Niet-aangesloten speakers Audi A4 B5 98'
« Gepost op: 13 mei 2018, 03:37:15 »
Ik heb dus een paar weken geleden een audi a4 gekocht en er zit al het een en ander in aan speakers. Alleen de vorige eigenaar heeft waarschijnlijk met haast alles eruit moeten halen want de helft aan bekabeling ligt los of is doorgeknipt.

Nou is dat op zich geen probleem maar mijn enige probleem is wel dat ik geen idee heb wat ik nodig heb om de ingebouwde speakers in de hoedenplank fatsoenlijk werkend kan krijgen.

Het gaat hier om 2x Pioneer TS-A6988's en 2x Pioneer TS-A6913I. De speakers in de voordeuren wil ik gewoon laten voor wat het is en alleen moet ik nog de achterste aansluiten.

Ik zou graag horen wat ik nodig heb voor een normale prijs als dat kan.

*

i2Paq

• 3033
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Niet-aangesloten speakers Audi A4 B5 98'
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2018, 08:10:29 »
Wat zegt de/een Audi dealer?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Mrzed

• 139
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2018, 19:46:18 »
Speakerdraad. ;)

Kijk of er al kabel ligt. Zo niet, dan moet je de bekleding van voor tot achter loshalen en kabels trekken.
Een leuk klusje, maar als je het nog nooit hebt gedaan, dan ga je gegarandeerd dingen kapot trekken. Dus: of je hebt een oude auto en gaat gewoon aan de slag, of je moet het laten doen.

Aanvulling: wat je sloopt, kun je ook weer vervangen, natuurlijk. Er zal vast wel ergens een vergelijkbare auto op de sloop staan.
Sky TEC: tec3020
PS3
Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

Heintje

• 1393
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2018, 22:56:10 »
Wat heb je om de luidsprekers aan te sluiten?
Alleen een autoradio? Dan zou je met alle luidsprekers aangesloten wel eens aan een te lage impedantie kunnen komen.
Dus: wat voor versterker gebruik je en sluit je behalve de 4 door jou genoemde luidsprekers nor meer luidsprekers aan (bv. frontluidsprekers)?

« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2018, 14:36:16 »
Alleen een autoradio? Dan zou je met alle luidsprekers aangesloten wel eens aan een te lage impedantie kunnen komen.
Dus: wat voor versterker gebruik je en sluit je behalve de 4 door jou genoemde luidsprekers nor meer luidsprekers aan (bv. frontluidsprekers)?

Nou dat was dus mijn vraag ik dacht al dat de radio alleen niet genoeg was dus ik wil graag weten wat ik nodig heb om de achterste speakers ook goed te laten werken.

« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2018, 14:37:47 »
Speakerdraad. ;)

Kijk of er al kabel ligt. Zo niet, dan moet je de bekleding van voor tot achter loshalen en kabels trekken.
Een leuk klusje, maar als je het nog nooit hebt gedaan, dan ga je gegarandeerd dingen kapot trekken. Dus: of je hebt een oude auto en gaat gewoon aan de slag, of je moet het laten doen.

Aanvulling: wat je sloopt, kun je ook weer vervangen, natuurlijk. Er zal vast wel ergens een vergelijkbare auto op de sloop staan.

Het installeren opzich is geen probleem want dit is niet de eerste keer dat mijn vader speakerkabel heeft gelegd alleen hij weet zelf ook niet hoe het zit met versterkers ivm geen intresse.

*

Heintje

• 1393
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2018, 17:07:51 »

Nou dat was dus mijn vraag ik dacht al dat de radio alleen niet genoeg was dus ik wil graag weten wat ik nodig heb om de achterste speakers ook goed te laten werken.

Alles begin met het noemen van merk/type autoradio ("Headunit"): als daar bv. geen fader en/of geen signaaluitgang op zit, houdt het op.
Dus: heb je een autoradio waarop een fader zit en met signaaluitgangen (vaak in de vorm van tulpkabels)?

« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2018, 17:13:02 »

Alles begin met het noemen van merk/type autoradio ("Headunit"): als daar bv. geen fader en/of geen signaaluitgang op zit, houdt het op.
Dus: heb je een autoradio waarop een fader zit en met signaaluitgangen (vaak in de vorm van tulpkabels)?

