Oude PYE HFS 20M buizenversterker
« Gepost op: 1 mei 2018, 20:31:28 »
Beste audiofreaks, ik ben opzoek naar jullie kennis. Ik heb een oude PYE (HFS 20M) versterker gekocht uit de jaren '50.
Na eerst de bult stof en vuil verwijderd te hebben wil ik hem graag aansluiten en testen maar ik ben helemaal niet bekend met de soort aansluitingen uit die tijd. Hoe sluit ik hier een stel speakers op aan?
Weten jullie misschien meer?

« Laatst bewerkt op: 1 mei 2018, 20:36:31 door du_trottoir »

*

Opa S.

• 7007
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: Oude PYE HFS 20M buizenversterker
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2018, 21:22:49 »
Het ligt er aan wat de impedantie van je luidsprekers is.

Min van de speakers op C, en al naar gelang de impedantie de plus van de speakers op 4, 8 of 16.

Dat gezegd hebbende, misschien kan het geen kwaad het ding door een technisch adequaat persoon na te laten kijken voordat je dit op het net aansluit.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2018, 23:11:57 »
Oké dankjewel!
De impedantie vermoedde ik al inderdaad maar dat de C dan de min is wist ik niet. En wat is de "Mains" en "Motor" uitgang dan, enig idee?
Ik heb even gegoogled en het ding schijnt nog wel een aantal centen waard te zijn, vooral in het buitenland. Dat wordt dus even zoeken naar een goede expert op het gebied van vintage buizenversterkers die ernaar kan kijken. Ben erg benieuwd naar het geluid..
Tips zijn welkom:)!
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2018, 23:16:30 door du_trottoir »

*

J.B.L

• 3487
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2018, 18:39:14 »
Welk regio zit je? Rondom Leiden heb je Gevamp die oude Quads reviseert, valt in hetzelfde rijtje als de PYE, denk ik.
Ik zou hem in ieder geval nooit aanzeten zoals hij nu staat, als hij kortgesloten is of een elco ontploft kun je een hoop ellende krijgen (o.a een kapotte uitgangstrafo, dan is het einde verhaal).

Kun je wat grotere plaatjes van het geheel van de eindtrap hier plaatsen? Ik heb deze versterker nog nooit gezien.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2018, 18:42:01 door J.B.L »

*

211audio

• 1354
    • Buizen DIY site
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2018, 12:42:58 »
Oké dankjewel!
De impedantie vermoedde ik al inderdaad maar dat de C dan de min is wist ik niet. En wat is de "Mains" en "Motor" uitgang dan, enig idee?
Ik heb even gegoogled en het ding schijnt nog wel een aantal centen waard te zijn, vooral in het buitenland. Dat wordt dus even zoeken naar een goede expert op het gebied van vintage buizenversterkers die ernaar kan kijken. Ben erg benieuwd naar het geluid..
Tips zijn welkom:)!

Mains is de netspanning (110/115Vac?)
Motor is waarschijnlijk bedoeld voor een koelfan.

Zonder kennis van zaken zeker niet proberen aan te zetten.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (Albert Einstein)

*

art

• 8863
« Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2018, 10:05:34 »
Hier wat meer gegevens:
https://www.radiomuseum.org/r/pye_mozart_hfs_20m.html

Op deze site ook meer gegevens van vergelijkbare modellen. De UK is 240V, maar zo'n oud 'mormel'  ;) slechts heel voorzichtig opstarten met een variac. Trouwens daarvoor eerst (multimeter) checken hoe 't met  de seleen-gelijkrichter staat en de elco's.
Set is voor inbouw, dus motor zal inderdaad waarschijnlijk 'fan' zijn .....
Pye is een middle-of-the-road merk. Concurrent van Mullard (Philips).
Bij Catawiki vragen ze erg veel voor dit apparaat, maar dan is ie wel opgefikst!

Geinig ding overigens!
Oja, C staat voor 'common' hetgeen technisch een betere benaming is dan 'min'.  8)

*

Heintje

• 1402
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2018, 13:27:41 »
... en als je aan het experimenteren slaat, sluit er dan de eerste tijd een stel oude waardeloze speakers op aan, voor het geval er toch iets misgaat en die gebeurtenis de luidsprekers opblaast...

Ik heb daarvoor een stel oude 600 Ohm luidsprekers liggen vanuit het oude buizen-TV tijdperk: die krijg je moeilijk kapot.