Re: UTP CAT5E als luidspreker kabel
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2018, 13:35:58 »
Een utp kabel is toch al getwist? Waarom zou je hem dan eigenlijk uitelkaar halen om hem dan alsnog te twisten wat mij een monniken klus lijkt...
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Empirical Audio Synchro Mesh Reclocker,
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

richard

• 3782
« Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2018, 22:31:24 »
Een utp kabel is toch al getwist? Waarom zou je hem dan eigenlijk uitelkaar halen om hem dan alsnog te twisten wat mij een monniken klus lijkt...
Uit de tijd dat utp als luidsprekerkabel populair was had je hele macramť werkstukjes waarbij meerdere tientallen paren met elkaar vervlochten werden. Ja, een monnikenwerk, maar dat was macrameeŽn toch al.

In mijn beleving toen (en nu eigenlijk nog) was het doel om iets zo simpel mogelijk te houden. Blijkbaar was mijn toepassing van de utp toch iets te simpel.
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1009
  • No Comment
« Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2018, 23:20:11 »

twisted pair is bedoeld voor 2 aders dat heeft bewezen effect. als je 20 aders de zelfde behandeling wil geven dan moet je 20 aders vlechten.
Dat is punniken voor monniken ja!
Er heel veel varianten verzonnen om een evenwicht te krijgen tussen noeste arbeid en effect.
Kimble Kabel heeft behoorlijk veel effect/respect weten te bereiken met hun massa productie.
Wat een hoop DIYers hebben proberen te copycaten

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

richard

• 3782
« Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2018, 00:09:36 »
Het breiwerk heeft wel heel veel van hoe een modern touw wordt gevlochten.
Genoeg is beter.

« Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2018, 10:06:00 »
Het lijken wel Scooby-Doo touwtjes...perfecte kinderarbeid!
Bron digitaal:
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:

« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2018, 17:53:12 »
Het echte doel van twisten is om ervoor te zorgen dat als men de min en de plus door dezelfde kabel laat lopen de magneet velden rondom de aders tegen elkaar indraaien en daardoor het magnetisch veld word opgeheven en dus elkaar niet meer kunnen beÔnvloeden, en niet meer dan dat. ;)

Dat deed PTT al 40 jaar geleden. ;D
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

richard

• 3782
« Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2018, 20:03:15 »
Als twee kabels parallel lopen en de stromen tegengesteld zijn heft het magnetisch veld zich toch ook op? Wel zal een getwiste kabel minder interferentie van buitenaf oppikken. Blijkbaar zou je ook de twistlengte per kabel(paar) moeten variŽren, maar die lijkt me in zo'n Kimber aardig homogeen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 20:06:37 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2018, 20:13:17 »
Effen gegoogelt, hier staat een leuk stukje. ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

seoman

• 1009
  • No Comment
« Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2018, 21:20:53 »
Het echte doel van twisten is om ervoor te zorgen dat als men de min en de plus door dezelfde kabel laat lopen de magneet velden rondom de aders tegen elkaar indraaien en daardoor het magnetisch veld word opgeheven en dus elkaar niet meer kunnen beÔnvloeden, en niet meer dan dat. ;)

Dat deed PTT al 40 jaar geleden. ;D

we hebben het nu over luidsprekers en is overspraak totaal irrelevant.
Immuniteit voor verstoring van buiten af is wat twisten zo interessant maakt.
Zowel voor analoge signalen als voor digitaal bedoelde signalen.

Stel er komt overspraak binnen een biwire kabel dan is en 0.0 niks aan de hand, het was al het zelfde signaal en wordt door de filters toch weer geblokkeerd indien nodig. 

Ongetwiste draden lopen het risico dat er meer energie op de ene kant van de kabel terecht komt waardoor er een spannings verschil kan ontstaan tussen de aanvoer en de return draad. Dat resulteert in beinvloeding van het signaal.
Daarom probeer je bij luidspreker kabels een zo gelijkmatig mogelijke twist te maken.

bij telefonie waar wel tig gesprekken door 1 multi kabel liep moest men alle kabels anders twisten om overspraak te voor komen. Ruis van buiten af was niet erg als je maar niet kon meeluisteren. Telefonie was extreem low-fi

Nu men gigahertz signalen wil gebruiken om data over te pompen, grijpen ze deels terug naar de wijsheid die men opdeed bij telefonie. Overspraak voorkomen en immuniteit.
De verschillende twisting binnen 1 kabel werkt voor ls kabels niet echt in je voordeel.

Ik sluit me bij Richard aan hoezo is dat magnetisme relevant? Dat gebeurd altijd! binnen alle kabels.
Groeten Simon

*

morph

• 13667
« Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2018, 21:40:16 »
Als iemand vraagt wat het nut van twisten is of wat aanwezigheid van folie betekent voor de term unshielded en er wordt een antwoord gegeven op een van die vragen dan is het relevant.
Misschien niet voor de topicstarter en het hoofdonderwerp, maar wel in de inmiddels ontstane discussie van mensen die iets willen opsteken van een ander.