Ik heb eventueel een Pioneer DEH-2700UI maar die zit nog in een andere auto maar die kan wel in die van mij gezet worden. Maar ik had al in gedachte om een andere te kopen als het nodig is.

*

Heintje

• 1393
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2018, 17:29:16 »
Voor zover ik op internet zie, heeft die autoradio op de achterzijde vier tulp uitgangen: twee voor Front, twee voor Rear.
Wat je zou kunnen doen, is de autoradio zelf gebruiken voor je Front luidsprekers (voor in de auto) en op de twee Rear uitgangen met tulpkabels een versterker aansluiten die de luidsprekers in de hoedenplank aanstuurt.
Het voordeel van die wijze van aansluiten is, dat al het vermogen van de autoradio zelf naar de voorluidsprekers gaat en dat een losse (forse?) eindversterker de hoedenplank-luidsprekers van muziek voorziet.
Als in het menu van die autoradio een fader-functie zit, zou het zo kunnen werken.
Voor de losse versterker voor de achterluidsprekers is de enige voorwaarde dat er tulp-ingangen op zitten.
De rest (vermogen, kwaliteit, inbouwkwaliteit) bepaal je zelf.

Maar nog even een goed advies:
1. zet tijdelijk een goede autoradio in je auto en sluit de aanwezige frontluidsprekers aan en zet de balans in het midden.
2. sluit daarna n hoedenplank luidspreker aan en speel met de fader: als er veel bas is met alledrie de luidsprekers spelend, is de luidspreker goed aangesloten. Als er meer bas is zonder de hoedenplank luidspreker,  draai je de plus en min van de hoedenplank luidspreker om.
3. vervolgens doe je hetzelfde met de andere hoedenplank luidspreker.
Hierna luister je een tijdje naar het geluid, zonder en met motor aan. Klinkt het goed zo als je de fader goed zet? Dan zijn de luidsprekers goed.

Vervolg:
4. als e.e.a. gaat vervormen als je het hard zet, zou je f de hoedenplankluidsprekers kunnen aansluiten op een separate (tweekanaals) versterker f zelfs alle luidsprekers op een vierkanaals versterker. In dat laatste geval heb je twee tulpkabel-sets nodig: eentje voor de front- en eentje voor de Rear luidsprekers.   

« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2018, 17:34:20 »
Voor zover ik op internet zie, heeft die autoradio op de achterzijde vier tulp uitgangen: twee voor Front, twee voor Rear.
Wat je zou kunnen doen, is de autoradio zelf gebruiken voor je Front luidsprekers (voor in de auto) en op de twee Rear uitgangen met tulpkabels een versterker aansluiten die de luidsprekers in de hoedenplank aanstuurt.
Het voordeel van die wijze van aansluiten is, dat al het vermogen van de autoradio zelf naar de voorluidsprekers gaat en dat een losse (forse?) eindversterker de hoedenplank-luidsprekers van muziek voorziet.
Als in het menu van die autoradio een fader-functie zit, zou het zo kunnen werken.
Voor de losse versterker voor de achterluidsprekers is de enige voorwaarde dat er tulp-ingangen op zitten.
De rest (vermogen, kwaliteit, inbouwkwaliteit) bepaal je zelf.

Maar nog even een goed advies:
1. zet tijdelijk een goede autoradio in je auto en sluit de aanwezige frontluidsprekers aan en zet de balans in het midden.
2. sluit daarna n hoedenplank luidspreker aan en speel met de fader: als er veel bas is met alledrie de luidsprekers spelend, is de luidspreker goed aangesloten. Als er meer bas is zonder de hoedenplank luidspreker,  draai je de plus en min van de hoedenplank luidspreker om.
3. vervolgens doe je hetzelfde met de andere hoedenplank luidspreker.
Hierna luister je een tijdje naar het geluid, zonder en met motor aan. Klinkt het goed zo als je de fader goed zet? Dan zijn de luidsprekers goed.

Vervolg:
4. als e.e.a. gaat vervormen als je het hard zet, zou je f de hoedenplankluidsprekers kunnen aansluiten op een separate (tweekanaals) versterker f zelfs alle luidsprekers op een vierkanaals versterker. In dat laatste geval heb je twee tulpkabel-sets nodig: eentje voor de front- en eentje voor de Rear luidsprekers.

