*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
Groene energie
« Gepost op: 17 mei 2018, 20:34:45 »
Is hier al iemand aan een warmte pomp begonnen?
 Ik wil er meer van weten.
https://www.youtube.com/watch?v=J7jy31GU-Vs

Als ik het goed begrepen is dit systeem tot een buiten temperatuur van -20 instaat met behulp van buiten lucht warmte wisseling je huis te verwarmen. Ik dacht ergens anders begrepen te hebben dat het werkt tot een minimum temperatuur van 6 graden??
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2018, 21:53:18 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
Re: Groene energie
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2018, 23:12:58 »
In ieder geval is voor een grondwater systeem de regel dat de bodem ongeveer 6 graden blijft.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2018, 23:29:42 »
Hoe hoger hoe beter heh...Je onttrekt tenslotte die warmte uit de grond.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2018, 09:55:13 »
Lijkt wel of er hier vrijwel geen technische mensen op het forum zijn. Mecha interessant als je met -20 buiten lucht nog je huis kan verarmen met een warmte pomp.

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2018, 10:31:55 »
Ik wil graag zo'n ding hebben maarja huurhuis en dus toestemming nodig en die krijg je dan niet. Met de zonnepanelen ben ik al 2 jaar bezig geweest voordat enz.
Warmtepompen vergen het nodige rekenwerk om alles goed voor elkaar te krijgen mbt de warmtebehoefte van de bewoners en het systeem qua verliezen.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2018, 10:50:26 »
Met een warmte pomp heb je wel een erg goed geïsoleerd huis nodig zodat je niet zoveel capaciteit nodig hebt, onder de 10kW

Zonne panelen heb ik ook nagekeken. je kan zonnen panelen kopen van 0,60 euro per watt. Van canadian solar die hebben goede specificaties. 5kW=3000euro

Als je 5kW aan zonnen cellen hebt ,is de energie de je in Nederland opwekt 0,85X je max vermogen dus 5X0,85= 4250kwH die je per jaar opwekt. Dat keer 20 cent is 850 euro per jaar.

5kw omvormer van Europese fabrikanten kosten ongeveer 3300 euro van Chinees fabrikanten 800 euro.
Ik denk dat je de chinees beter kan proberen die verdien je het in een jaar terug. elk jaar dat die langer volhoud is al winst.

Een 10kw warmte pomp kost rond de 10000 euro ik heb de indruk dat je er 100% te veel voor moet betalen omdat het nieuw is. Het is een warmte wisselaar wat slechts een compressor is met een regeling kan niet duur zijn. Een cvketel is een brander met een regeling die kost tegenwoordig 850 euro.

Dus alle energie besparing geef je 10jaar cadeau aan de fabrikant van de warmte pomp. In de huidige situatie.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2018, 17:08:51 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2018, 11:37:40 »
Ik zie dat er grond water verwarming systemen zijn van Viessman voor 5000 euro dat is interessant.

http://www.warmtepomp-prijzen.be/merken-van-warmtepompen/viessmann-warmtepompen/viessmann-vitocal-g/
17kW dat is voldoende voor een normaal geisoleerd huis. Oeps 17 kW kost ook 7500 euro.

Kosten gas twee onder een kap 1850m^3= 115x12= 1380 euro

Warm water doe je met een zelf lerende elektrische boiler van 350 euro. http://www.boilerservice.nl/index.php/boilers/120-liter/120-liter-ariston-pro-eco-de-luxe.html
Dan hoef je geen mega duur wamte pomp systeem te kopen die alles in een heeft.

En een 5kW PV systeem van 4000 euro Dan heb je voor 11000-12000 euro een eigen energie-syteem die je in 6-7 jaar terug verdient. daarna ga je elk jaar je energie kosten bijna 95% uitsparen.

(Tot dat de overheid jou besparing gaat opeisen als belasting.)
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 12:06:04 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2018, 12:07:12 »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2018, 12:13:46 »
Er zit subsidie op warmte pomp installaties.
Apparatenlijst ISDE warmtepompen 02-05-2018
PDF document | 1,95 MB

Man man dat maakt het allemaal nog complexer want je krijgt geen subsidie op de Viessman 200G grondwater systeem. maar wel op het 200S of 222S systeem op buiten lucht. wat een puzzel is dit.

Kan iemand mij de logica uit leggen dat slechts bepaalde modellen per fabrikant subsidie krijgen wat een waanzin is dit. Ik geloof dat ze lootjes getrokken hebben en dan bepaalde modellen aangewezen. Je kan toch gewoon iedereen met een systeem die subsidie geven? Ben ik nu zo slim of zij zo dom.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 13:32:59 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2018, 13:47:21 »
Ik heb een project gezien daar heeft men een buis in gegraven om lucht door aan te zuigen. Dus een bodem systeem voor lucht aan zuiging dan kun je dus met erge forst nog steeds lekker stoken.

