worden. Tot ik weer tevreden ben, en dan laat ik het weer voor wat het is.

Nu ga ik dus ongewild toch analiseren. Maar oke.  Er is nog steeds niets gearriveerd trouwens.  Later vandaag hopelijk.

https://www.dropbox.com/s/4f6kjaep2j78qrz/P1070011.JPG?dl=0

« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 17:02:17 door simpeleziel458 »

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2018, 17:14:06 »
Ik heb geen problemen met continu´teit en foobar

Hij staat in folder mode en ik klik gewoon een artiest aan. Dan krijg ik gewoon alle numers van die artiest via de 'librarie viewer selection' functie.
Tot ik er genoeg van krijg dan ga ik 'elders' luisteren.

Als ik "here comes the sun" hoor dan MOET "Because" er achter aan. (abbey road the beatles, uiteraard)
Ik beschouw mijzelf tot de album generatie en krijg allergische reacties van shuffelen of 'playlists'.
Groeten Simon

« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2018, 19:08:53 »
Nou alle twee gearriveerd. Eerst de Dragonfly. Had de track & trace van Post.nl nog openstaan en zag bij verversen dat ie in de bus moest liggen, en warempel. Daar was die dus.  Heel mooi in de originele verpakking.  Houd ik wel van. mensen die ookde verpakking goed bewaren.  Toch een beetje de ervaring alsof je iets nieuws uitpakt.  Goede verkoper.

Dus en toen. Nou sprakeloos, de stilte tussen de tonen was donkerder en ik kon de trillingen horen van de snorharen van de kat in de oefenstudio . 

Niet dus.  Werd wel gelijk herkend door windows.  Maar hoewel die op de pc aangaf al te spelen, moest ik eerst in de tv programatuur duiken om zoiets als de HDMI ARC uit te zetten.  Ik verleen niet langer voorrang aan hdmi. Juist ja. En toen deed ie het.  Half uurtje geduurd.   Maar om nou te zeggen dat het een verbetering was?

Omdat ik toch door alle geluidsinstellingen van de tv moest fietsen kwam ik erachter dat de bass op neutraal stond en de hoge tonen 4 streepjes hoger. Geen idee welke schaal. Maar ook maar ff op neutraal gezet.  kan ook wel dat dat een preset is van het keuzemoduul type geluid. film talkshow en al dieondefineerbare rare presets.  Film werkt dus niet als je de nieuwsshow wil kijken. En andersom ook niet maar ik ga echt niet bij elke schakeling het geluid bijstellen naar een van toepassing zijnde preset.  Maar goed dat is allemaal tv.

Geluid was - dacht ik niet beter.   Kan wel de fly eruit trekken en snel de minijack in de tv pluggen, andersom moet ik eerst windows weer herstarten, wil de fly werken.  Ok Toch iets anders.  Maar beter?  En de fly kan ik niet bijregelen softwaretechnisch.  Hm.   Ok.

En toen ging de bel. Schiit aan de deur. Of nou neen, de postman. En die laat je nooit twee keer bellen ;-)
De Schiit Modi dus.  In een btuin stukje karton. Maar zorgvuldig gewikkeld in bubbelplastic. En vele malen meer dan strikt noodzakelijk.  En dan de verrassing ; een speciaal usb kabeltje.  Zeg maar usb plus. Niet zwart maar dooorzichtig blauw.  High Definition USB.  Die had ik niet verwacht, dus. Dat is natuurlijk altijd leuk. Een extraatje.

Aansluiten was een fluitje van een cent, en ik hoefde niets meer in te stellen noch windows te herstarten, hij deed het gewoon uit de doos.

En nu was er een meer vertrouwd geluid.

Kan nog steeds niet zeggen , een wereld van verschil,  maar dit is in ieder geval goed.

Zal wel een paar daagjes duren voor ik een eindoordeel heb, en de fly is wellicht gemaakt voor de telefoon etc. Ik zie  ehr hoor het wel.  Misschien kom ik over een paar daagjes nog wel een eindrapport uitbrengen ;-)

Fijn weekend!