Luister vermoeidheid
« Gepost op: 27 april 2018, 20:06:14 »
Kan iemand mij uitleggen wat de oorzaak kan zijn van dit verschijnsel?

Heb onlangs andere speakers gekocht, deze spelen fantastisch maar ik trek het niet om er langere tijd naar te kunnen luisteren :(
Kan dit te maken hebben met de filtering van het hoog?

Re: Luister vermoeidheid
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2018, 20:25:57 »
Het kan veel factoren hebben, de belangrijkste ben je zelf.

Meestal zijn dergelijke speakers geen blijvertjes, ook al spelen ze zo lekker.
Unison Research - Auralic - North Star Design - Oppo - Focal - Vibex - audioquest

« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2018, 23:47:41 »
Dat kan per persoon verschillend zijn, maar voor de betreffende persoon is het altijd iets in de weergave dat niet klopt en
waar de hersenen dan continu mee aan het processen zijn.
Daar wordt je na een poosje moe van.
Een bekend verschijnsel zijn problemen in de timing, daar zijn we nogal gevoelig voor.
Nogal wat mensen krijgen daarom last als ze een poosje geluisterd hebben naar uit-fase signalen zoals deze bv voorkomen
in Q-sound opnamen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

a.b.

• 9175
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2018, 09:05:42 »
Dat blijft een stokpaardje van je :)

Maar laten we eens doorvragen: ben jij een van die nogal wat mensen, en zijn het ook wat bekenden van je die hetzelfde voelen als jij? Of is er ergens onderzoek naar gedaan?

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2018, 10:19:58 »
Misschien nog even wat toelichting,
Als ik weer terugschakel naar mijn oude speakers heb ik er geen last meer van..
Nu ben ik wel altijd best wel gevoelig geweest voor geluid in de hogere frequenties.
Wellicht heeft het te maken met dat het het dual concentric speakers zijn?

*

richard

• 3899
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2018, 10:38:53 »

Maar laten we eens doorvragen: ben jij een van die nogal wat mensen, en zijn het ook wat bekenden van je die hetzelfde voelen als jij? Of is er ergens onderzoek naar gedaan?
Daar is in de jaren '60 en '70 ooit eens naar gekeken. Ik heb destijds een artikel in een oude K&T hierover gelezen. Strekking van het verhaal was dat het geluid dat in het oor wordt opgevangen als signaal wordt verwerkt in de hersenstam. Daar wordt het omgezet in bruikbare informatie en alle niet-relevante informatie er uit gefilterd; ruis en overige geluiden die niet van belang zijn.
Pas dan wordt het bruikbare signaal doorgestuurd maar je hersenen waar je je bewust wordt van het geluid en de betekenis ervan. Ook kun je uit de informatie de richting van het geluid herleiden. Dit zijn primitieve processen die een fractie van een seconde duren, maar ze gaan buiten je bewustzijn om.

De mens is een prooidier, het vermogen om richting van het gevaar te bepalen is een belangrijk overlevingsmechanisme. Bij een plotseling hard geluid als het breken van een takje zit de adrenaline al in je bloed vˇˇr je bewust wordt van de kraak en de richting waaruit het geluid komt hebt bepaald; kun je de andere kant op vluchten.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 11:22:41 door richard »
Genoeg is beter.

*

B. Gehakt

• 7303
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2018, 11:02:15 »
Dual concentric, zijn dat de oude of de nieuwe? Overigens is in mijn ervaring met beide systemen een vermoeiende weergave mogelijk (en ook een goede). Wel lastig en jammer als je zoiets hoort met nieuwe speakers.
Deskundige

*

minplus

• 8021
  • relax, don't do it
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2018, 11:16:11 »
Om welke speakersystemen (de oude en nieuwe) gaat het eigenlijk?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

a.b.

• 9175
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2018, 15:12:40 »

Daar is in de jaren '60 en '70 ooit eens naar gekeken. Ik heb destijds een artikel in een oude K&T hierover gelezen. Strekking van het verhaal was dat het geluid dat in het oor wordt opgevangen als signaal wordt verwerkt in de hersenstam. Daar wordt het omgezet in bruikbare informatie en alle niet-relevante informatie er uit gefilterd; ruis en overige geluiden die niet van belang zijn.
Pas dan wordt het bruikbare signaal doorgestuurd maar je hersenen waar je je bewust wordt van het geluid en de betekenis ervan. Ook kun je uit de informatie de richting van het geluid herleiden. Dit zijn primitieve processen die een fractie van een seconde duren, maar ze gaan buiten je bewustzijn om.

