Re: Spotify via tv naar analoog
« Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2018, 20:26:54 »
Nou. De firefly/ dragondust had ik al besproken.  Ik loop eigenlijk nooit meer met dopjes over straat.
Maar zoals eerder beschreven heb ik een week ofzo geen installatie aan gehad.

Als ik in de tuin zit speelt de dj al buurman. ;-)
En heeft het weinig zin om er tegenop te gaan boxen.
Bovendien is het een gratis dj.

Toen ik echter van kanaal wilde wisselen
Ging het even goed met de schiit.
Toen hoorde ik *pop* en nog een paar keer en toen was er een oorverdovende stilte.

Nu weer als vanouds via pc -> hdmi-> koptelefoon uit van de tv naar de buizenbak
(versterker gewisseld om die even uit te sluiten)
En ik heb weer geluid.

Wat een fiasco dat dac gebeuren.

En als ik het goed heb is die Schiit ook allemaal smd shiit.
Dus kan er waarschijnlijk zelf ook niet meer aan klooien.

DAC's hebben afgedaan voor mij.

In retrospect is de dac van de tv beter, want die kan ik instellen naar mijn gewenste "presets" door de presets uit te schakelen en naar gelang mijn beleving zelf een preset samen te stellen.

Wat ik hier geleerd heb is dat spotify inderdaad soms schimmige/ slechte tracks heeft waardoor de boel niet goed lijkt te werken.  Een externe dac heeft hier - blijkbaar niets toe te voegen.

Mijn tv is 6 jaar oud.  Mijn versterker 60+  De pc 10+  En het werkt beter dan dat ik er poespas tussen zet.

Kan zijn dat hdmi niet alles reserveert voor geluid, maar hee, daar moet ook de thuisbioscoop mee werken. Ik denk dus dat hdmi niet de bottleneck is die sommigen suggereren.

Wellicht neem ik nog contact op met schiit, of er iets te doen is aan de niet werkende staat van het apparaat.
Want ze hebben wel een goede responsieve klantenservice.

Of ze geduld hebben voor een tweedehandsje is natuurlijk een tweede ;-)

« Laatst bewerkt op: 8 mei 2018, 20:40:37 door simpeleziel458 »

*

seoman

• 1161
  • No Comment
« Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2018, 20:55:57 »
Hè wat lullig.

Nee aan HDMI ligt het niet. Zoals ik al eerder probeerde te stellen HDMI is overkill.
Toslink 3.1 Mbit/s  - 125 Mbit/s waarbij die 3.1Mbit/s voor CD stereo al meer dan genoeg is.
Hdmi haalt 18GBit/s.

USB/Toslink/HDMI het is allemaal het zelfde. Bitjes naar een dac sturen.
Jij hebt pech met de USB-dac

Als je windows gebruikt als bron dan MAG je niks meer op de kaart/dac regelen dat wil windows zelf doen.
en windows kan dat acceptabel. Het heeft zelfs al ruimte correctie!

Tja, dan maar de TV z'n dac gebruiken.
waarom ook niet, die doet 't tenslotte nog en daar weet je wel de presets van te vinden.

Als ik een rode draad uit je verhaal mag pikken dan kunnen of je boxen en speakers of spotify geen onderscheid maken tussen 3 verschillende dac's.
Dus wellicht moet je daar je focus naar verschuiven. Van spotify af is dan wel een goed begin want daar zit al niet zoveel in om uit te halen.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2018, 00:00:50 »
Ik vond de firefly "anders".  Maar dan bedoel ik iets donkerder.  Bij spotify ging het lampje = ledje wel naar magenta. Dus zo slecht is spotify ook weer niet. Maar soms is het bronmateriaal niet correct.  Ik geloof dat jij dat zelf al zei.

Ach. weer een lesje geleerd ;-)

Als ik het goed begrijp gaat het via de hdmi = digitaal naar de tv.  Dus heeft windows daar weinig over te zeggen. Want dat is een heel primitieve interface.  Met niet meer dan een volumebalk.   Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de onboard audio hier ook allang is overleden. 

Mijn conclusie is dat de presets op iets van journaal stonden, dus met een overkill aan hoge tonen.  Dat ik die neutraal heb gezet door het arriveren van dac's en het bijbehorende duiken in de programmatuur van de tv.  En dus het soms schimmige karakter van sommige tracks op spotify.

Ook de Schiit gaf geen verandering de eerste keer. En nu net een paar uur geleden (de tweede keer) gaf die het op?  Dus ik kan er eigenlijk weinig over zeggen.  Behalve dat ik de usb eruit moest trekken om naar tv only geluid over te gaan. Voor s'nachts en het welbevinden van buren vaak wel zo wenselijk....  Hoewel ik mezelf aan had kunnen leren om elke keer de HDMI arc in en uit te schakelen.  Eigenlijk alweer teveel werk. ;-p  En dat lampje = ledje op de Schiit is wit.  Dat kan dus niet. Daar had ik al een stukje rood of oranje plastic voor moeten plakken om mij niet uit mijn nachtrust te houden hahaha.

Ik ga de schiit morgen nog wel ff op een ander systeem zetten. Je weet maar nooit.  (...)

In ieder geval bedankt voor je geduld en je input.  Dat waardeer ik.

« Laatst bewerkt op: 9 mei 2018, 00:13:11 door simpeleziel458 »

*

seoman

• 1161
  • No Comment
« Reactie #18 Gepost op: 9 mei 2018, 01:55:46 »
Ik vond de firefly "anders".  Maar dan bedoel ik iets donkerder.  Bij spotify ging het lampje = ledje wel naar magenta. Dus zo slecht is spotify ook weer niet. Maar soms is het bronmateriaal niet correct.  Ik geloof dat jij dat zelf al zei.