Met een lucht system die dus ook nog subsidie krijgt. scheelt 1,5 jaar terug verdien tijd.

https://www.alternative-haustechnik.de/viessmann-vitocal-222-s-typ-awbt-m-e-ac-221.c-luft-waermepumpe?number=AH-Z015353&c=234

Deze kost 9300 en je krijgt van de overheid 2300,- terug dus een 13kW systeem voor 7000,-

Die klootzakken die die belasting regels bedenken wil ik straffen wat nodeloos geeikel. Als je zonnepanelen heb je btw aftrek hoera!

Ontsla al die belasting ambtenaren vereenvoudig de regels geeft de besparing aan ambtenarij aan mensen die groene energie installaties kopen. En dan kunnen die taalnichten in de productie aan het werk om warmte pompen in elkaar te schroeven doen ze eindelijk iets nuttigs. Zonne panelen op dak bevestigen bijvoorbeeld. We hebben te veel nietsnutten aan het werk die regeltjes schrijven in dit land. En dan regeltjes gaan handhaven. Die kosten alleen maar geld. Je kan ze net zo goed een uitkering geven doen ze ook niets.
Die mensen moet je kunnen benaderen en dat zij voor je uitwerken waar je recht op hebt zonder dat je er zelf moe van word, dan maken ze zich nog nuttig de lastposten.

https://www.zonnepanelen.net/btw-zonnepanelen-stappen/

JE BENT GVD DRUK MET DE WOORDEN DIAREE DIE DE OVERHEID PRODUCEERT IK KAN MIJN TIJD BETER GEBRUIKEN DAN MET DE PUZZEL DIE ZE GECREEERD HEBBEN  >:(
Geef subsidie aan iedereen niet alleen aan instanties die mensen aan het werk kunnen zetten om overheid diaree te ontcijferen. Diaree is SHIT.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 14:34:14 door Helmuth »

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2018, 13:57:40 »
Ik ken de systemen want ben zijdelings betrokken bij div. priveprojekten mbt meedenken om problemen op te lossen inzake debiet van gas en watersystemen. Vloerverwarming is dan ook de beste optie als je zuks wilt gaan implementeren.
Er zijn idd hele vreemde construkties in het leven geroepen zowel qua subsidie als in technische zin. Onbegrijpelijk soms idd.
Icm zonneboiler, (gas)verwarming al dan niet ook met airco-units en pomp kan je hele mooie resultaten behalen maar voodat je het zover hebt.. manoman.
Elke radiator of straler moet gemeten worden qua aanvoer en retourtemperaturen en aan de hand daarvan kan/moet je dan weer verder. Erg tijdrovend allemaal dus duur.
Er is maar heel weinig kennis bij de bedrijven behalve dan bij de hele grote en dat gaat de komende 10 jaar veel problemen opleveren want ieder bedrijf wilt/moet wel leveren maar hebben simpelweg niet de knowhow of praktijkkennis of mankracht om aan die vraag te voldoen.
Mijn panelen hebben vanwege de ligging rond de 70% rendement en heb een chinese omzetter voor 10 panelen (ruim 5 jaar oud nu) en 2 losse omzetters voor de overige 4 panelen.
Alles werkt naar behoren en heb er verder geen omkijken naar op dit moment.
In dit huis is voor mij nu weinig mogelijk en heb sws hele lage lastendruk mbt energieverbruik door de goede isolatie van het huis en dan mn dak en vloer.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 14:05:24 door jpio »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Roots

• 1817
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2018, 19:54:23 »
Het mooiste is dat je huis dan gasvrij is..Geen kosten meer van "huur" leidingen en gasmeter. Maar als je al gas hebt kunnen de kosten om het te laten verwijderen wel oplopen tot 1400 euro...iets om rekening mee te houden ;)

Laat je niet gek maken door de specs die de fabrikanten opgeven...Om bij -20 nog te kunnen verwarmen moet je al een stuk lager gaan verdampen, dan is je gaslading in je verdamper al zo laag dat die amper nog in staat is om warmte te transporteren.
kijk maar eens welk gas er gebruikt wordt, en google dan op meterset koeltechniek, en probeer de schaalverdeling te lezen welke druk je dan nog overhoudt bij die gassoort en temperatuur.

Verder ben ik het met jpio eens.

