*

Wirvana

• **
  • 65
  • the ear to hear
Ervaring gezocht buizentester tech tc-2
« Gepost op: 15 mei 2018, 12:47:39 »
Beste audio-vriendjes

Ik heb gister eens een buizentester voor niet veel geld kunnen overkopen (175 euro) om eens in de zoveel tijd mijn buizen in de gaten kunnen houden.
De buizentester (tech tc-2) zou weer helemaal 100% werken nadat de vorige eigenaar hem heeft gerepareerd. De potmeter van de "load" functie zou stuk zijn geweest.
Wat mij thuis nu is opgevallen is dat bijna alle buizen (95%) bij de 90% of boven de 100% uitkomen als ik de emissie test uitvoer.
In het verleden heb ik al eens sommige buizen laten door meten waarvan er buizen tussen zaten die nog net goed meten en bij deze meter 100% en meer geven...
Ik heb ecc83 buizen gemeten (komen bij deze meter allemaal bij de 90% uit) en ecc88 buizen (bijna alle buizen komen bij 100% en meer uit).

Wat gaat er mis of kan er nog mis zijn?

Gelukkig is er op het nog een schema en gebruiksaanwijzing terug te vinden over dit apparaat

*

Wirvana

• **
  • 65
  • the ear to hear
Re: Ervaring gezocht buizentester tech tc-2
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2018, 09:06:09 »
Beste audio vrienden!

Ik heb al iets op het oog wat mogelijk een probleem kan zijn: https://www.radiomuseum.org/r/unknown_tube_tester_tc_2_tc2.html

*

Opa S.

• 7007
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 09:28:07 »
't Ding is ook nog eens levensgevaarlijk...
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Wirvana

• **
  • 65
  • the ear to hear
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 17:27:20 »
vandaag heb ik de buizentester weg gebracht voor reparatie, er waren 2 condensatoren defect en een niet correct op waarde.
Van John Huspse (mail) heb ik nog vele bruikbare informatie gekregen over de buizentester o.a. hoe je hem kalibreert.

OPGELOST!

*

Heintje

• 1402
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2018, 19:20:03 »
Wellicht na reparatie en goede werking toch even een scheidingstrafo opsnorren voor weinig en het apparaat daarop gebruiken?
Is wel zo veilig.

*

Wirvana

• **
  • 65
  • the ear to hear
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2018, 20:01:28 »
Heintje

Kun je mij op het gevaar wijzen die ik blijkbaar over het hoofd zie?
Ik heb hem professioneel laten nakijken en iets over een gevaarlijk ontwerp is mij niet verteld.
Deze buizentester zou gewoon op 220 v moeten werken is mij verteld door de verkoper.

Kun je nog iets specifieker over een omvormer zijn?
Zelf ben ik hier te weinig voor onderlegd.

Alvast bedankt voor alle informatie

*

Opa S.

• 7007
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2018, 20:24:24 »
Ik weet natuurlijk niet hoe je Duits is, maar dit stond onderaan in de link die je postte;

Waar het op neerkomt is dat het ding gevaarlijk kan zijn als je er niet een aparte scheidingstransformator bij gebruikt.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Wirvana

• **
  • 65
  • the ear to hear
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2018, 21:01:25 »
Ik weet natuurlijk niet hoe je Duits is, maar dit stond onderaan in de link die je postte;

Waar het op neerkomt is dat het ding gevaarlijk kan zijn als je er niet een aparte scheidingstransformator bij gebruikt.

Oeps....auw....gemist omdat ik te hard zocht naar andere onderwerpen... :'(
Zo heb ik nog een modificatie gevonden voor deze buizentester om hem anders aan te sluiten: http://www.vintageradio.nl/Schema's/Tech_TC2.pdf

Ik heb ooit een Duitser horen zeggen: wir haben einer gewichtig problem....dan is er zeker iets aan de hand!

welke specificaties zal deze scheidingstransformator moeten hebben?

*

Heintje

• 1402
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2018, 18:18:18 »
Een "autotransformator" heeft als vervelende eigenschap dat n van de twee primaire draden (dus van de 2230 Volt kant) rechtstreeks is doorverbonden met de secundaire kant, en dat de andere draad door de transformator loopt.
Het risico wat je zo loopt, is dat als je de secundaire kant aanraakt of anderssoortig "gebruikt", je 50 % kans hebt op "de volle mep"ten opzcihte van aarde.

Een normale transformator heeft geen verbinding tussen de primaire kant en de secundaire kant, waardoor je n draad van de secundaire kant risicoloos kan aanraken als je zelf (per ongeluk) geaard bent. En dat is een stuk veiliger.
De ervaring gebiedt te vermelden dat in diverse gevallen "ontstoring" toch zorgt voor een (kleine, capacitieve) verbinding tussen primair en secundair (bv. bij computervoedingen en zo): dat kan je nooit vooraf met zekerheid weten tenzij je het apparaat openschroeft. Maar daar ga je niet aan dood, het is alleen onaangenaam.

Een scheidingstransformator heeft een overzetverhouding van 1 op 1, dus 230 Volt in = 230 Volt uit en hij ziet er uit als een normale transformator. Soms vind je zo'n ding goedkoop ergens, want "je hebt er niks aan als transformator" omdat eruit komt wat erin gaat.
Het is wel belangrijk voor de koop om te weten hoeveel Watt je erop aan gaat sluiten, want als hij onderbemeten is gaat hij door de knien.

*

Wirvana

• **
  • 65
  • the ear to hear
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2018, 10:43:34 »
Super bedankt Heintje

Dit is zeker iets om uit te zoeken....auw!

Dus voor hetzelfde geld zie ik mijn levensloop aangegeven op het metertje van de buizentester  ;)