Tonearm op Thorens TD160
« Gepost op: 13 mei 2018, 21:17:27 »
Goedenavond luitjes,

Ik heb vandaag een Thorens over kunnen nemen. Echter heeft deze niet de originele arm. Maar het lijkt me op een soort Rega arm waar een Denon 301 onder hangt.
Nu ben ik niet heel bekend bij dit soort armen, maar nu lijkt het me dat de arm iets mist. Achteraan lijkt een koper ‘palletje’ te zitten die los hangt. Mis ik hier nog het een en ander op de arm? Lijkt me op een soort van anti-skate gevalletje. Wie is er bekend met deze arm? Ik hoor het graag.

*

groovy.

• 11565
  • Old school audio.
Re: Tonearm op Thorens TD160
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2018, 21:33:54 »
Nooit een gehad.
Maar er moet wel een draadje over de antiskating voorziening lopen.
En over dat palletje zit gewoonlijk een klein gewicht geschoven.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2018, 10:02:12 »
Ja zoiets dacht ik al, maar op het internet krijg ik toch niet echt een voorbeeld gevonden van zo'n arm. Ik zie veel Rega armen, maar die anti skating gewichtjes zitten daar toch weer net iets anders..

*

groovy.

• 11565
  • Old school audio.
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2018, 11:32:48 »
Zoals ik al zei,ik heb er zelf nooit een gehad.
Ik vermoed dat er bij deze arm achter op het voorste gewicht een klein schroefje zit waar het antiscating draadje aan bevestigd word.
De arm lijkt erg veel op een DV arm zelfbouw.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

geerd

• 5410
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2018, 18:56:13 »
lijkt wel een dwarscom oplossing van een doe het zelf audiofreakje kijk eens hoe hij spoort zonder dat je wat veranderd ken best mee vallen met het afspelen
les is more

« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2018, 21:21:33 »
Ik denk dat ik het idee van anti skating mechanisme heb kunnen achterhalen. Zoals groovy. al eerder aangaf, zit er onder het eerste gewichtje een klein haakje. Hier kan mooi een nylon draadje om. Deze laat ik dan geleiden over het oogje van het kopperen palletje. Hier zit ook mooi een geleidingsrail in het midden. En vervolgens wordt het andere uiteinden bevestigd aan het palletje. In de “rust” stand hangt het gewicht naar benden, en hoe verder de arm naar de as zal bewegen, hoe hoger de dwarsdrukcompensatie zal worden. Ik heb even een filmpje gemaakt van het idee. Wat denken jullie hiervan?
https://youtu.be/V7rMfnQ4E0o
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2018, 21:26:06 door Ricotjuh »

*

groovy.

• 11565
  • Old school audio.
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2018, 22:13:53 »
Als het werkt dan werkt het,maar ik vermoed dat je de antiscating zo niet goed in kunt stellen.
Maar er hoort eigenlijk een gewichtje 3 gram over de buis geschoven te zitten.
Achter het gewichtje leg je dan een lusje om het staafje zodat het omhoog getrokken word.
Die gewichtjes zie dikwijls op vroege toonarmen.
Kun je ook zelf maken van een stukje staf alu wat je bij een hobbyzaak kunt kopen,precies in het midden een gaatje boren van de diameter van het staafje.

Focus on the good.

« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2018, 22:21:28 »
Ja het is uiteraard nog de bedoeling dat er een gewichtje op komt. Dat was stap 2. Op het staafje zit namelijk een schroefdraad. Ik neem aan dat het gewenst is dat je doormiddel van deze schroefdraad, het gewichtje kunt “finetunen”!?
Hoe spits komt dat gewicht van 3 gram? Zie namelijk gewichtjes verschillen van 2 en 3 gram. Op het internet.

En wat is dan uiteindelijk een goede methode om te zien of het antiskate gewicht correct is? Werkt de methode met de cd goed? Deze zie ik verschillende voorbij komen op YouTube

*

groovy.

• 11565
  • Old school audio.
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2018, 22:41:09 »
Het gewicht mag ook 5 gram zijn,dan kun je ook nog regelen.
De antiscating kun je het beste zo instellen dat de arm net niet terug uit de groef loopt.
Een testplaat is handig om te horen of de tonen zuiver zijn en hoeveel tonenhet element haalt.
Er zijn mensen die het op het gehoor doen zonder testplaat.
Denk ook aan de naalddruk die het element nodig heeft volgens opgave fabrikant.
Veel elementen zitten tussen de 1.8 en 2 gram.