Ach. weer een lesje geleerd ;-)

Als ik het goed begrijp gaat het via de hdmi = digitaal naar de tv.  Dus heeft windows daar weinig over te zeggen. Want dat is een heel primitieve interface.  Met niet meer dan een volumebalk.   Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de onboard audio hier ook allang is overleden. 

Mijn conclusie is dat de presets op iets van journaal stonden, dus met een overkill aan hoge tonen.  Dat ik die neutraal heb gezet door het arriveren van dac's en het bijbehorende duiken in de programmatuur van de tv.  En dus het soms schimmige karakter van sommige tracks op spotify.

Ook de Schiit gaf geen verandering de eerste keer. En nu net een paar uur geleden (de tweede keer) gaf die het op?  Dus ik kan er eigenlijk weinig over zeggen.  Behalve dat ik de usb eruit moest trekken om naar tv only geluid over te gaan. Voor s'nachts en het welbevinden van buren vaak wel zo wenselijk....  Hoewel ik mezelf aan had kunnen leren om elke keer de HDMI arc in en uit te schakelen.  Eigenlijk alweer teveel werk. ;-p  En dat lampje = ledje op de Schiit is wit.  Dat kan dus niet. Daar had ik al een stukje rood of oranje plastic voor moeten plakken om mij niet uit mijn nachtrust te houden hahaha.

Ik ga de schiit morgen nog wel ff op een ander systeem zetten. Je weet maar nooit.  (...)

In ieder geval bedankt voor je geduld en je input.  Dat waardeer ik.

De kleur van het lampje wordt door windows bepaald
(of je moet software hebben die zelf met de output praat en niet via windows. (via asio drivers bv))
Als jij zegt dat je output 32bits is met 192khz dan zal windows alle geluiden upsampelen naar die setting.
Windows heeft een eigen equalizer en als die niet bevalt; er zijn diverse te downloaden.

Windows heeft betere manieren om je geluid naar een andere output te sturen dan het uitrekken van een usb device.
Verder zijn de nukken van windows te omzeilen met dedicated muziek programma's. Bij zulke programma's kun je gewoon in het programma kiezen. Geen idee of spotify als audio programma gezien kan worden.

Zo gaat bij mij alle video standaard door hdmi (MPC)
en audio naar de usb-dac. Mocht ik multichannel muziek willen horen dan zet in in mijn muziek programma (Foobar2000) de uitgang op HDMI.
Maar OOK in windows kun je gewoon een uitgang kiezen maar dat is voor al het geluid!

Graaf eens wat dieper in de windows geluids instellingen. En je zult zien dat er heel wat meer tweaking mogelijkheden zijn dan jouw tv kan bieden.

wat het gedrag van die schiit betreft: google eens, misschien is het wel een bekend euvel met een workarround. Of je hebt gewoon een slecht functionerende gekocht.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2018, 12:15:47 »
De Schiit, heeft een switch achterop ie op E (expert mode) moet worden gezet. Dan pas kan je de windows 10 drivers installeren om tot 24/192 te gaan.  De Schiit bleek het dus de volgende dag gewoon weer te doen.  Kan het niet verklaren maar soit.  Wellicht dus echt die drivers nodig om sommige tracks "te "vertalen.?"  Evenwel zo nu en dan was er toch een hapering.  Maar toen ik dus de "signal transmission special cable"dat blauwe ding van 1.5 meter verving door een simpel usb kabeltje van 50 cm was er geen hapering meer.  Nah ja zeg!   
     Maar goed , met alles wat met kabels wordt aangesloten had dat natuurlijk eerst door mij uitgesloten moeten worden.  Geen klachten over het geluid van de Schiit.  Kwam wel bij een zoektocht op t web naar de haperingen ( "glitches" ) bij een site waar iemand alle dacs door eenzelfde test haalde door er een zoveel hertz testtoon doorheen te jagen en te kijken naar de grafieken die eruit kwamen.  De Schiit spullen bleken nogal gevoelig voor voedingsruis.  En ja dat zou er bij een USB dac zonder aparte voeding dus wel uit moeten zijn.  Overigens niet hoorbaar hoor.  Ik zal de site niet doorgeven om niet weer dat "oorlogje"te herhalen.  Wel lekker leesvoer ;-p 
     Hoe dan ook, toen ik alles goed werkend had gekregen heb ik hem weer op MP gezet.  Was snel weer verkocht.  Intussen heb ik de oude M Audio Delta 192 ook aan de praat gekregen.  Eerst de windows 7 drivers installeren en dan pas de kaart erin prikken. En dan nog eens een restart, en warempel geluid uit mijn tweede pc systeem. Daar was nl de onboard audio al vanaf het begin dood.

Nu gaat ook de "firefly" weer MP op, en dan ben ik weer waar ik was begonnen ;-)   Met dat verschil dat ik de instellingen van de audio op de tv heb aangepast.  Hahaha. 

Met het lezen van tests en reviews heb ik wel 1 tip opgestoken , en dat is dat de onderkant van de markt voor opnamekaartjes extern of intern voor (semi-) professioneel gebruik vaak goede dacs en het waarschijnlijk belangrijke filtering etc erna bevatten die vaak het consumenten segment overtreffen in de kwaliteit/ prijsverhouding.   De dac chips zelf kosten 1.50..  :o 

Ook, het was weer leuk en leerzaam ;-)  Hahaha.