*

seoman

• 1009
  • No Comment
« Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2018, 23:34:57 »
Als iemand vraagt wat het nut van twisten is of wat aanwezigheid van folie betekent voor de term unshielded en er wordt een antwoord gegeven op een van die vragen dan is het relevant.
Misschien niet voor de topicstarter en het hoofdonderwerp, maar wel in de inmiddels ontstane discussie van mensen die iets willen opsteken van een ander.
als je iets wil zeggen dan mag dat gewoon hoor, ga je gang.

Dit hele forum staat vol met slappe kwats en ik maak graag van de gelegenheid gebruik om wat nuance aan te brengen als het eindelijk eens wat inhoud dreigt te hebben.

Als ik daarbij statements maak die niet kloppen of verwarring zaaien dan mag je mij daar op aanspreken.
En zo zal ik dat bij anderen ook doen.

Praten over magnetisme in relatie tot twisten is het halve verhaal. De capacitieve koppeling met andere draden is net zo goed reden tot overspraak. En laat ook daar twisten een antwoord op zijn.
Het maak niet uit hoe de energie op de draden inwerkt, magnetisch, capacitief, mechanisch, psychisch whatever als het maar op beide draden evenveel is!
Groeten Simon

« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2018, 10:58:42 »
Het technische verhaal vind ik wel interessant maar is voor mij deels begrijpelijk want ik heb niet echt een electrotechnische achtergrond.
Ik denk dat het grootste gedeelte van de forumleden dat wel heeft of een zelfstudie hebben gedaan.
Trouwens terugkomend op telefoon draad. Ik zag laatst dat Western Electric telefoon kabel ook erg geliefd is als luidspreker kabel. En die kabels zijn inmiddels al een halve eeuw oud. Deze hebben vaak een katoenen mantel bewerkt met olie...komt jullie dat ook bekend voor? Volgens mij is er iemand op het forum die zoiets zelf maakt en er bij zweert.
Bron digitaal:
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:

*

morph

• 13667
« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2018, 12:04:24 »
als je iets wil zeggen dan mag dat gewoon hoor, ga je gang.

Dit hele forum staat vol met slappe kwats en ik maak graag van de gelegenheid gebruik om wat nuance aan te brengen als het eindelijk eens wat inhoud dreigt te hebben.

Als ik daarbij statements maak die niet kloppen of verwarring zaaien dan mag je mij daar op aanspreken.
En zo zal ik dat bij anderen ook doen.
Uitstekend. En op zich toe te juichen.
Vraag je dan ook niet af of een uitleg relevant is bij al dan niet off-topic zijnde uitweidingen gedurende een discussie. Dat geldt immers voor jou persoonlijk, een ander kan blij zijn ook daarover iets op te steken.

*

seoman

• 1009
  • No Comment
« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2018, 17:59:16 »
Het technische verhaal vind ik wel interessant maar is voor mij deels begrijpelijk want ik heb niet echt een electrotechnische achtergrond.
Ik denk dat het grootste gedeelte van de forumleden dat wel heeft of een zelfstudie hebben gedaan.
Trouwens terugkomend op telefoon draad. Ik zag laatst dat Western Electric telefoon kabel ook erg geliefd is als luidspreker kabel. En die kabels zijn inmiddels al een halve eeuw oud. Deze hebben vaak een katoenen mantel bewerkt met olie...komt jullie dat ook bekend voor? Volgens mij is er iemand op het forum die zoiets zelf maakt en er bij zweert.
De  meeste plastics klinken gewoon beroerd. Men is het er bijna unaniem over eens dat lucht als isolator het beste klinkt.
en er zijn een paar isolerende stoffen die dat bijna benaderen.
Of katoen daarbij hoort omdat men het nu eenmaal gewend is of dat katoen echt beter klinkt weet ik weet.
Van de meer moderne (kunst)stoffen is teflon/ptfe favoriet. Erg prijzig en voor 99% van de toepassingen waanzin.

Maar die cat5-6 utp kabels hebben echt betere isolatoren nodig dan PVC.
Dat zou je dus moeten kunnen horen  :o

Maar een interlink met teflon, die pik je er zo tussen uit. Luidspreker kabels heb ik nooit vergeleken.

PS katoen is heel sterk en robuust: een belangrijke eigenschap voor een isolator. Olie of andere substanties moeten worden gebruikt om vocht uit het katoen te houden anders verliest ie z'n isolerende werking.

Inmiddels maakt men textiel mantels van andere materialen als het echt robuust en water dicht moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2018, 18:05:59 door seoman »
Groeten Simon

*

tito

• 9719
« Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2018, 21:46:47 »
Maar een interlink met teflon, die pik je er zo tussen uit.

Knap, heel knap..   :laugh: