*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
Leaks in de lucht
« Gepost op: 24 april 2018, 00:18:08 »
Ze hangen.
Met enorme dank aan m'n schoonzoons. Zij hielden de speakers hoog terwijl ik op de trap de kettingen op de juiste hoogte en afstand aan de balk vast klikte wat 1 bloedende vinger opleverde.
De dagen vooraf de ophanghaken bevestigd. Een aparte klus, priegelwerk met de woofers eruit, heeft vele uren gekost.
Vandaag de kabels weg gewerkt en zo ziet het er nu uit.

En dus een kutgeluid volgens velen. Hopeloos klinkt dat volgens hen, speakers hoog, waardeloos.

Toen ik ze na het ophangen aangesloten had en de familie een paar uur later een aantal meters verderop aan tafel zat was de opmerking van de kinderen "Tjeez, wat is dat ruimtelijk, wat klinkt dat ongelooflijk mooi."
Velen zullen zeggen "ammehoela, hoog in de lucht, ruimtelijk, natuurlijk, lamenielache".
Begrijpelijk.

Vanavond de zaak eens ouderwets open gedraaid met Touch van Yello en van alles getest toen plusmin bedwaarts ging. Eerst op een plek een meter of 4 a 5 van de speakers gaan staan en zitten. Het geluid vulde de kamer, de stemmen stonden op oorhoogte of je nu stond af zat met een bel van muziek er omheen. Vervolgens rond gaan lopen en overal in de kamer geluisterd. Er verschoof een klein beetje naar links en rechts en onder en boven, dat laatste als je onder een speaker ging staan, maar het bleef een groot totaalbeeld.
Ik weet weer waarom ik 30 jaar lang hoog hangende Leaks in 3 verschillende huizen zo zeldzaam mooi vond klinken en zit nu schuin onder de rechter speaker te typen met een heerlijk geluid.
Plusmin kwam een tijdje terug even binnen voor een knuffel en zei met een big smile "zeg maar tegen de freaks dat ze allemaal hun speakers moeten ophangen want dit is zóveel mooier".
Ik ga m'n JBL's van 80 kilo echt niet ophangen, de Leaks met hun 20 kilo zijn geen probleem. :)

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Rubble

• 10368
Re: Leaks in de lucht
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2018, 08:53:56 »
Mooi! Heel veel luisterplezier.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

groovy.

• 11458
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2018, 09:37:53 »
Tof.
Nog niet zo heel lang geleden was het heel gewoon om speakers in de hoeken van de kamers op te hangen.
Ik heb het zelf ook gehad.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Elipson 1404 Jerry mod.  Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm. Acoustical Jobo 2800.

Ik vind het gewoon leuk.

*

Opa S.

• 7007
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2018, 10:10:20 »
Klopt, ik deed dat vroeger ook, had je ook van die speciale beugels voor.

Ieder z'n meug en als 't je gelukkig maakt, vooral doen!
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

morph

• 13667
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2018, 10:52:31 »
Mijn eerste met krantenbezorgingsgeld bijeengespaarde luidsprekers hebben jarenlang schuingericht naar beneden, hoog aan de muur gehangen. Met de tweeter onder en de baspoort boven. Beviel uitstekend.

« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2018, 11:05:53 »
Nu nog foto's...

*

dimitri

• 1269
  • död ĺt vek punk!
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2018, 11:14:34 »
Het ziet er sowieso al als een gezellige kamer uit afgaande op het plafond.
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Opa S.

• 7007
    • Second Life Audio
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2018, 11:49:31 »
't Is echt een jachtchalet, zo met die trofee van de katten die er ook hangt...

;D
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

jpio

• 4303
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2018, 13:06:03 »
Boxen aan het plafond hebben we hier ook gehad, en dat beviel idd best wel.
Planars ophangen wordt wat lastiger.. :)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2018, 14:27:15 »
Dat smelleken is van karton. :)
Geen reden voor Xavi om hem niet uit de lucht proberen te meppen. Hij sprong en klom daarbij tegen de zijkant van de schoorsteen omhoog.

*

a.b.

• 8804
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2018, 17:14:03 »

Ik ga m'n JBL's van 80 kilo echt niet ophangen, de Leaks met hun 20 kilo zijn geen probleem. :)

Ik zie het probleem niet. Een net per speaker, een katrolletje of twee en een stevig touw en omhoog met die JBL-s.

Wel leuk dat de Leaks zo bevallen. Ik vond ze in een vergelijk met je JBL-s niet zo goed en toch best aardige speakers. Misschien hebben ze idd een hoge plek nodig om tot volle bloei te komen :)

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Opa S.

• 7007
    • Second Life Audio
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2018, 19:21:19 »
Dat smelleken is van karton. :)
Geen reden voor Xavi om hem niet uit de lucht proberen te meppen. Hij sprong en klom daarbij tegen de zijkant van de schoorsteen omhoog.

;D
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

richard

• 3782
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2018, 20:54:06 »
Misschien hebben ze idd een hoge plek nodig om tot volle bloei te komen :)
Je kan in ieder geval stellen dat ze een niveau hoger presteren.
Genoeg is beter.

*

d'Oh!

• 3633
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2018, 09:45:55 »
"Ruimtelijk klinken" lijkt me een verdienste van de hoge plaatsing en de reflecterende oppervlakken. M.a.w. andere speakers hadden ook een stuk ruimtelijker geklonken op die plek.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

*

minplus

• 7551
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2018, 11:47:30 »
Het zal idd. met andere speakers ook werken.
Of het een kwestie is van reflecterende oppervlakken weet ik niet. Wel dat de situatie in de vorige 2 huizen heel anders was. Wel bij beide met draagbalken tegen het plafond.

De kritiek die ik steeds las was dat het geluid bij hangende speakers heel onnatuurlijk van boven zou komen.
Dat is dus onzin.
Het is wel grappig, ik ben de tijd voorafgaand aan het ophangen veel speciaal op het geluidsbeeld gaan letten. De Leaks stonden toen 2 meter uit elkaar op 2 krukjes waardoor hun bovenkant op 85 cm kwam. Als ik op een meter of 2 a 3 voor de speakers stond klonken de stemmen op oorhoogte of iets daarboven en de rest er omheen en het diepere laag onderin de open haard. Als ik daar ging zitten daalde de geluidsbel een eindje met dezelfde verdeling.
Datzelfde principe treed ook nu op maar in iets mindere mate, de zanger(es) zakt minder mee door de knieën, ook als ik op 5 meter ga. Ze blijven staan spelen, maar op een groter podium.

De JBL's gaat ook met een net en katrollen niet lukken, Abel; ze passen niet boven het raam met hun 1 meter 35. ;D
Ook kan ik het Xavi niet aandoen, die vindt het veel te leuk Asterix en Obelix van de speakers af te mikken en zou dan nog meer met CD's, ab's, papieren en puzzels gaan gooien.
Ik denk dat je de Leaks nu ook mooier zou vinden dan eerder .maar het zijn natuurlijk geen JBL's 250.