Platenspeler slaat ontzettend over
« Gepost op: 30 april 2018, 21:51:09 »
Beste Forumleden,

Sinds kort ben ik verhuisd naar mijn kamer in Groningen. Natuurlijk heb ik ook mijn platenspeler meegenomen. Het probleem is nu echter dat zodra ik maar in de buurt van mijn platenspeler kom of de stofkap open doe, de plaat overslaat.  Ik heb al geconstateerd dat dit komt door de slechte vloer die in mijn kamer ligt. Deze buigt nogal door als ik eroverheen loop.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe ik dit kan oplossen?

*

morph

• 13702
Re: Platenspeler slaat ontzettend over
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2018, 22:04:21 »
Is er een mogelijkheid om een plank aan de muur te bevestigen waar je 'm op kan zetten?

« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2018, 22:21:12 »
Met een stevig rek aan een (stevige) muur bevestigen. Aan de vloer valt weinig te doen.
met groet,
Kraus

*

Heintje

• 1418
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2018, 22:44:52 »
Als je geen bewoner boven je hebt en wel een stevig plafond, is de platenspeler aan het plafond ophangen ook nog een optie.

*

Opa S.

• 7082
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2018, 22:50:16 »
Of een tangentiale platenspeler nemen, dan heb je nergens last van.

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2018, 21:09:43 »
Ik denk dat een plank aan de muur hangen inderdaad de beste oplossing is.  Heb hier alleen niet echt ruimte voor. Kunnen spikes de trillingen niet verhelpen?

*

minplus

• 7611
  • relax, don't do it
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2018, 21:22:22 »
Nee.
De kast van 3 meter vervangen door eentje van 2 meter en je hebt ruimte aan de muur.
Ik denk niet dat je, zoals ik vroeger in een huis waar de muren nog erger trilden dan de vloer, gaten in de vloer kunt zagen en de draaitafel op antennemasten zetten.
Ophangen aan veren blijft verder een optie als alle muren volledig bezet zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1418
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2018, 22:45:30 »
Ik denk dat een plank aan de muur hangen inderdaad de beste oplossing is.  Heb hier alleen niet echt ruimte voor. Kunnen spikes de trillingen niet verhelpen?

De clou is dat je rechtstreeks contact met de vloer vermijdt.
Als je de platenspeler bv. in het wandrek opstelt, en je zorgt dat dat wandrek aan de muur hangt zonder contact met de vloer, is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Je kunt dat vooraf uitproberen door een glas water in het wandrek te zetten en de vloer in beweging te brengen: als het water beweegt (kringen/golven erin), zal je platenspeler het er niet goed in doen.

*

Jeronimo

• 6989
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2018, 09:29:30 »
Sander, wat herken ik je probleem. Ook in een huis met flink doorbuigende planken. Ik moest als ik een plaat draaide met een flinke boog rustig om de audio-installatie heen lopen of er heel voorzichtig voorbij schuifelen (en dan nog skipte de naald soms). Zeer onprettig en ongewenst, zeker als ik gasten had. De draaitafel aan de muur bevestigen zou weer andere problemen opleveren, aangezien de kamerdeur er vlak naast, in diezelfde muur geplaatst is. Een andere opstelling van de audio-opstelling en daarmee een verandering in de hele kamerinrichting wil ik niet. Kortom: Tom poes om een list gevraagd. Alle problemen zijn daardoor opgelost, zie https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=21713.msg1808855#msg1808855

Ter nadere informatie nog: de verbindingen in de Ikea-kast had ik al verstevigd met een - niet zichtbare stalen rib onder de onderste plank. Samen met het grote gewicht aan apparatuur en vinyl dat er inmiddels in die kast staat, stond die kast op zichzelf als een huis. Toch bewoog die hele kast als ik er langs liep, omdat - neem ik aan - dat de hele onderkant van de kast op het tapijt en de onderliggende planken stond. Ik zou de kast op aparte voeten hebben kunnen zetten, maar dat vind ik niet mooi en het zou misschien niet helpen. Daarom meteen maar gekozen voor die kegeltjes (vier) eronder:

Mijn bedoeling was om het gewicht van de kast met inhoud (loeizwaar) op enkele punten met een zo groot mogelijke druk per mm2 in het tapijt op de planken ondergrond te laten rusten. Ben geen technicus, maar dit leek mij intuitief een goed idee. Dat bleek al voldoende. Ik heb de kast dwars op de planklijnen staan, vlak tegen de wand. Voor de zekerheid heb ik de platenspelers, zie de geposte foto's, ook nog op rubberen squash balletjes gezet (vier half doorgesneden blauwe stip balletjes onder de voeten van de platenspelers). Ik kan nu langs een draaiende platenspeler sprinten zonder dat de naald ook maar een jota trilt. En gasten die wat zwaarlijviger zijn dan ik ben kunnen zich vrij in de ruimte bewegen zonder dat dit gevaar voor mijn naald oplevert. Forummers die reeds een keer bij mij langs zijn geweest, ik doel hierbij in het geheel niet op één van jullie. Nee, ook jij niet. ;D

Dus bij mij werkte: robuust maken van de kast, kegeltjes met de punt naar onderen op de houten ondergrond plaatsen (als je geen tapijt hebt moet je wellicht onder punt een klein beschermingsplaatje leggen, b.v. een 10-cent muntstuk) en de voeten van de platenspelers op halve squash balletjes laten rusten. Kosten: rond de E. 15,-- totaal (de vier kegeltjes had ik goedkoop via MP). Effect: ook totaal. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2018, 09:40:53 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

groovy.

• 11497
  • Old school audio.
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2018, 10:13:43 »
Een beproefde manier om een plankenvloer te verstevigen is ook wel om er overdwars planken of houtenplaten op te schroeven en daar de kast op te zetten.
Dat maakt dat deel stabieler.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm. Acoustical Jobo 2800.
Lenco b51.
Old school audio.

*

TANNOY

• 39674
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2018, 12:26:41 »
niet de mooiste oplossing,maar voor gewoon plaatjse draaien werkt het wel..

https://www.juno.co.uk/products/free-float-freefloat-deck-turntable-stabilizers-orange/139223-01/

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2018, 13:13:28 »
Whahaha.. heb nog wel een zwembandje van de action voor je. Of anders mss een donut tegen aambeien ofzo?
Maar als het werkt prima toch ;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

groovy.

• 11497
  • Old school audio.
« Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2018, 14:05:11 »
De dye uitvoering is een fietsband,niet te hard oppompen ;D
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm. Acoustical Jobo 2800.
Lenco b51.
Old school audio.

*

Jeronimo

• 6989
« Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2018, 15:43:14 »
Leuk bedacht heren met die opblaasbare onderzetters. Maar dat help bij een verende ondergrond als waar TS (en ik) het over hebben natuurlijk geen sikkepit. Sterker, dan skipt de naald een paar keer meer. Afblazen van deze opties dan maar.
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Not Tubeless

• 2946
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2018, 15:50:58 »
Kun je het meubel waar de spelert op staat fixeren aan de muur met een paar kleine hoekbeugeltjes?
If it got no swing, it ain't my thing...