Re: Platenspeler slaat ontzettend over
« Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2018, 08:47:05 »
Bedankt voor alle reacties!  Ik ga zeker kijken of de oplossing van jeronimo ook voor mij werkt. Ik ben nu op vakantie maar zodra ik thuis ben ga ik aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte!

*

kanniks

• 3360
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2018, 09:46:01 »
Oplossingen ter ontkoppeling met opblaasbandjes e.d. werken inderdaad niet bij een dergelijk probleem met een plankenvloer op een houten ondervloer van een oud huis. Een opblaasbandje kan prima werken ter voorkoming feedback van de muziek door de vloer en het meubel, maar dit is een ander verhaal. Als bewoner van verschillende oude huizen met plankenvloer ben ik daar inmiddels wel ervaren mee. :o

Planken werken als een soort wip onder belasting. Bij een plankenvloer gaat het dus meestal om grote uitslagen van de uiteinden van de planken met een zeer lage frequentie (0-5Hz) ipv kleinere uitslagen met een hogere frequentie. Die uitslag kan in extreme gevallen zelfs enkele mm's zijn. Het hele meubel, inclusief de platenspeler (en eventueel inclusief het opblaasbandje) staat dan gezellig te dansen.

Minder omslachtige oplossingen:
- simpelweg de kast zo opstellen dat deze niet aan de muur staat waar de kopse uiteinden van de plankenvloer zitten, maar in plaats daarvan aan de muur die grenst aan de lange zijde van de planken kan al een heel verschil maken. Dit omdat je in deze opstelling wanneer je op het meubel afloopt geen wip effect hebt van de kopse uiteinden van de planken. Zou je vanaf de zijkant vlak langs de muur naar het meubel lopen dan heb je dat wipeffect van de kopse uiteinden natuurlijk weer wel, maar meestal is dat niet je looppad.
- meubel laten staan maar goed fixeren aan de muur met een aantal beugels en schroeven aan de achterkant, mijn favoriete oplossing want je ziet er niks van en het werkt uitstekend. Eventueel ook meteen de constructie van het meubel versterken door het intern aanbrengen van hoekbeugels etc, want de stevigheid van het meubel zelf speelt ook een rol
- meubel verzwaren met bijvoorbeeld heel veel platen als die daar ruimte voor biedt ;)

Omslachtigere oplossingen:
- indien meubel niet genoeg te verzwaren is (te klein) dan een ander meubel neerzetten wat je wel vol kan gooien met gewicht
- meubel aan de (hopelijk stenen) muur hangen
- aan het plafond hangen. Een heel gedoe en wel een raar gezicht, als je geen bovenburen hebt tenminste, want dan zit je met hetzelfde probleem
- vloer vernieuwen en dan meteen fixeren aan de dragende onderbalken met behulp van schroeven zodat hij niet meer kan schotelen

Eventueel een combinatie van deze dingen toepassen voor een optimaal resultaat.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2018, 09:49:11 door kanniks »

« Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2018, 11:18:14 »
Even een update over mijn probleem:

Ik heb het meubel eerst verstevigd en de platenspeler op halve squashballetjes gezet.  Dit hielp wel een beetje maar hij sloeg nog steeds behoorlijk over.
Gisteren heb ik de platenspeler en het hele meubel op een dikke mat vlokkenschuim gezet. Daarnaast heb ik het meubel goed verzwaard door er veel lp's in te stoppen ;). Als ik nu normaal langs de platenspeler loop slaat hij niet meer over. ;D