De mens is een prooidier, het vermogen om richting van het gevaar te bepalen is een belangrijk overlevingsmechanisme. Bij een plotseling hard geluid als het breken van een takje zit de adrenaline al in je bloed vˇˇr je bewust wordt van de kraak en de richting waaruit het geluid komt hebt bepaald; kun je de andere kant op vluchten.

Je kan niet weten wat ik weet, maar dit wist ik al ;-) Maar het geeft geen antwoord op mijn vraag, noch op de stelling van TT, toch?

*

Wim72

• 1760
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2018, 15:37:35 »
Gaat het om Tannoy of KEF dual concentric speakers? Over KEF speakers wordt wel vaker geklaagd over het (te)scherpe hoog...

« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2018, 16:12:52 »

Persoonlijk vind ik Q-sound maar niks.
Ik ben er al vrij snel flauw van, zou je een vorm van vermoeid kunnen noemen.
Ik gebruik track 1 van Amused to death dan ook alleen om ergens snel te kunnen bepalen of alle kabels. links en rechts
en polariteiten goed zijn aangesloten. 30 seconden van die track is voldoende, soort test cd dus.
In een set zonder tegenkoppeling is het effect van Q-sound hier nogal sterk en er zijn inderdaad wel meer mensen die er
geen zak aan vinden, er luistermoe en soms ge´rriteerd van worden.
Berret komt hier ook geregeld eens luisteren.
We draaien dan eigenlijk nooit Q-sound, hij wordt er zelfs wat duizelig van.
Nu is hij voor zijn werk natuurlijk elke dag bezig met muziek en weet zodoende wel wat er niet goed is.
Hij slaat dus nogal snel aan op dergelijke signalen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

a.b.

• 9175
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2018, 17:27:31 »
Ah zo. Prima toch. Je uitspraak klonk nogal feitelijk maar lijkt alleen gebaseerd op jouw smaak, Berret die wat duizelig wordt en weet wat goed is omdat hij elke dag met muziek bezig is en wat ervaringen van anderen.

*

Knosti de Platenwasser

• 2127
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2018, 17:40:52 »
Ah zo. Prima toch. Je uitspraak klonk nogal feitelijk maar lijkt alleen gebaseerd op jouw smaak, Berret die wat duizelig wordt en weet wat goed is omdat hij elke dag met muziek bezig is en wat ervaringen van anderen.
Me dunkt dat dit nogal feitelijkheden zijn dus.
Q-sound is over the top, een industriepoging om sets die niets kunnen met natuurlijke ruimte-informatie toch die indruk te kunnen laten wekken.
Vermoed ik hoor... In die context begrijp ik de luistermoeheid een beetje, maar ik denk ook dat de TS op een andere variant van luistermoeheid duidt hier.
... on an Electrospective Odyssee.

*

i2Paq

• 3122
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2018, 17:45:39 »
Misschien nog even wat toelichting,
Als ik weer terugschakel naar mijn oude speakers heb ik er geen last meer van..
Nu ben ik wel altijd best wel gevoelig geweest voor geluid in de hogere frequenties.
Wellicht heeft het te maken met dat het het dual concentric speakers zijn?

Zijn dat nieuwe speakers (als in: nieuw gekocht in de winkel) of zijn deze "nieuw" (in de zin van: gekocht via bv. Marktplaats)?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

a.b.

• 9175
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2018, 18:06:06 »

Op zich is het wel feitelijk dat het TT zijn smaak niet is, en dat Berret er duizelig van wordt, wil ik best geloven. Maar daarmee is:
voor de betreffende persoon is het altijd iets in de weergave dat niet klopt en
waar de hersenen dan continu mee aan het processen zijn.
Daar wordt je na een poosje moe van.
Een bekend verschijnsel zijn problemen in de timing, daar zijn we nogal gevoelig voor.

niet feitelijk gemaakt.