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

richard

• 3791
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2018, 21:27:43 »
...Maar als je al gas hebt kunnen de kosten om het te laten verwijderen wel oplopen tot 1400 euro...iets om rekening mee te houden ;)
Dat is dus niet (meer) waar.

https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/nieuws/2018/mei/uitspraak-opdracht-geven-tot-weghalen-van-gasaansluiting-bij-opzegging-van-overeenkomst/

En wat aardwarmte betreft; niet iedere bodem is daarvoor geschikt. Bijvoorbeeld als je in een polder woont.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 21:30:52 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2018, 22:53:37 »
Ik ben van mening dat bij veel groene energie projecten men wel erg vaak heel erg naar zich toe rekent en ook in het verwachte rendement onderhoud niet meerekent. Neemt men bijvoorbeeld mee dat een zonnepaneelinverter gewoonlijk niet langer dan 10 jaar mee zal gaan?
Bijvoorbeeld: men kijkt hier naar de prijs van de zonnepanelen en vergeet even dat ze gemonteerd moeten worden (op iets dat geld kost), een kabeltje hier een kabeltje daar, stopcontactje of hele groep als het groter wordt, gaatjes boren en zorgen dat er geen water doorgaat, enz enz. Is het op een nieuw huis okee, is het bestaand dan moet je uitkijken...

Ik heb zopas 3 tweedehands panelen aangeschaft voor een klein prijsje met een 500W omvormer (soladin 600) die ongetwijfeld eens in de 10 jaar stukgaat. Een reserve ventilator die er in zit ga ik iig van tevoren kopen...De mijne zou 5 jaar oud zijn dus hij komt er aan....
Nu zijn dat 230W piek panelen die (samen) grofweg 450kWh opbrengen per jaar en dus ONGEVEER 100 euro per jaar bij 22 cent stroomprijs.

Met wat spulletjes mee was ik 370 euro kwijt incl bijna niks kostende goedkope montage spullen van de oudijzerboer op een plat dakje van een overkapping in de tuin. Ik was 2 dagen bezig. (voor degenen die dat lang vinden: veel mensen die met zonnepanelen willen besparen zitten een veelvoud van die tijd het internet te beloeren om hun keuze te maken, moet je ook meerekenen ;-)  )

Evengoed met zo weinig kosten heb je het dus pas na 4 jaar terugverdiend als er niets stuk gaat.

Als ik mijn eigen tijd zou rekenen pakweg 100 euro per dag wordt het al 6 jaar.

Krijg ik een nieuwe meter wat er zit aan te komen draait de oude nooit meer terug ,mocht ik terugleveren dan duurt het nog langer (misschien dus 7 jaar)
Gaat de omvormer stuk en mocht ik hem niet kunnen repareren (geen schema's van dus kans < 50% dat het lukt) dan is marktplaats goed voor weer 200 euro wat de prijs van een 2e hands omvormer ongeveer is, hup weer twee jaar erbij dan zit je op 9 jaar.

Je kunt natuurlijk ook 500 euro voor een nieuwe omvormer betalen en dan weer 3 jaar extra nodig hebben dan zit je op 12 jaar.....

Dus: elke stukje onderhoud zorgt ervoor dat de terugverdientijd langer wordt.

iig hebben mijn tweedehandsjes ergens 5 jaar op gelegen, hebben slechts 5 jaar ofzo geleverd voor misschien 600 euro aan elektriciteit max en zijn dus per definitie voor de eerste eigenaar behoorlijk verliesgevend geweest, want dit setje was incl montage ondanks subsidie vast wel een heel stukje duurder .

Natuurlijk is zoiets een leuk projectje, maar indien je het "in het klein"doet, verwacht er financieel niet teveel van.

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 23:02:40 door belegjeboterham »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2018, 09:14:38 »
Groene aftrek,

BTW teruggave op zonnepanelen vóór 2013 ook mogelijk
Even een berichtje voor degene die zonnepanelen hebben aangeschaft vóór 20 juni 2013. De Belastingdienst heeft telkens aangegeven dat de BTW op zonnepanelen die vóór 20 juni 2013 zijn gekocht niet teruggevraagd kan worden. Daar is verandering in gekomen. De Hoge Raad heeft op 15 december 2017 uitspraak gedaan dat de teruggave wel mogelijk is.

Normaal gesproken is er een termijn van 5 jaar waarbinnen de BTW teruggevraagd moet zijn. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel heeft naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad recent geleden echter een besluit genomen dat iedereen met zonnepanelen de BTW kan terug vragen, ook al zijn de zonnepanelen vóór 20 juni 2013 gekocht. Dat betekent dat ook al zijn de zonnepanelen bijvoorbeeld in 2009 gekocht, de BTW alsnog teruggevraagd kan worden. Voorwaarde is dat diegene toen particulier was. Indien iemand al uit andere hoofde BTW ondernemer was zijn de formele termijnen al verstreken.

Lees snel even verder op onze website voor een stappenplan om de BTW alsnog terug te vragen via de volgende link:
https://www.zonnepanelen.net/btw-zonnepanelen-stappen/
Of laat het door gelijk door een fiscalist doen via;
https://www.zonnepanelen.net/nl/bereken-uw-btw-teruggave/BTW-terug-service-door-de-expert