Wat voor vermogen (of eventueel welke versterker) zou ik eventueel nodig hebben? Ik ben namelijk toch van plan op zn minst 2 van de achterste aan te sluiten en eventueel de andere 2 weg te halen als het genoeg is zonder.

*edit Trouwens allemaal bedankt voor uberhaupt op dit topic te reageren ik had eerlijk gezegd niets verwacht.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2018, 18:47:09 door MrBiskuit »

*

Heintje

• 1393
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2018, 21:03:52 »
Je moet eerst even uitproberen op de door mij beschreven manier welke combinatie van luidsprekers het best klinkt (vrijwel zeker 2, geen 4 stuks).
Vervolgens haal je de luidsprekers die niet goed klinken uit de hoedenplank EN je sluit die openingen luchtdicht af, bv. door er een houten plaat onder te lijmen en de randen van de gaten af te kitten. Dat laatste is belangrijk, want dat zorgt ervoor dat de luidsprekers die erin blijven, hoger belastbaar zijn (zoals in "beter klinken, harder kunnen zonder kapot te gaan").
Als het geluid dan naar je smaak is, maar je wil meer/harder, kan je een versterker ertussen zetten.
Vuistregel is dat mr vermogen beter is en dat wordt vanzelf begrensd door je portemonnee.

Je kunt bij wijze van proef de belastbaarheid testen, door (kortstondig, enkele seconden, meer niet) de fader op "alleen Front" of "alleen Rear" te zetten en het volume open te draaien: als het vervelend gaat klinken (vervorming), staat het te hard. Een (veel) krachtiger versterker houdt dat beter onder controle, mits goed aangelegd met voldoende dikke voedingskabels.

« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2018, 17:55:44 »
Je moet eerst even uitproberen op de door mij beschreven manier welke combinatie van luidsprekers het best klinkt (vrijwel zeker 2, geen 4 stuks).
Vervolgens haal je de luidsprekers die niet goed klinken uit de hoedenplank EN je sluit die openingen luchtdicht af, bv. door er een houten plaat onder te lijmen en de randen van de gaten af te kitten. Dat laatste is belangrijk, want dat zorgt ervoor dat de luidsprekers die erin blijven, hoger belastbaar zijn (zoals in "beter klinken, harder kunnen zonder kapot te gaan").
Als het geluid dan naar je smaak is, maar je wil meer/harder, kan je een versterker ertussen zetten.
Vuistregel is dat mr vermogen beter is en dat wordt vanzelf begrensd door je portemonnee.

Je kunt bij wijze van proef de belastbaarheid testen, door (kortstondig, enkele seconden, meer niet) de fader op "alleen Front" of "alleen Rear" te zetten en het volume open te draaien: als het vervelend gaat klinken (vervorming), staat het te hard. Een (veel) krachtiger versterker houdt dat beter onder controle, mits goed aangelegd met voldoende dikke voedingskabels.

Oke ik heb hele bekabeling moeten aanpassen want blijkbaar lag er dus nog wel het een en ander aan kabels maar het was nogal een spaghetti. Alles aangepast op mijn radio en opeens begon er klanken te komen uit de voorste speakers. Al een kleine overwinning maar toen we de achterste set van 300w aansloten schrok ik tamelijk van het verschrikkelijke geluid aan 1 kant. Blijkt een van de speakers toch opgeblazen zijn jammer dan. Dus de volgende set van 400 w aangesloten en success! Deze zijn allebei nog perfect. En op de krachtbron vanuit de radio klinken ze al geweldig en zit er een sterke maar niet belachelijke bas in. Maar na een tijdje rijden met muziek aan merk ik toch dat de speakers in de deuren sterk veroudert / misschien ook opgeblazen zijn. Dus deze moet ik nog vervangen. En de bekabeling ga ik nog een keer opnieuw leggen want het is momenteel nog een mix van nieuw met wat de vorige eigenaar heeft achtergelaten. Maar als ik de bekabeling ga vervangen doe ik gelijk de deur speakers erbij.

*

Heintje

• 1393
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2018, 18:36:13 »
Goed bezig!

Zodra je alles aan de praat hebt, kan je eens goed gaan luisteren naar wat het doet en wat het kan en dan kan je beslissen of je er nog een zware versterker aan wil wagen. Een zware versterker houdt voornamelijk de acherluidsprekers beter onder controle, waardoor je een mooiere bas krijgt.