Focus on the good.

*

Heintje

• 1453
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2018, 22:52:41 »
De enige manier om het goed te doen is met een testplaat (met of zonder scope erbij).
Gebruik NOOIT zo'n groefloos gedeelte om de antiskating af te stellen, want de antiskating-waarde is een afgeleide (zoals in "een deel van") de wrijvingskracht van de naald in de groef. En die is weer afhankelijk van de modulatie (= de heftigheid van de afgespeelde muziek) en de bijbehorende groefvorm. En op een groefloos gedeelte heb je helemaal geen wrijving met de groef.

Dus zoek een testgedeelte op de testplaat (met muziek of een testtoon dus) wat is bedoeld voor dwarskracht instelling.
De Jan-boeren-fluitjes-manier:
- stel je versterker zo neutraal mogelijk in met de balans in het midden (indien mogelijk in mono)
- zet je luidsprekers tegenover elkaar met 10 cm tussenruimte
- stel een normaal volume in wat met de testtrack je luidsprekers niet sloopt en zet de versterker even uit
- draai van één van de luidsprekers de plus en de min om (zodat beide luidsprekers ten opzichte van elkaar in tegenfase staan)
- zet de antiskating test-track op
- zet de versterker aan met het zojuist ingestelde volume
- en varieer de antiskating totdat er zo weinig mogelijk geluid (zo laag mogelijk volume) uit de luidsprekers komt.
Klaar.

En de zaak weer terug ombouwen naar normaal.

« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2018, 00:15:16 »
De Jan-boeren-fluitjes-manier:
- stel je versterker zo neutraal mogelijk in met de balans in het midden (indien mogelijk in mono)
- zet je luidsprekers tegenover elkaar met 10 cm tussenruimte
- stel een normaal volume in wat met de testtrack je luidsprekers niet sloopt en zet de versterker even uit
- draai van één van de luidsprekers de plus en de min om (zodat beide luidsprekers ten opzichte van elkaar in tegenfase staan)
- zet de antiskating test-track op
- zet de versterker aan met het zojuist ingestelde volume
- en varieer de antiskating totdat er zo weinig mogelijk geluid (zo laag mogelijk volume) uit de luidsprekers komt.
Klaar.

En de zaak weer terug ombouwen naar normaal.
Zo heb ik het nog nooit geprobeerd.
Ik dacht dat dat een manier was om de Azimuth af te stellen.
Weer wat geleerd. 8)
Muziek, daar kikker je van op!

*

groovy.

• 11565
  • Old school audio.
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2018, 09:35:49 »
Jan boeren fluitjes? ik vind het moeilijk genoeg ;D

Focus on the good.

*

geerd

• 5410
  • scheun ja
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2018, 10:08:00 »
is heel simpel niets verbouwen gewoon luisteren naar een lp waarvan je weet dat bv de zang zuiver in het midden zit en zorgen dat dat ook zo is na afstellen .
ook kraakjes in het hoog geven dit aan kraakje rechts betekend te weinig dwars comp en links te veel .
maar als de hoek van de naald in de groef niet juist is kun je de dwars comp niet zuiver afstellen ,dat moet je dus eerst doen .
les is more

« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2018, 13:26:18 »
Het gewicht mag ook 5 gram zijn,dan kun je ook nog regelen.
De antiscating kun je het beste zo instellen dat de arm net niet terug uit de groef loopt.
Een testplaat is handig om te horen of de tonen zuiver zijn en hoeveel tonenhet element haalt.
Er zijn mensen die het op het gehoor doen zonder testplaat.
Denk ook aan de naalddruk die het element nodig heeft volgens opgave fabrikant.
Veel elementen zitten tussen de 1.8 en 2 gram.

Het is ook mogelijk om een van onderstaande gewichtjes te bestellen en in het gat draad te tappen zodat ik deze over het asje kan draaien.

Ik zie de volgende specs bij een DL-301:
Tracking kracht: 1,2 tot 1,6 gram.
Aanbevolen tracking kracht: 1,4 gram.

Is het verstandiger om gewoon de 3 grams te pakken of ben ik flexibeler met de 4 grams.

*

groovy.

• 11565
  • Old school audio.
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2018, 14:18:40 »
Ik denk dat 3 gram meer dan genoeg is.

Focus on the good.